Dr. Selmeczi-Kovács Zsolt (GIRO): “Kártya vagy átutalás?” lehet a jövő kérdése a “Kártya vagy készpénz?” helyett

írta | 2022. 12. 28. | 2023-as várakozások, Azonnali fizetés, Elektronikus fizetés, Összes hír

PayTechShow 4.0
Hogyan készülnek a bankok, fizetési szolgáltatók, fintech cégek 2023-ra? Melyek lesznek a meghatározó digitális fejlesztések a következő 12 hónapban? Ki hogyan értékeli az idei évi eredményeket, piaci fejleményeket? Körinterjú keretében feltérképezzük a várakozásokat, kihívásokat és a piaci lehetőségeket. Beszélgető partnerünk dr. Selmeczi-Kovács Zsolt, a GIRO Zrt. vezérigazgatója.

1. Az AFR 2.0 intézkedések közül melyik, melyek a legfontosabbak a GIRO Zrt. számára?

dr. Selmeczi-Kovács Zsolt: A GIRO Zrt. számára az intézkedéscsomagból egyértelműen a QR-kódos azonnali fizetés a legfontosabb, amely projektet egy hosszú, közel egy éves előkészítési fázis után el is indítottunk 2022 őszén.

Azonban kiemelném, hogy nem csupán a QR-kód az egyetlen adatbeviteli szabvány, amit a vonatkozó rendelet, illetve a projekt magába foglal, hanem az NFC és a deeplink is a részét képezi.

Ezekkel együtt tudunk megfelelő elektronikus fizetési alternatívát kínálni mind online, mind offline helyzetekben is.

Úgy érezzük, ez a fejlesztés lesz az, amely igazán ki tudja használni a 2020 márciusában élesített azonnali fizetési rendszerben rejlő potenciált, amivel az ügyfelek napi szinten használni tudják majd a rendszerünket.

Emellett minden, azonnali fizetést érintő változás szintén nagy jelentőséggel bír a Társaság számára, így örömmel fogadtuk például a 10 millió forintos limit felemelését és az átutalások sikerességét igazoló kötelező visszajelzés bevezetését is, még ha ez nem is ró olyan feladatokat ránk, mint a már említett QR-kód projekt.

bartha-lajos-mnb-interju

Részletek az MNB-től az új azonnali fizetési intézkedéscsomaggal kapcsolatban – Exkluzív interjú (1. rész) | 2022.08.08.

“Az MNB célja, hogy 2030-ra az összes fizetési tranzakció legalább 50%-a elektronikus úton történjen Magyarországon. Ennek egyik lépése a QR-kód és a fizetési kérelem szolgáltatások biztosításának kötelezővé tétele” – mondta el Bartha Lajos, a Magyar Nemzeti Bank pénzügyi infrastruktúrákért és bankműveletekért felelős ügyvezető igazgatója a FinTechZone-nak adott exkluzív interjúban.

2. Mely intézkedések lesznek a legnagyobb hatással a banki ügyfelek számára?

dr. Selmeczi-Kovács Zsolt: Szintén a QR-kóddal (valamint NFC-vel vagy deeplinkkel) indított elektronikus fizetések lehetőségét emelném ki.

A jogalkotó szabályozásának köszönhetően egy olyan, az egész bankrendszert érintő, egységes és magas szintű ügyfélélményt garantáló szolgáltatás születik, amely megakadályozza a szigetszerű megoldások létrejöttét.

A banki ügyfelek számára egy kényelmes, valóban minden fizetési helyzetben alkalmazható megoldást tudunk kínálni, így az új fizetési mód valódi helyettesítője lehet a készpénznek is, azt már rövidtávon is visszaszorítva.

Mi a GIRO-nál hiszünk abban, hogy néhány éven belül már nem csak azzal a kérdéssel találkoznak a kasszáknál a vásárlók, hogy „kártya vagy készpénz”, hanem az azonnali átutaláson alapuló megoldás is egy magától értetődő alternatíva lesz. Sőt, abban is bízunk -, hiszen ezért dolgozunk -, hogy hosszabb távon csak a „kártya vagy utalás?” kérdéssel találkozhatunk, a készpénz jelentős visszaszorulása mellett.

