„Egy merőben új világ jön” – exkluzív interjú Sárospataki Alberttel, a Billingo vezérigazgatójával

Szerző: | 2023. 12. 20. | 2024-es várakozások, Banki és fintech hírek, Digitális pénzügyek, Összes hír

BankTechShow | A jövő digitális bankja

A Billingo idei évi eredményeiről, a jövő évi várakozásokról és a generatív AI-ban rejlő lehetőségekről is beszélgettünk Sárospataki Alberttel, a Billingo vezérigazgatójával.

Hogyan értékeled az elmúlt évek fejlesztéseinek, mint például a nyílt bankolás, a fizetési kérelem, vagy a softPOS eredményeit? Látsz-e változást abban, hogy a vállalkozások a pénzügyeik kezelését, menedzselését hajlandók-e a hagyományos netbanki felületről átterelni az online számlázóba?

Sárospataki Albert: A nyílt bankolásnál a legnagyobb kihívás továbbra is az, hogy a legtöbb bank által kötelezően biztosítandó API-hozzáférések nem működnek megfelelően vagy teljeskörűen, így akadályoztatva vannak a harmadik feles szolgáltatók számlainformációs szolgáltatása, így a Billingóé is.

Sajnos elég lassan halad a bankok részéről a minőségjavulás, és viszonylag kevesen ismerték fel, hogy a jó minőségű számlainformációs API-k aranyat érhetnek a saját ügyfeleiknek is.

Vannak viszont olyan bankok, amelyek megértették, hogy a kimagasló ügyfélélmény és a többi bank fapados hozzáállása versenyelőnyt jelent számukra ezen a területen is, és nagy hangsúlyt helyeznek a PSD2-es API-k minőségére.

Jól látszik, hogy ezek a bankok szeretnének a piac előtt járni és komoly helyzeti előnyre szert tenni ezáltal. Hamarosan például lesz olyan banki partnerünk, ahol olyannyira komolyan veszik az ügyfeleik elégedettségét, hogy a számlainformációs adatátadást jóformán valós idejűre hangolják a Billingóval a napi 4x-es szinkronizáció helyett, amire nagyon komoly, jól értelmezhető szolgáltatásokat is lehet már építeni az ügyfeleik részére. Biztos vagyok benne, hogy ezzel jelentős ügyfélakvizíciós lehetőségeik nyílnak meg.

Az Erste Bank pedig a mai napig nem volt hajlandó megoldani a PSD2-es API-k legalacsonyabb szintű működését sem, és jóformán képtelenség hozzájuk csatlakozni. Ezzel a magatartással a bank ügyfelei is versenyhátrányba kerültek, ami pedig mindkét társaságra negatív fényt vet és ez egy komoly reputációs veszteség. Az ügyfelek nem értik mi történik és nem győzünk magyarázkodni a bank hiányosságai miatt. Az ügyfélszolgálatunk felesleges terhelését jelentős részben az Erste banki kapcsolat teljes hiánya adja.

Az újonnan alakuló és a számlainformációs összekötést kereső cégeket más bankokhoz tereljük, hogy ezzel segítsük őket abban, ne kelljen bajlódniuk a banki adataik és a számláik összepontozásában.

Az MBH bank oldalról sem működik egyáltalán a számlainformációs összekötés, de ott valamelyest még érthető a helyzet a banki összeolvadásokkal, illetve látjuk azt, hogy megvan az akarat ennek a megoldására. Szurkolunk nekik!

A fizetési kérelem a jelenlegi formában egy vesztett ügy, mivel a bankok nem, vagy nem egységesen csatlakoztak ehhez a kezdeményezéshez, ezért ez a jelen szinten megbukott, így mi sem tudtuk jól kiaknázni a számlakiállításkor indított fizetési kérelmek lehetőségét.

A következő szint az AFR 2.0, ami már várhatóan jól és más szinten fog működni.

Ettől mi is sokat várunk és látjuk, hogy az új intézkedéscsomag számos gyerekbetegségre megoldást nyújt majd.

SoftPOS fronton sokat tanultunk a jelenlegi szolgáltatónkkal, látjuk, hogy itt mik voltak a legnagyobb nehézségek. 2024-ben új szolgáltatóval, vagy szolgáltatókkal új szintre emeljük az ügyfelek felé kínált SoftPOS lehetőségeket, teljesen más alapokra helyezve, tanulva az eddigi tapasztalatokból. Jelentős változások lesznek itt, illetve a fizetési megoldások terén.

