OTP Mobil: Hogyan változott a fizetési piac a pandémia hatására?

írta | 2021. 11. 02. | Digitális pénzügyek, FinTechShow, Összes hír

HUNFINTECH 2022 - MAGYAR FINTECH

Egy év alatt 5 évnyit fejlődött Magyarország a digitális transzformációban. Mit jelent ez az online és a fizikai kereskedelemben? Hogyan rendeződött át a fizetési megoldások súlya a pandémia hatására?

“Egy év alatt 5 évnyit fejlődött Magyarország a digitális transzformációban”

Európában 2020-ban az online kereskedelem átlagos növekedési üteme kiugróan magas, mintegy kétszerese volt a 2018-2019-ben tapasztalt 8-10%-os éves bővülésnek. Ugyanakkor a szakértői várakozások* szerint 2021 végére a növekedési ütem visszaállhat a világjárvány előtti szintre.

Magyarországon az e-kereskedelem növekedési üteme már a pandémiát megelőzően is meghaladta az európai bővülést. Olyan szektorokban is megindult a fejlődés, ahol magas volt a belépési küszöb vagy elutasították a digitalizációt. Részben a COVID következményeként, a pandémiát kísérő szabályozói lépéseknek és a kereskedői, felhasználói reakcióknak köszönhetően az elmúlt időszakban a digitális transzformáció kb. 5 évnyit fejlődött az OTP Mobil meglátása szerint.

“Az elmúlt időszak bebizonyította, hogy a kereskedőknek a fizetési stratégia kialakítása többé már nem opció, hanem a túlélés minimuma”

– mondta dr. Al-Absi Gáber, az OTP Mobil ügyvezető helyettese a FinTechShow-n tartott előadásában.

Visszaszorulóban a készpénz az elektronikus kereskedelemben

Az online vásárlások tekintetében a készpénzes vásárlások kezdenek visszaszorulni:

az összes online vásárlási tranzakció alig 37%-át fizették a vásárlók készpénzzel, emellett 63%-ra emelkedett az elektronikus fizetések aránya.

Az utánvétes vásárlások vonatkozásában pedig alapvetően a kártyahasználat növekedése látszik: a teljes vásárlási tömeg 28%-a utánvétes kártyás fizetés (forrás: GKI Digital ).

Nagyságrendi ugrás tapasztalható az online vásárlások kosárértékében is. Az online vásárlások össztömege és kosárértéke is magasabb a hazai weboldalakon a külföldi weboldalakon végrehajtott tranzakciókhoz képest.

Az interneten lényegesen többet költünk bankkártyával mint fizikai környezetben: az online vásárlás kosártéke kétszerese a fizikai POS terminálokon lezajlott vásárlások kosárértékéhez képest.

gki digital fizetesi modok

Forrás: GKI Digital és az Árukereső.hu közös Online Kiskereskedelmi Index című kutatássorozata, 2021 első forduló felmérés

Javítani kell még a fizetési élményen

2021-ben visszaesés tapasztalható az online forgalomban. Az okok között érdemes megemlíteni az online kereskedelemben a kétfaktoros ügyfélhitelesítés (SCA) 2021. január 1-jétől kötelező bevezetését, melynek következménye volt, hogy januárban érezhetően megnőtt a megszakított és elutasított tranzakciók aránya.

A kétfaktoros ügyfélhitelesítés bár vitathatatlanul növeli az online kereskedelem biztonságát, a fizetési folyamatot bonyolultabbá tette, így az ügyfélélményt rontotta. A szolgáltatók és a szabályozó kiterjedt kommunikációja, edukációs lépései ellenére a Mastercard 2021. évi Fizetési élmény jelentése alapján a kutatásban megkérdezettek több mint 20%-a úgy érezte, nem kapott elegendő tájékoztatást, nem tudta mi a teendője. A piacnak szüksége volt átállási időre mind szolgáltatói, mind lakossági oldalon.