Mivel a lakossági QR-kódos azonnali fizetések és a fizetési kérelmek esetében nem kell a bankoknak tranzakciós illetéket fizetniük, valamint ezeket a tranzakciókat a fogyasztók díjtól és költségtől mentesen jogosultak használni, így reális esély nyílik arra, hogy rövid időn belül tömegesen el tudnak terjedni.

3. Örök dilemma a biztonság és az ügyfélélmény összehangolása. Ezen a téren milyen érdekes technológiai vagy üzleti jellemzőket lehet megtudni az aktuális fejlesztésekről?

dr. Selmeczi-Kovács Zsolt: A magas szintű ügyfélélmény és a biztonság együttes garantálására jó példa a GIRO által biztosítandó központi domain regisztráció, amely azt teszi lehetővé, hogy a mobiltelefonokon (az IOS és Android rendszereken is) a mobilbanki applikációk megnyitása nélkül is, csupán a kamera használatával, a QR-kódot egyszerűn beolvasva lehetőség legyen elindítani a fizetést. A mobilbanki applikációk a kód beolvasását követően nyílnak meg, amelynek a központi regisztrációjára csupán a mobilbanki applikációval rendelkező számlavezető bankoknak lesz lehetősége.

Emellett, az új szabvány szerint egy biztonsági elem kerül elhelyezésre a QR kódban, amivel ellenőrizni lehet a fizető fél oldalán a QR kódban megkapott adatok sértetlenségét. Ezzel egy esetleges fraud esemény bekövetkezése ellen tudunk védekezni.

Üzleti oldalról pedig a már említett, egységes adatbeviteli szabványokkal kezdeményezett tranzakciókat érintő díjmentesség lesz a legfontosabb jellemző a végfelhasználók felé, amit a GIRO Zrt. a bankok számára biztosított kedvező díjszabással igyekszik támogatni, ahogyan ezt tesszük az összes azonnali átutalás esetében már a kezdetektől is.

4. Az AFR 2.0 csomag mellett milyen egyéb fejlesztések vannak tervben a GIRO Zrt.-nél a következő években?

dr. Selmeczi-Kovács Zsolt: A következő években is az alapfeladatunk zökkenőmentes ellátása a legfontosabb, tesszük mindezt korszerűen, eredményesen, és a partnereink felé olcsó díjszabás mellett. Ezt szolgálja a platformkonszolidációs lehetőségek vizsgálata is.

Az elszámolóművek optimalizálása tekintetében elmondható, hogy jelenleg minden opció nyitva van. Célunk, hogy a pénzforgalom minél hatékonyabbá és olcsóbbá váljon. Minderről természetesen az összes piaci szereplővel egyeztetünk.

5. A GIRO Zrt. központi szereplőként jó rálátással bír az iparágra, az egyes szereplőkre is. Az elkövetkező időszakban mi várható a piacon, milyen nehézségekkel kell megküzdenie a szereplőknek, és a GIRO Zrt. mivel tudja támogatni őket?

dr. Selmeczi-Kovács Zsolt: Folyamatosan egyeztetünk a Bankszövetséggel, a bankokkal, a jelenlegi és potenciális banki IT beszállítókkal, valamint folyamatos kapcsolatban állunk több oktatási intézménnyel is, így az információcsere közben folyamatosan meghallgatjuk a véleményeiket, miközben az edukációra is nagy hangsúlyt fektetünk minden szereplő esetében. Ezáltal a jelenlegi szolgáltatásaink is megfelelően magas szinten tudnak a végfelhasználó ügyfelekhez eljutni, valamint az új szolgáltatási ötleteket is a piac számos szereplőjén keresztül validáljuk, sok esetben pont a Társaságon kívülről csatornázzuk be azokat.