Az egyéb add-onjainkon és szolgáltatásainkon pedig folyamatosan fejlesztünk és mérjük a használatot. Mindegyiknél látható egy szép fejlődési folyamat és egyre többen használják ki ezeket a lehetőségeket is. Összességében a csomagajánlataink jól illeszkednek az ügyfeleink igényeihez, erősödtek az értékesítési képességeink és a szolgáltatásaink kihasználtsága is.

A vállalkozásoknál pedig nem látok változást, hogy a pénzügyeik ilyen szintű kezelését áthoznák a netbanki felületről az online számlázóba. Alapvetően nekünk nem célunk kihelyettesíteni a banki felületeket és átterelni az ügyfeleket, ez nem is lehetne reális célkitűzés. A netbanki felületek szépen fejlődnek Magyarországon, jó látni, hogy itt többen felismerték ennek a jelentőségét.

Mi partnerségekre törekszünk a nyitott bankokkal, nem versenytársi viszonyra.

A Billingo-nál jelenleg a vállalkozások milyen pénzügyekkel kapcsolatos tevékenységeket végezhetnek el?

Sárospataki Albert: A Billingo ügyfelei már most is számos, a pénzügyeikkel kapcsolatos tevékenységeket intézhetnek az online felületeinken, illetve számos ilyen jellegű szolgáltatást nyújtunk. Ilyen például a számlainformációs szolgáltatás, a Billingo Bankszinkron, a SoftPOS, a fizetési kérelem, a követeléskezelés, a faktorálás, az átalányadó asszisztens és a hozzá kapcsolódó szolgáltatások.

Az ügyfeleink visszajelzései, igényei alapján fokozatosan bővítjük a pénzügyi szolgáltatások körét, hogy minél egyszerűbben és gyorsabban intézhessék a számlázáshoz kapcsolódó pénzügyeket a Billingo univerzumban.

Mi volt a 2023-as év mérföldkő projektje a Billingo életében?

Sárospataki Albert: Bár még nem publikus a szolgáltatás, de a mesterséges intelligenciával kapcsolatos fejlesztések terén értünk el már most rendkívüli eredményeket, amit mi egyértelmű mérföldkőnek gondolunk. 2024-ben nagyon sok mindent publikussá fogunk tenni az ügyfeleink részére, addig is megfontoltan haladunk a tesztelésekkel és a fejlesztésekkel, hogy minőségi ügyfélélményt tudjunk majd biztosítani.

Ezek nagy ívű, hosszabb és komplex fejlesztések, ráadásul itt a hibázási faktort is gyakorlatilag nullára kell redukálnunk, így itt kiemelten körültekintőnek kell lennünk.

Hamarosan lezárul a 2023-as pénzügyi év. Hogyan teljesített a Billingo az előző évhez képest?

Sárospataki Albert: Az eredményeinket tekintve közel 50%-kal tudtunk nőni, ami egy ilyen kihívásokkal teli évben a piacot értékelve elég jó teljesítmény. Emellett szépen bővült az ügyfeleink, előfizetőink száma is.

Összességében jelentősen tudtuk stabilizálni és erősíteni a társaság számait minden fronton.

2024-ben melyek lesznek a számlázáson túlmutató legsikeresebb funkciók / addon-ok?

Sárospataki Albert: A sikerességet majd az ügyfelek fogják eldönteni, utólag tudom majd megmondani, mik lesznek 2024 legsikeresebb funkciói a Billingóban. A tapasztalatom az, hogy ezt azért nehéz előre megjósolni. Voltak olyan szolgáltatások, amikre azt gondoltuk, kidöntik majd a ház oldalát akkorát fog szólni, aztán nem így lett, és ugyanez fordítva is tudott igaz lenni.

Ami biztos, hogy 2024-nek az új fizetési megoldások és lehetőségek bevezetése, a mesterséges intelligencia körüli fejlesztések és a várható új adóhatósági, kormányzati irányok fogják adni a gerincét. A jelenlegi rendszert pedig szeretnénk jelentősebben leegyszerűsíteni, mert úgy látjuk, több helyen már túl összetetté vált.

Ezen kívül tervben vannak jelentősebb magyar és nemzetközi akvizíciók, összeolvadások is, amik a piaci képességeinket és szerepünket fogják lényegesen erősíteni. Ezeket az idei évben már több fronton előkészítettük.

Véleményed szerint hogyan alakíthatja át a cégvezetést a mesterséges intelligencia?

Sárospataki Albert: Röviden: teljesen.

Hosszabban kifejtve véleményem szerint a mesterséges intelligencia segítségével a cégvezetésben az információk megszerzése, egyes feladatok végrehajtása 10-15x gyorsabban valósulhat meg a jelenlegihez képest.