“Bár az ügyfelek többsége néhány hónap alatt megszokta az új fizetési folyamatot, az értékajánlaton, ügyfélélményen folyamatosan javítani szükséges”

– emelte ki dr. Al-Absi Gáber.

dr Al-Absi Gaber fintechshow 2021 simplepay

Fotón dr. Al-Absi Gáber, az OTP Mobil ügyvezető helyettese. Fotó forrása: FinTechShow | FinTech Group

Így alakultak át a vásárlói szokások a pandémia hatására

  1. Háromszor olyan gyakran használták a felhasználók a SimplePayt 2020-ban. A SimplePay adatai alapján 2020-ban a barkács, kertészet, lakberendezés, a könyv, valamint a sport és szabadidő termékek vezették a népszerűségi listát. Ezzel párhuzamosan a Simple appban a közüzemi és egyéb díjak befizetése nőtt a legjobban.
  2. Teret nyertek a mobileszközök. A fizetések több mint 60%-a 2021-ben már mobilról történik.
  3. Folyamatosan nő a mentett kártyás tranzakciók aránya, 2021 szeptemberére elérte a 34,96%-ot. Az OTP Mobil célja, hogy a kereskedők minél nagyobb számban tudják a mentett kártyás fizetési lehetőséget kiajánlani a vásárlóknak, mivel jelenleg ez biztosítja a legmagasabb ügyfélélményt és ez számít a legbiztonságosabbnak. A fizetések sikerességi rátája ennél a fizetési formánál eléri a 95%-ot, ami win-win helyzetet teremt a felhasználónak, a kereskedőnek és a fizetési szolgáltatónak.

Elektronikus fizetési ökoszisztéma épül Magyarországon

Az OTP Mobil célja, hogy fizetési megoldásai a legtöbb kereskedő és felhasználó igényét kielégítse. A társaság arra törekszik, hogy új fizetési megoldásai a SimplePay elfogadóknál automatikusan elérhetők legyenek külön fejlesztés nélkül. Így került bevezetésre többek között a Simple fiókos fizetés. A Simple fiókos fizetést kiajánló kereskedők több mint 2 millió Simple fiókkal rendelkezőt érhetnek el, akik egyetlen kattintással, az ujjlenyomatukkal fizethetnek a webáruházban.

A Simple fiókos fizetés mellett az Instant transfer is automatikusan elérhetővé vált a szerződött kereskedőknél. A bevezetést követően az azonnali átutalással történő fizetés penetrációja nagyon gyorsan elérte az 5%-ot, de egyes esetében a penetráció már kétszámjegyű.

Az online környezetben működő SimplePay kártyás és azonnali átutalásra épülő megoldásai mellett az OTP Mobil 2021-től fizikai környezetben is kínál elektronikus fizetési megoldásokat a kereskedőknek, szolgáltatóknak. A SimpleBusiness kezeli a QR kódos fizetéseket, valamint deeplinkes fizetésre is lehetőséget ad
bankkártyával vagy azonnali fizetéssel.

*forrás: Statista Europe: retail e-commerce revenue foreacast from 2017-2025

Címlapfotón: dr. Al-Absi Gáber, az OTP Mobil ügyvezető helyettese. Fotó forrása: FinTechShow | FinTech Group

HUNFINTECH 2022 - MAGYAR FINTECH
HUNFINTECH 2022 - MAGYAR FINTECH

Aktuális cikkeink:

A szerzőről

NÉMETH MONIKA

A Magyar Telekomnál szabályozással, majd “smart” projektekkel foglakozott. A pénzügyi szektorban végmenő digitális transzformáció kísértetiesen hasonlít a telko iparág átalakulására, így korábbi tapasztalatait most a digi pénzügyek világában hasznosítja. Ha ma lenne óvodás, akkor a PSD2 lenne belevarrva a takarójába. A #regtech trendeket és megoldásokat is vizsgálja a szabályozói kihívások mellett. #banktech #regtechguru

ELEKTRONIKUS FIZETÉSI MEGOLDÁSOK KÉZIKÖNYVE (MÁSODIK KIADÁS)

elektronikus fizetés bankkártyás fizetés QR-kódos fizetés
Elektronikus fizetési megoldások kereskedőknek, vállalkozásoknak. A bankkártya elfogadástól a bankszámla alapú fizetési lehetőségeken át az integrált megoldásokig.

HUNFINTECH 2022

fintech hunfintech
Magyarország 20 legígéretesebb fintech cége és 22 új fintech megoldása

GPE softPOS

softpos gpe bankkartya elfogadas mobilon globalpayments
Androidos mobilod van? Töltsd le a GPE softPOS alkalmazást és fogadj egyszerűen érintés nélküli fizetéseket közvetlenül az okostelefonodon keresztül!