A Meta a nyár folyamán két chat-alapú, end-to-end vásárlási élményt nyújtó megoldást is elindított. Júliusban bejelentették a “csevegésben történő fizetés” bevezetését az Instagramon, amelynek segítségével a közösségi hálózaton kiszemelt terméket az amerikai felhasználók az alkalmazáson belül megvásárolhatják és a rendeléseket nyomon követhetik. A minap pedig Indiában elindult a Meta első, end-to-end bevásárlási élményt nyújtó megoldása a WhatsApp-on, amely lehetővé teszi a vásárlók számára, hogy az üzenetküldő alkalmazáson belül böngésszenek az áruház katalógusában, termékeket helyezzenek a kosarukba és fizessenek. A Meta úgy véli, momentum van a chat-alapú megoldások kereskedelmi felhasználásában.
Vásárlás és chat-alapú rendeléskövetés az Instagramon
A Meta szerint az Instagramon a felhasználók a vásárlást megelőzően gyakran csevegnek a vállalkozásokkal megrendeléseikkel kapcsolatban. Az új szolgáltatással a felhasználók azon túl, hogy közvetlen üzenetet küldhetnek adott vállalkozásnak, amelytől vásárolni szeretnének, ugyanabban a csevegési szálban fizethetnek, nyomon követhetik rendelésüket és további kérdést is feltehetnek a vállalkozásnak.
Miután a vásárló a fizetés mellett dönt, az eladó létrehozza a fizetési kérést. A felhasználó a „Fizetés” gomb kiválasztása után megadja a fizetés módját és a szállítási címet, majd kezdeményezi a fizetést. A fizetés feldolgozását a PayPal végzi. A szolgáltatás jelenleg az Egyesült Államokban érhető el.
Forrás: Meta
Így zajlik a WhatsApp-on egy bevásárlás a JioMart online áruházában
A Meta ezen megoldása a JioMart e-kereskedelmi céggel partnerségben valósult meg, amely India legnagyobb kiskereskedelmi vállalatának (Reliance Retail) és vezető távközlési szolgáltatójának (Jio Platforms) közös vállalkozása.
A vásárlás a JioMart telefonszámára küldött “Szia” szóval kezdeményezhető. A JioMart válaszában megjelenő “vásárlás megkezdése” gombra kattintva a vásárlás folyamata gyakorlatilag ugyanúgy zajlik, mint egy webáruházban:
- Áruk kiválasztása, kosár összeállítása: Az áruház üdvözlő üzenete után elérhetővé válik a “katalógus”, amelyben egyszerűen böngészhetnek a vásárlók kategóriánként, vagy a napi ajánlatok között, de adott termékre is rákereshetnek. Ha minden megvásárolni kívánt árut kosárba helyeztek, a kosár tartalmát elküldik az áruháznak.
- Szállítási cím megadása: A kosár elküldése után megjelenik a szállítási cím megadására szolgáló képernyő. A JioMart a szállítási cím megerősítését is kéri a vásárlótól.
- Fizetési mód kiválasztása: a vásárlók 3 opció közül választhatnak: utánvétes fizetés, fizetés a JioMart oldalán keresztül vagy a WhatsApp-on belül.
- Fizetés: Amennyiben a vásárló a WhatsApp applikáción belül történő fizetést választja, a fizetési folyamat az indiai azonnali fizetési rendszeren (UPI – Unified Payments Interface) keresztül zajlik.
Az nem derült ki számunkra, hogy a fióki regisztráció és a vásárló azonosítása beépítésre került-e a megoldásba. Ezzel további, a vásárlási élményt fokozó kényelmi funkciók válhatnak elérhetővé. Például:
- Szállítási cím előhívása, amelyet így nem kell minden egyes alkalommal megadni.
- Kedvenc árucikkek megjelölése, amelyek a következő vásárlás alkalmával egyszerűen kosárba helyezhetők.
- Adott kosár tartalmának ismételt vásárlása.
A demo videó itt tekinthető meg.
A WhatsApp Pay küzdelmes útja Indiában
A WhatsApp piacai közül India messze a legnagyobb. Az Insider Intelligence adatai szerint 2021-ben a WhatsApp felhasználók száma megközelítette az 500 milliót. A következő legnagyobb piac, Brazília mindössze ennek negyedét hozza, közel 120 millió fős ügyfélbázissal.
A Meta (akkor még Facebook) 2018-ban kezdte meg az indiai azonnali fizetési rendszerre, a UPI-ra épülő személyek közötti fizetési megoldásának, a WhatsApp Pay pilot (éles teszt) üzemmódját Indiában.
A fizetési rendszer üzemeltetéséért felelős társaság, az National Payments Corporation of India (NPCI) ekkor még mindössze 1 millió felhasználóig engedélyezte a WhatsApp Pay szolgáltatás bevezetését. A Metának két évet kellett várnia arra, hogy az ügyfelek számát feltornázhassa 2020-an 20 millió főre, majd 40 millióra és végül idén áprilisban engedélyezte az NPCI további 60 millió felhasználó bevonását a szolgáltatásba. Így jelenleg a WhatsApp Pay-t a teljes felhasználói bázisnak mindössze ötöde, 100 millió ügyfél használhatja.
A WhatsApp Pay lassított bevezetése lehetővé tette a versenytársak számára, hogy nagyobb piaci részesedést szerezzenek Indiában. Az NPCI által közzétett hivatalos adatok szerint a Google Pay és a Walmart által támogatott PhonePe birtokolja a UPI-piac több mint 70%-át.
A Meta a nehezített pálya ellenére felvette a kesztyűt és még 2020 áprilisában 9,99%-os részesedést vásárolt az ország legnagyobb távközlési cégében, a Jio Platforms-ban, amellyel a vállalat legnagyobb kisebbségi tulajdonosává vált.
A JioMart “in-app” típusú vásárlási szolgáltatásának bevezetése a Meta és a Jio Platforms közötti stratégiai partnerség része, amelynek célja, hogy felgyorsítsa India digitális átalakulását, lehetővé téve az emberek és vállalkozások számára hogy újszerű módokon, egyszerűen csatlakozzanak a digitális gazdasághoz.
„Izgatottan várjuk, hogy elindítsuk partnerségünket a JioMarttal Indiában. Ez az első teljes körű vásárlási élményt nyújtó szolgáltatásunk a WhatsApp-on – az emberek mostantól közvetlenül a csevegésbe beépített módon vásárolhatnak élelmiszert a JioMart-tól. A kereskedelmi típusú üzenetküldési szolgáltatások komoly potenciállal rendelkező terület, és az ehhez hasonló chat-alapú megoldások az emberek és a vállalkozások közötti kommunikáció meghatározó módjai lesznek az elkövetkező években.”
– nyilatkozta Mark Zuckerberg, a Meta vezérigazgatója a szolgáltatás indulásakor.
Excited to launch our partnership with JioMart in India. This is our first-ever end-to-end shopping experience on…
Közzétette: Mark Zuckerberg – 2022. augusztus 29., hétfő
Kapcsolódó cikkek:
[Meta] | Címlapfotó forrása: Meta