Egységes banki ügyfél-azonosítás, központi mobilfizetési alkalmazás, a pénzforgalmi adatvagyon hasznosítása és a nemzetközi azonnali fizetési rendszerhez való csatlakozás is szerepel a GIRO Zrt. 2021-2025-ös időszakot átölelő stratégiájában. A napokban publikált stratégiából szemezgettünk.
Egységes banki ügyfélazonosítás
A teljes bankszektor számára egységes ügyfél-azonosítást biztosítana a GIRO annak érdekében, hogy az egyszerű, alacsonyabb pénzmosási kockázatot jelentő ügyletek azonnal, további lépések elvégzése nélkül végrehajthatók legyenek.
A szolgáltatás a felhasználóknak publikusan elérhető mobilalkalmazás lenne és ezzel azonosíthatnák magukat pl. az online számlanyitás során.
Az egységes ügyfél-azonosítási szolgáltatás igénybevétele a bankok esetében hatékonyabb és gazdaságosabb megoldást jelenthet, mintha saját maguk számára kellene kifejleszteni. Különösen igaz lehet ez kisebb, vagy a digitalizációban még hátrébb járó bankok esetében. A szolgáltatás új távlatokat nyithat meg a közigazgatás, vagy akár a piaci alapon szerveződő ökoszisztémák számára.
Kapcsolódó cikk:
Azonnali fizetésre épülő központi mobilfizetési alkalmazás
A GIRO azonnali fizetésre épülő mobilfizetési szolgáltatása minden bank számára elérhető, a mobilbanki alkalmazásba beintegrálható lesz. A szolgáltatás két mobilalkalmazásból fog állni a tervek szerint:
- A fogyasztói alkalmazásban az induláskor a fizetési műveletek – pénzküldés, pénzkérés, QR-kód beolvasás – indítása és a tranzakció sikerességéről a visszaigazolás lesznek elérhetők. Az alkalmazás úgy kerül kialakításra, hogy a bankok mobilbanki alkalmazásaiba integrálható legyen.
- A kereskedők, vállalkozások részére kialakításra kerülő alkalmazást a fizikai üzletekben történő használatra tervezi a GIRO. A kereskedők az alkalmazás segítségével a vásárlás adatait tartalmazó QR-kódot generálhatják le, illetve kapják meg a visszaigazolást az átutalás megérkezéséről.
Az alkalmazások iOS és Android környezetben egyaránt futnak majd.
Az adatvagyon hasznosítási lehetőségeinek feltárása
A GIRO tevékenységéből és központi helyzetéből adódóan nagy mennyiségű valós idejű adatot ér el, kezel és dolgoz fel. Ezen adatok felhasználhatósága szempontjából különösen fontos a Nemzeti Adatvagyon Ügynökség keretei között készülő adatvagyon stratégia és szabályozási,- valamint közigazgatási keretrendszer is.
A GIRO elsőként az átutalásokhoz kapcsolódó visszaélések megelőzését támogató szolgáltatást vizsgálja meg. A szolgáltatás a teljes bankszektor számára hasznos szolgáltatás lehet, közvetve pedig az azonnali fizetés iránti bizalom növekedését eredményezheti.
Kapcsolódó cikk:
- 2021-ben beindulhat a digitális adatkereskedelem, 2020.12.08.
Csatlakozás a páneurópai azonnali fizetési rendszerhez
A hazai azonnali fizetési rendszer jelenleg belföldi forgalomban működik és magyar forintban történő tranzakciókat támogatja. A magyar vállalkozások nemzetközi pénzforgalmát tenné gyorsabbá és – a szabályozó szándéka szerint – olcsóbbá is, ha az azonnali fizetés határon átnyúló tranzakcióknál is megvalósulhatna.
Európában egyre több bank, vagy klíringház csatlakozik a nemzetközi azonnali euró átutalásokat bonyolító páneurópai elszámoló rendszerhez, a TIPS-hez. A GIRO technikai csatlakozása a TIPS-hez megteremtené a magyar bankok számára az azonnali euró utalások lehetőségét.
A következő időszakban a GIRO megvizsgálja a hazai banki igényeket, a csatlakozási feltételeket és annak beruházási- és költségvonzatát.
A GIRO 2021-2025-ös időszakot átölelő stratégiája letölthető innen.
Kapcsolódó cikkek:
Címlapfotó: pexels.com