Hogyan lehet a számlázás köré digitális ökoszisztémát építeni? Hogy lett a Billingóból, az online számlázóból digitális cégvezetést támogató ökoszisztéma? Ezt mutatta be Sárospataki Albert, a Billingo vezérigazgatója, társalapítója a FinTechShow-n.
Ennek a megközelítésnek az eredményeként a Billingo hat év alatt online számlázóból a digitális cégvezetést támogató ökoszisztémává nőtte ki magát. Sárospataki Albert, a Billingo vezérigazgatója, társalapítója bemutatta a FinTechShow-n, melyek voltak a digitális ökoszisztémához vezető főbb lépések.
Fotó forrása: Billingo
Az első lépés: nyitott platform kialakítása
Hat évvel ezelőtt, 2015-ben elkészültek az első szoftver bővítmények (ú.n. pluginok) és a második generációs API-hozzáférések, amelyek segítségével a webáruházak az interneten keresztül automatizálhatták a számlakibocsátásukat. Mára a legnépszerűbb webshoprendszerekhez elérhető Billingo plugin, így a webáruházak többsége kódolás nélkül, pár kattintással integrálhatja szoftverkörnyezetébe az online számlázót.
Az elmúlt évek tudatos építkezésének, a partnerségek bővítésének, az elérhető pluginok és API-k számának köszönhetően az online számlázó köré olyan funkciók és integrációk épültek, amelyek hozzájárultak a digitális cégvezetés megalapozásához. Ennek a felismerésnek az eredményeként a Billingo 2019-2020 között újragondolta a működését, teljesen új robosztus infrastruktúrát alakított ki és elkészítette a digitális ökoszisztéma tervét.
“Olyan nyitott platformot akartunk létrehozni, amelyhez harmadik feles szolgáltatók gyorsan és egyszerűen tudnak csatlakozni a mikro-, kis- és középvállalkozások működését támogató megoldásaikkal”
– mutatta be Sárospataki Albert.
A második lépés: számlázáson túli szolgáltatások bevezetése, pénzügyi piactér kialakítása
“Hamar felismertük, hogy a számlázás köré számos pénzügyi szolgáltatást lehet építeni, amelyekhez az alapot a nyílt bankolás (open banking) biztosítja, így első lépésként a Billingo a Magyar Nemzeti Banknál kezdeményezte számlainformációs szolgáltatóként történő nyilvántartásba vételét”
– emelte ki Sárospataki Albert.
Az idei évtől a Billingo már számlainformációs szolgáltatóként (AISP) is végezheti tevékenységét, amelynek keretében megszületett a Billingo Bankszinkron szolgáltatás. Ennek segítségével a felhasználók egyszerűen összekapcsolhatják Billingo fiókjukat a folyószámlájukkal többek között azért, hogy automatizálhassák a beérkező utalások és a kibocsátott számlák összepontozását. Ezen túlmenően a Bankszinkron szolgáltatás biztosítja az alapot további pénzügyi szolgáltatásokhoz is, mint például a faktoráláshoz, finanszírozási ajánlatok előkészítéséhez, stb.
A számlázás, nyugtaadás a fizetési folyamat része, ezért feltérképeztük, hogyan lehetne a fizetést és a számlakibocsátást egy folyamatban kezelni, illetve egyetlen eszközön keresztül elérhetővé tenni. Az előbbire a fizetési kérelem, az utóbbira a softPOS lett a megoldás.
A Billingo az első olyan cég Magyarországon, amely a GIRO Zrt.-vel szerződött GIROInstanton keresztül történő egyedi fizetési kérelem, valamint GIROFix, tömeges fizetési kérelem szolgáltatásra. Ennek keretében a Billingo felhasználók a számlakibocsátás pillanatában a vevőnek fizetési kérelmet is küldhetnek, ami azonnal megérkezik a vevő internetbankjába. A vevőnek nem kell külön rögzíteni az átutalási megbízáshoz az adatokat az internetbankban, mivel azt a fizetési kérelem automatikusan előállítja. Ez egy olyan kényelmi szolgáltatás, ami várhatóan számos területen forradalmasíthatja az elektronikus fizetési piacot.
Kapcsolódó cikk:
“A fentieken túlmenően napokon belül a világ egyik legnagyobb és legismertebb fintech szolgáltatójával közösen elindítunk egy új szolgáltatást, amelynek segítségével a felhasználók alapvető bankolási funkciókat kezdeményezhetnek a Billingón keresztül”
– tette hozzá Sárospataki Albert.
A harmadik lépés: “amikor a puzzle darabok összeállnak”
2021 végére összeállt a Billingo digitális ökoszisztémája, amelynek központi eleme a Vezérlőpult, a lelke pedig a Billingo Marketplace. Az előbbin keresztül a felhasználók összeállíthatják, hogy a számlázáson túl, milyen további információkat szeretnének látni, amelyek segítséget nyújthatnak a cégvezetésben (pl. bevételek és kiadások alakulása, pénzügyi fittség felmérése, működési kockázatok áttekintése stb.).
A Billingo Marketplace-en keresztül elérhetők egyrészt a Billingo saját fejlesztései (pl. Céginformáció, Partnerfigyelő, Pályázatfigyelő, Billingo Ads stb.), másrészt a harmadik feles szolgáltatók digitális megoldásai, amelyek a mindennapi ügyvitelben, az adminisztráció csökkentésében, a folyamatok automatizálásában, vagy épp a pénzügyekben segíthetik a vállalkozásokat.
A Billingo Ads egy további példa arra, hogyan lehet a számlázás folyamatába a számlázáson túlmutató további szolgáltatásokat építeni. A Billingo felhasználók a megújult számlaletöltő oldalon hirdetéseket helyezhetnek el, amellyel növelhetik a keresztértékesítési lehetőségeiket. Apró kis puzzle darab a Billingo digitális ökoszisztémájában, ami hamar népszerűvé vált a Billingo felhasználók körében.
A vállalkozások számos olyan funkcióhoz férnek hozzá a Billingo digitális ökoszisztémájában, amelyekkel digitalizálhatják és automatizálhatják a folyamataikat egyetlen felületen keresztül.
A Billingo mobilalkalmazásból már nemcsak számlákat állíthatunk ki, de fizetési tranzakciókat is végrehajthatunk. Ahogy beérkezik a tranzakció ellenértéke, a Bankszinkron képes automatikusan fizetettre állítani a kibocsátott számlát és előkészíti a könyvelés számára.
A Bankszinkron a vállalkozás likviditási helyzetét is figyeli és hamarosan hasznos tippekkel, tanácsokkal, finanszírozási ajánlatokkal is segíteni fog a pénzügyi kockázatok csökkentésében. Ugyanakkor nemcsak pénzügyi, hanem például működési kockázatok is felmerülhetnek, amelyek elkerülésében a Partnerfigyelő megoldás segít.
“Így álltak össze a puzzle darabok és lett az online számlázóból digitális cégvezetést támogató digitális ökoszisztéma”
– emelte ki Sárospataki Albert.
Kapcsolódó cikkek:
Címlapfotó forrása: Billingo