„Vágtában patkoljuk a lovat” – mondják a szektorban, miközben ütemváltásra kényszeríti a szabályozó – és hamarosan az ügyfelek is – a hazai bankokat. Az idei év 5 legnagyobb kihívását akkor lesznek képesek kezelni a bankok, ha magasabb fokozatba kapcsolnak. 

Közeleg két fontos dátum is: 2019.07.01.az azonnali fizetési rendszer (AFR) elindulása és 2019.09.14. – a banki infrastruktúra kötelező „kinyitása” (PSD2). Az elhúzódó lassú döntési folyamatok, az évekre előre lekötött szűkös IT erőforrások, az innovációt támogató szervezeti kultúra hiánya miatt a bankok többségének nehéz lesz magasabb fokozatba kapcsolni. Mit tehetnek ebben a helyzetben? Mire és hogyan készüljön a pénzügyi szektor a következő hónapokban?

A cikk első részében bemutatott kihívások:

  1. A csaláskezeléshez kapcsolódó (új) kihívások.
  2. Az eddigi gyakorlattól eltérő rendkívül gyors reakcióidőnek való megfelelés.
  3. A rendelkezésre állással szemben megnövekedett elvárás.

4. Az új digitális pénzügyi helyzetekben az e-kereskedelemben megszokott ügyfélélmény biztosítása

A távoli (valós és nem valós idejű) ügyfélazonosítás kinyitotta a teret a pénzügyi termékek online értékesítésének és az online szerződéskötésnek. Kérdés, hogy a pénzügyi szolgáltatók hogyan lesznek képesek az e-kereskedelemben megszokott vásárlási élményt biztosítani a pénzügyi termékek igénybe vétele során?

További kérdés, hogy a pénzügyi közvetítők (pl. függő ügynökök, többes ügynökök, alkuszok) hogyan használják majd ki az új lehetőségeket a digitális térben. Ennek eredményei a bankok számára a közvetlen ügyfélkapcsolat elvesztését is jelenthetik.

Kapcsolódó előadás a FinTechShow-n:

  • Előadás címe: „Hogyan fog ugrásszerűen megnőni a hazai lakosság igénye az online hitelezés iránt
  • Előadó: Radimeczky Géza, ingatlan.com, pénzügyi üzletág vezető
  • Időpont: 12:10-12:30
  • Szekció: Kétsebességes átalakulás és a digitális ügyfél

Az azonnali fizetések ügyfélélményének legalább a bankkártyás ügyfélélményt kell biztosítaniuk az online környezetben és a fizikai vásárlás során is – különös tekintettel a tranzakció jóváhagyásának folyamatára (értsd: kétfaktoros ügyfélazonosítás a limit feletti fizetési tranzakciók esetén), hogy az azonnali fizetésnek esélye legyen a széleskörű elterjedésre.

Végül, de nem utolsó sorban a fizetési kérelem szolgáltatásra történő végfelhasználói regisztráció (opt-in) banki és szolgáltató oldali ügyfélélménye döntően meghatározza majd, hányan fogják igénybe venni az azonnali fizetés kiegészítő szolgáltatásait.

Kapcsolódó előadás a FinTechShow-n:

  • Előadás címe: „Hol van az üzleti haszon az azonnali fizetésben? Hogyan építsünk fizetési ökoszisztémát
  • Előadó: Paul Francis Walvik-Joynt, Nets Group, alelnök
  • Időpont: 11:00-11:20
  • Szekció: Azonnali fizetés (workshop 1.)

5. A PSD2 által megteremtett nyílt bankolás, az azonnali fizetési megoldások, és az új pénzügyi közvetítői modellek fenntartható üzleti modelljeinek kialakítása

A szabályozói követelmények teljesítését követően minden érintett szereplő számára a legnehezebb kérdés, hogyan fog megtérülni a beruházás, miképpen növelhető a jövedelmezőség a digitális térben. A pénzügyi közvetítői rendszer digitális titánjai a fintech startupok, ám ezek többsége még nem találta meg a fenntartható üzleti modellt és évek óta veszteséget termelnek.

Milyen üzleti modellek alapozhatók a számlainformációs szolgáltatásra, a fizetéskezdeményezési szolgáltatásra, vagy a fizetési kérelemre? Miért szükségszerű a PSD2, a nyílt bankolás és az azonnali fizetési infrastruktúra előnyeit ötvöző értékajánlatokban gondolkodni? A fenti kérdésekkel foglalkoznak részleteiben a FinTechShow-n:

  • Előadás címe: „Hogyan győzheti le a készpénzt az azonnali fizetés
  • Előadó: Bartha Lajos, MNB, ügyvezető igazgató
  • Időpont: 9:50-10:10
  • Szekció: Plenáris
  • Előadás címe: „Ha az adat az olaj, akkor az API a fúrótorony, de miből lesz a pénz
  • Előadó: Murali V Akella, TransferWise, üzletfejlesztési vezető
  • Időpont: 15:30-15:50
  • Szekció: Nyílt bankolás (open banking)
  • Előadás címe: „Útmutató a nyílt bankolás monetizálásához
  • Előadó: Mudri György, Aggreg8.io, társalapító
  • Időpont: 16:10-16:30
  • Szekció: Nyílt bankolás (open banking)

+1 Nagyobb kihívás, mint a fintech: szervezeti kultúraváltás (és innováció menedzsment feltételeinek megteremtése)

Végül, de nem utolsó sorban a legnagyobb kihívás, ami hatványozottan érinti az inkumbens pénzügyi szolgáltatókat:

Hogyan tartsunk lépést a technológiai fejlődéssel, hogyan aknázzuk ki a szervezetben rejlő innovációs potenciálokat és miképpen internalizálhatjuk eredményesen a kívülről jövő innovációs ötleteket, prototípusokat? A válaszokat velük közösen keressük majd a FinTechShow-n:

  • Előadás címe: „Hogyan építsünk vagány kultúrát?
  • Előadó: dr. Füredi Júlia, People Not Tech, társalapító
  • Időpont: 13:30-13:50
  • Szekció: Digitális transzformáció és szervezeti kultúraváltás
  • További résztvevők a Digitális transzformáció és szervezeti kultúraváltás szekcióban:

Tátrai Bernadett
Fundamenta
elnök-vezérig.

Sztanó Imre
NN Biztosító
elnök-vezérig.

Kamarási Tamás
OTP Bank
ügyvezető-ig.

Molnár Csaba
MagNet Bank
igazgatóság tagja

Fotó: Matt Vascellaro