Azt látjuk, hogy nehézségekkel teli időszak vár a mi szektorunkra is, amely több tényezője közül az energiaárak rendkívüli emelkedését, valamint a magas inflációs környezetet is ki lehet emelni. Ezekre a problémákra igyekszünk olyan kihívásként tekinteni, hogy a szektor többi szereplőjének is megoldásokat biztosítsunk, támogatva őket a nehézségek leküzdésében.

Alapvetően egy központi infrastruktúrát üzemeltető vállalat vagyunk, így jelentős tapasztalatunk van abban, hogy 1-1 központi szolgáltatással hogyan tudjuk hatékonyan kiszolgálni az iparág összes szereplőjét. Egy központi, több pénzintézet által is használható szolgáltatás energiát és fejlesztéseket, ezáltal pénzt és egyéb erőforrást (például a sok esetben szűk keresztmetszetet jelentő magas szakértelmet kívánó IT fejlesztői kapacitást) képes megspórolni az egyes szereplőknél.

Ahogyan az egyeséges adatbeviteli szabványok (QR-kód projekt), úgy hosszabb távon a platformkonszolidáció is ezt a célt szolgálja.

A GIRO ezen logika mentén tervezi az általunk fejlesztett és üzemeltetett, úgynevezett Beyond banking szolgáltatásokat is megvalósítani, amelyek szintén a bankok működésének hatékonyságát hivatottak támogatni.

mobilfizetés

Hasít a lengyelek számlaalapú mobilfizetési megoldása, a BLIK | 2022.09.09.

A BLIK gyakorlatilag minden fizetési helyzetben megoldást kínál és hamarosan BNPL szolgáltatással is bővül. A mobilfizetési rendszert üzemeltető Polish Payment Standard (PPS) 2021-ben immár második éve nettó nyereséget termel, amin felbuzdulva nemzetközi fejlesztési terveinek megvalósításába is belevágott és felvásárolta a szlovák mobilfizetési megoldást, a Viamo-t.
Címlapfotón: dr. Selmeczi-Kovács Zsolt, a GIRO Zrt. vezérigazgatója. Fotó forrása: GIRO Zrt. 
HUNFINTECH 2022 - MAGYAR FINTECH
PayTechShow 4.0

Aktuális cikkeink:

A szerzőről

blank

NÉMETH MONIKA

A Magyar Telekomnál szabályozással, majd “smart” projektekkel foglakozott. A pénzügyi szektorban végmenő digitális transzformáció kísértetiesen hasonlít a telko iparág átalakulására, így korábbi tapasztalatait most a digi pénzügyek világában hasznosítja. Ha ma lenne óvodás, akkor a PSD2 lenne belevarrva a takarójába. A #regtech trendeket és megoldásokat is vizsgálja a szabályozói kihívások mellett. #banktech #regtechguru

PAYTECHSHOW 2023

elektronikus fizetés bankkártyás fizetés QR-kódos fizetés
2023-ban is jön a PayTechShow, ahol bemutatjuk az aktuális elektronikus fizetési trendeket, a legújabb paytech megoldásokat és a szabályozói iránymutatásokat.

ELEKTRONIKUS FIZETÉSI MEGOLDÁSOK KÉZIKÖNYVE (MÁSODIK KIADÁS)

elektronikus fizetés bankkártyás fizetés QR-kódos fizetés
Elektronikus fizetési megoldások kereskedőknek, vállalkozásoknak. A bankkártya elfogadástól a bankszámla alapú fizetési lehetőségeken át az integrált megoldásokig.

HUNFINTECH 2022

fintech hunfintech
Magyarország 20 legígéretesebb fintech cége és 22 új fintech megoldása

GPE softPOS

softpos gpe bankkartya elfogadas mobilon globalpayments
Androidos mobilod van? Töltsd le a GPE softPOS alkalmazást és fogadj egyszerűen érintés nélküli fizetéseket közvetlenül az okostelefonodon keresztül!