A változások követése szükségszerű, ha nem akarunk kimaradni a legjobb dolgokból. Nemtől, kortól és digitális érettségtől függően a hagyományos „offline” élet szerves része lett a digitális technológia és hamarosan a mesterséges intelligencia is. Az online bankolás számos előnye ellenére a felnőtt magyar lakosság több mint fele mégsem használja azt. Pedig a digitális ügyintézés ma már mindenki számára megtanulható. Tanítsuk hát meg a kezdőket, idősebbeket is online bankolni!

Digitális pénzügyek nemcsak a digitális nemzedéknek

Új szereplők, új szolgáltatások, új termékek jelennek meg a pénzügyi piacon (pl. azonnali átutalás, online vásárlás, online hitel, virtuális pénz stb.), amelyek fő célcsoportjai a Z és az Y generáció, pedig

a digitális pénzügyek nemcsak a digitális generációknak szólnak!

Az idősebb offline generáció is szeretne önállóan és biztonságosan, kiszolgáltatottság nélkül ügyeket intézni, vagy épp online bankolni.

Az offline generációk bevonása

Az idősebb generációnak is van mindenféle okos eszköze, magabiztosan kezelik a Vibert, Skype-ot, Facebook-ot és e-maileznek, de

idegenkedéssel tekintenek a digitális ügyintézésre.

Pedig a netbankok, mobilappok megjelenésével a hagyományos banki ügyintézés árai is jelentősen megdrágultak (papír alapú kivonat, fióki átutalás, készpénzes tranzakciók), ezért érdemes elsajátítani a digitális írástudástudás mellett a digitális ügyintézés képességét is.

Ha megtanítjuk nekik az online bankolást, azzal kényelmesebbé tehetjük mindennapjaikat.

Nem szükségszerű, hogy hosszú órákat vegyen igénybe a sárga csekk befizetése, ha azt akár egyetlen kattintással is kifizethetik a karosszékben ülve.

A bankok honlapján is megtalálhatóak hasznos bemutató videók, vagy kézikönyvek (lásd alább), amelyekkel önállóan, vagy a családtagok, barátok segítségével begyakorolható az online bankolás. (Emellett országszerte léteznek idősebbek számára tanfolyamok is, ahol tanítják a digitális bankolást pl.: [email protected]) Példák a bankok virtuális „gyakorlópályáira”:

OTP Bank

K&H Bank

UniCredit

Erste Bank

Raiffeisen Bank

MKB Bank

CIB Bank

Budapest Bank

10 tipp a biztonságos online bankoláshoz

Az idősebbek kevésbé bíznak az online ügyintézésben és a törékeny bizalmat a csalásokról keringő rémtörténetek sem erősítik. Az alábbiakban összegyűjtöttük azokat a legfontosabb tudnivalókat, amelyek segíthetik az online bankolásba vetett bizalom növekedését:

  1. A bankok profi biztonsági rendszereket és csalásfigyelési algoritmusokat alkalmaznak. Ezenkívül az elektronikus kommunikáció az ügyfél és a bank között – az online banki felületen – titkosított csatornákon történik. Ha a biztonsági intézkedések ellenére mégis előfordul visszaélés, a bankok többnyire magukra vállalják a felelősséget.
  2. A biztonságot tovább fokozza az időkorlát is, azaz ha felállunk a számítógép mellől, akkor jellemzően 5-10-15 perc után automatikusan megtörténik a kijelentkezés az online banki felületről.
  3. Nagyon fontos és nem lehet elégszer hangoztatni, hogy az adathalász kísérletetekre nem szabad válaszolni. Kifejezetten kerüljük a válaszadást a helytelen magyarsággal megfogalmazott, jelszó megadására felszólító üzenetekre.
  4. A bankok 3-5 hibás belépési kísérlet után letiltják az internet bankba való belépést, ami az ügyfelek biztonságát szolgálja. Ugyanakkor ellopott jelszó esetén a bankok nem, vagy csak nagyon nehezen tudják kiszűrni a visszaélést.
  5. Fontos, hogy saját internetet, mobilt, tűzfalat, víruskezelő programokat használjunk.
  6. Ne töltsünk le mindenféle app-ot és csak megbízható webáruházból vásároljunk!
  7. A biztonságot fokozhatjuk mobil aláírással (sms-ben kapott kód, QR kód).
  8. A tranzakciókhoz kérhetünk tranzakciófigyelési szolgáltatást (sms) is (jellemzően külön díj ellenében).
  9. Megadhatunk készpénzfelvételi és átutalási limiteket.
  10. Ha csalásra utaló jelet tapasztalunk, akkor megoldás a kártya vagy a számla-hozzáférés letiltása, melyet a bankok kiemelten kezelnek. Probléma esetén (panasz, jogosultan tranzakció észlelése, jelszó elfelejtése) a honlapon lévő „Kapcsolat” menüben találjuk az elérhetőségeket (pl. 24 órás telefonos vagy online helpdesk), de netbankon vagy mobil appon keresztül is lehet levelet írni. A témáról bővebben itt olvashatunk.