Az, hogy a generatív AI-nak köszönhetően beszélgeti tudsz a cégeddel, egy dimenzióváltás lesz a jelenlegi helyzethez képest. A céges adatok és információk egy helyen való összegyűjtése, dúsítása sokkal jobban felértékelődik, amire mi is még nagyobb hangsúlyt helyezünk.

A céges adatokra és információkra épül maga az az univerzum, ami az alapja annak, hogy minél több kérdést, kérést meg lehessen fogalmazni a mesterséges intelligencia segítésével a cégünkkel kapcsolatban.

A kérések lehetnek például grafikonok, napi jelentések, riportok elkészíttetése, vagy számlakiállítás és az ahhoz kapcsolódó feladatok elvégeztetése, mindezt úgy, hogy szóban beszélsz a Billingo felületén keresztül a mesterséges intelligencia segítségével a cégeddel.

A kérdések a céged felé pedig egyre többrétegűek lehetnek majd, egyre összetettebb kérdésekre is meg fogja tudni majd adni a válaszokat a Billingo, illetve tanácsadás jelleggel proaktívan segíti majd a cégvezetőket.

„Egy merőben új világ jön, ami semmilyen szinten nem hasonlítható az eddigi irányokhoz és lehetőségekhez.”

Hogyan képzeljük el egy átlagos Billingo felhasználó ügyfélélményét, amikor az AI által támogatott felületet használja? Milyen új funkciókat képzelhetünk el?

Sárospataki Albert: A végső célunk egy végtelenül egyszerű Billingo felület és applikáció, ahol nem menüpontok, gombok és végtelen mennyiségű statikus aloldal várja az ügyfelet, hanem egy pár aloldalból álló jól érthető, proaktív rendszer.

Az ügyfél válláról szeretnénk levenni a lehető legtöbb terhet, hogy ne ő találja meg a funkciókat és a lehetőségeket, vagy találja ki, mit és hogyan lehet megoldani.

A víziónk, hogy a Billingo proaktívan segíti majd a vállalkozót, felhívja a lehetőségekre és veszélyekre a figyelmét, jobban segíti a cégirányításban, több mindent végez el automatikusan, és még intuitívabb lesz.

Nem az ügyfélnek kell beállítania a pályázatok, vagy a partnerek figyelését, nem neki kell észrevenni, ha egy számlát számlaismétlődésként is be lehetne állítani, nem neki kell a számlák behajtását menedzselni, hanem a rendszer fogja ezeket proaktívan kezelni.

Az ügyfél vezérlőpultját (ú.n. dashboard) a használat és az ügyféligények alapján a rendszer egyedire igazítja, nem lesznek felesleges kimutatások és chart-ok, csak azok, amik valóban kellenek és hasznosak az adott cégvezetőnek. Pillanatok alatt automatikusan elkészülnek majd a napi jelentések, grafikonok, kimutatások, amihez többé nem lesz szükség emberi erőforrásra.

„Ezzel nemcsak az üzletmenet hatékonyság, de a költségek csökkentését is segíteni tudja a Billingo hamarosan.”

Címlapfotón: Sárospataki Albert, a Billingo vezérigazgatója | Címlapfotó forrása: Billingo
BankTechShow | A jövő digitális bankja
BankTechShow

A fintechzone.hu kiadója a FinTech Group Kft.
“A digitális pénzügyi technológiák, FinTech szolgáltatások terjedését segítjük.”
Web: fintechgroup.hu

Aktuális cikkeink:

A szerzőről

LEMÁK GÁBOR

A Szabadidő Központban (a KÖZGÁZ-on) végzett, a Duna bal partján. Kimaradt a bölcsi és a multikulti szocializáció az életéből, így lettek eretnek gondolatai. Néha kiengedik a zártosztályról, de már egyre ritkábban. A gumiszobából pattantak ki a FinTechZone, a FinTech Akadémia, a FinTech Verseny, a HUNFINTECH25 és a FinTechShow ötletek, amiket sajnos továbbiak is követnek majd. #fintechterapia #gumiszoba

KÖVETKEZŐ ESEMÉNY

PAYTECHSHOW 5.0

FinTechShow-7.0

Terítéken a legújabb elektronikus fizetési trendek, megoldások, iránymutatások

2024. április 16.

Budapest Kongresszusi Központ

TOVÁBBI ESEMÉNYEINK

FINTECHSHOW 8.0: Minden, ami fintech | 2024.10.15.

BANKTECHSHOW 2.0: Megoldások a jövő digitális bankjához | 2024.11.26.