Ha jelszóval, PIN kóddal történik a visszaélés, a felelősséget az ügyfél viseli, ezért felhasználóként is tudatosan kell ügyelni a biztonságra. Érdemes összetett jelszót választani és gondoskodni kell az azonosítók és jelszavak biztonságos tárolásáról, amihez külön jelszókezelő alkalmazást is használhatunk (pl. LastPass).

Az online bankolás kezdő lépései

1. Igénylés, belépés, installálás

  1. Az online szolgáltatást, számlacsomagot meg kell igényelni, ekkor kapjuk meg az online azonosítót és a jelszót, valamint biztonsági sms-t, push üzenetet is igényelhetünk. Ma már elterjedt a QR-kód alkalmazása is, melyhez okostelefon és mobilbanki alkalmazás szükséges. (Netbank használata a nagyobb képernyő miatt átláthatóbb és több ügyet lehet intézni. A mobil app jobban kézre állhat, gyorsabb ügyintézést tesz lehetővé, talán komfortosabb is.)
  2. Igényléskor a banki ügyintéző segítséget tud nyújtani az app installálásában és a további ügyintézésben.
  3. Netbank esetén általában nem kell telepíteni semmit, vagy követni kell a megadott útmutatót.
  4. A gyengénlátok számára általában nagyobb betűs menü áll rendelkezésre, amit érdemes kipróbálni. Sok helyen létezik „kedvenc” funkció, ami megkönnyíti az eligazodást.
  5. Biztonsági korlát, hogy cserélt, rootolt operációs rendszerű okostelefonra nem lehet az alkalmazásokat telepíteni.

2. Egyenleg, számlatörténet lekérdezés, kivonatok

  1. Belépés után általában a számla adatait és az egyenleget, esetleg az utolsó tranzakciókat látjuk.
  2. A tranzakciók szűrhetők és visszakereshetők, így egyszerűen és gyorsan tudjuk ellenőrizni, időben elutaltuk-e az adott számlát.
  3. Tranzakció figyelő szolgáltatást (sms, push üzenet)is igényelhetünk, mely segítségével figyelemmel kísérhetjük az egyenlegünket (tranzakciókat, vásárlásokat), így nagy összegű csalás ellen is védekezhetünk.
  4. A számlatörténet általában 6-12 hónapra visszamenőleg lekérdezhető, ezért érdemes a kivonatot havonta lementeni a „digitális dossziéba”.
  5. „Digitális dosszié”: a digitális ügyintézéshez érdemes lehet egy digitális dossziét is összeállítani, ahol a digitális bizonylatokat tároljuk (pl.: bankkivonatokat, a tranzakció visszaigazolást, számlákat cégenként, évenként külön mappába). Emellett külön összefoglaló táblázatot, nyilvántartást is készíthetünk a számlákról, fizetésről.

 3. Átutalások, vásárlás

  1. Utaláskor űrlapra, sablonokba menthetjük a kitöltött adatokat, melyek a következő utaláskor behívhatók. De újabb utaláskor ellenőrizni kell, hogy történt-e változás!
  2. Az utalásokról visszaigazolást kapunk, amit szintén el tudunk menteni.
  3. A mentésre az azonnali fizetés bevezetésével már nem lesz szükség, mivel a tranzakció átfutási ideje mindössze 5 másodperc lesz.
  4. Rendszeres utalások, beszedési megbízások megadására is lehetőség van és néhány bank esetén a Díjnet szolgáltatást is igénybe lehet venni.
  5. Korlátozott vásárlási lehetőség is rendelkezésre áll az internet banki felületen, vagy a mobil applikációban, mint például a telefonkártya feltöltés, parkolás kifizetése, vagy az autópálya matrica vásárlás.

 4. Bankkártyák, hitelkártyák

A kártyákhoz megadhatunk napi biztonsági limiteket (készpénzfelvétel, vásárlás). Ezeket online változtathatjuk, így érdemesebb alacsonyabb összeget beírni és a nagyobb vásárlás előtt megemelni.

 5. Betétek, befektetések, hitelek

Haladó felhasználóknak nem gond a betétek online lekötése, feltörése, a befektetések kezelése, vagy a hitelfelvétel. A bankok a „jó ügyfeleknek” előre elbírált, gyorsan igényelhető folyószámlahitelt, személyi kölcsönt is kínálnak már online.

 6. Költségek

Az online számlavezetés általában olcsóbb, mint hagyományos és tartozik hozzá internetbank, mobil app, online számlakivonat stb. Az sms, a mobilértesítés, a számlafigyelés szolgáltatások jellemzően az alapdíjon felül fizetendők. A költségeket minden esetben az Általános Szerződési Feltételek és a kapcsolódó Hirdetmények tartalmazzák.

Összefoglaló

Az új szolgáltatások elterjedésével mindannyian rá vagyunk kényszerítve az online megoldások használatára. Ez a világ kusza, bonyolult és sokszor félelmetes a nem digitális nemzedék számára is.

Ugyanakkor az új megoldások könnyű, gyors, kényelmes és biztonságos ügyintézést tesznek lehetővé. Többszöri közös gyakorlás és a segédanyagok használatával bárki képes az ügyei online intézésére, az online bankolásra. Érdemes kipróbálni, sikerülni fog!