A tokenizáció a digitalizáció egyik sarokköve, ami a digitális fizetések evolúciójának új szakaszát hozta el. A tokenizációt olyan élvonalbeli technológiákkal és megoldásokkal kombinálva, mint a digitális személyazonosítás, a mesterséges intelligenciát alkalmazó viselkedés alapú kockázatelemzés és a nyílt bankolás forradalmasíthatják a fizetések világát.
Frantisek Jungr, a Visa Közép-Európáért felelős termékfejlesztési vezetője a PayTechShow plenáris szekciójában egy olyan jövőt vízionált ezen technológiák alkalmazásával, amelyben minden tranzakció személyre szabott, releváns és egyúttal biztonságos.
Változó prioritások és fizetési preferenciák
Frantisek Jungr az előadását egy történettel kezdte, amelyen keresztül egyúttal a fizetések változó világa is kirajzolódott.
Aznap éjszakai tűzriadóval kapcsolatos tapasztalatát megosztva, azt metaforaként használva világított rá a fizetési magatartás változó dinamikájára. A vészhelyzet esetén elsőként magunkhoz vett tárgyakon keresztül – óra, telefon, headset töltő – mutatta be a Visa termékfejlesztési vezetője hogyan alakultak át a prioritások, amelyek a fogyasztók fizetési preferenciáira is hatást gyakorolnak.
A változás leginkább a fiatalabb generációknál érhető tetten, akiknek gondolkodásmódja, futurisztikus elképzelései és elvárásai egy még sokkal zökkenőmentesebb, kényelmesebb világot vetítenek előre. Ráadásul a munkavállalással kapcsolatos elképzeléseiket is egy világ választja el a jelenleg megszokottól, hiszen a legtöbbjük vállalkozóként képzeli el magát.
A virtuális valóságban történő vásárlástól a kézbesítő drónokig az előadás rávilágított arra a technológiai fejlődésre, amely a fizetések terén (is) az innováció motorja. Emellett arra is, hogy fontos megérteni és alkalmazkodni a Z- és az Alfa-generáció preferenciáihoz, akik olyan értékeket helyeznek előtérbe, mint az átláthatóság, a fenntarthatóság és a kényelem.
,,Sokkal több értéket keresnek a márkákban, mint a korábbi generációk. Nem csak az ár-érték arányt, hanem azt is nézik, hogyan viselkedik a vállalat, a márka. Mi az álláspontjuk a környezetvédelemmel kapcsolatban? Tisztességesen bánnak-e az alkalmazottaikkal? És ezek az értékek egyre fontosabbá válnak”
– emelte ki előadásában Frantisek Jungr.
Fotón: Frantisek Jungr, a Visa Közép-Európáért felelős termékfejlesztési vezetője 2024. április 16-án a PayTechShow-n (forrás: FinTech Group, készítette: Kovács Dávid)
A bizalom a digitális fizetések alapja
A bizalomnak kritikus szerepe van a fizetési rendszerek használatában, a fizetési módok elterjedésében és egyúttal elengedhetetlen a fogyasztók és a pénzforgalmi szolgáltatók közötti hosszú távú kapcsolatok ápolásához.
,,Hogyan fogunk fizetni öt, tíz év múlva? – Minden alkalommal, amikor erről beszélgetünk, rájövök, hogy egy dologban tévedünk. Nem abban, hogy hogyan fogunk fizetni, hanem abban, hogy mikor fog megtörténni. Általában minden új fizetési mód vagy a fizetések hátterében futó megoldás elterjedése sokkal lassabb a vártnál. Ez szerintünk fel fog gyorsulni, de a fizetésekhez kapcsolódó bizalmi faktor miatt soha nem fog olyan gyorsan végbemenni, mint ahogyan azt elképzeljük.”
– hívta fel a figyelmet a bizalom szerepére a Visa termékfejlesztési vezetője.
Naponta 35 000 döntést hozunk meg emberként. Ezen döntéseknek része a fizetéssel kapcsolatos döntések is. Hogyan fizessünk? Biztonságos lesz? Én kontrollálom?
,,A COVID során azt tapasztaltuk, hogy az emberek 75%-a keresi a módját annak, hogyan minimalizálhatja a pénzzel kapcsolatos kockázatot. Ez az arány az elmúlt öt év során csak tovább nőtt. Azaz, miközben az emberek a kényelmet keresik, egyre inkább a biztonságot is keresik, azt, hogy a pénzüket – nemcsak a fizetést, hanem általában véve a pénzt – ellenőrzésük alatt tartsák.”
– osztotta meg a Visa tapasztalatait Frantisek Jungr.
A cél, hogy a fizetésekkel kapcsolatos döntések száma csökkenjen, de mégis megbízható és biztonságos maradjon. Ez azonban csak a fizetésekhez kapcsolódó biztonsági elemek és ellenőrzések további fejlődésével érhető el, aminek egyúttal zökkenőmentesebbnek is kell lennie, mint amit ma jellemzően megtapasztalunk.
A tokenizáció a jövő fizetési élményének gerince
Az olyan innovációkkal, mint a tokenizáció, a Visa célja, hogy világszerte növelje a fizetések biztonságát és egyúttal a kényelmét is a fogyasztók számára.
,,Úgy gondoljuk, hogy a tokenizáció az az alap, ami a jövőt jelenti a fizetések világában, mert gyorsabbá, biztonságosabbá és megbízhatóbbá teszi a fizetést az ügyfelek számára.”
,,A tokenizációval akár 50%-kal csökkenthető a csalások száma és növeli a jóváhagyási arányt, ami szintén kiemelkedően fontos, mert a fizetési élményben tapasztalható “súrlódás” meglehet a mi generációnk számára még elfogadható, a fiatalabb generáció számára biztosan nem. Ez különösen érvényes az e-kereskedelem esetében, ahol mindannyian tudjuk, hogy van még hova fejlődnünk.” – emelte ki Frantisek Jungr.
Fotón: Frantisek Jungr, a Visa Közép-Európáért felelős termékfejlesztési vezetője 2024. április 16-án a PayTechShow-n (forrás: FinTech Group, készítette: Kovács Dávid)
A tokenizáció és a Click-to-Pay elhozhatja a várva várt fizetési élményt az e-kereskedelemben
Az e-kereskedelem a teljes fizetési forgalomnak ma már egy szemmel jól látható részét adja Közép-Európában – beleértve Magyarországot és a szomszédos országokat is -, 10-20 százalék között mozogva.
Vannak azonban olyan piacok, ahol ez az arány a teljes volumen 56 százalékát is eléri.
A közösségi kereskedelem (social commerce) népszerűségének növekedése az e-kereskedelmi volumen további növekedéséhez vezethet, ami miatt a közösségi médiában való jelenlét a megfelelő fizetési móddal és fizetési élménnyel rendkívül fontos lesz a jövőben.
,,A TikTok felhasználók száma közelít az egy milliárdhoz, amelynek 50 százaléka vásárlásra is használja a TikTokot. És bár az utóbbi időben arról beszélünk, hogy a Facebook vonzereje csökken, de ma még több mint hárommilliárd felhasználója van a közösségi csatornának, amelyből kétmilliárd naponta használja a Facebookot, sokan közülük vásárlásra is.”
– támasztotta alá adatokkal a közösségi kereskedelem szerepét a Visa termékfejlesztési vezetője.
,,Amit biztosítanunk kell, hogy az online fizetés, és különösen a közösségi médiában történő fizetés, sokkal zökkenőmentesebb legyen, mint ma. A vásárlók nem akarják, hogy a fizetés során a kereskedő oldalán kívülre kerüljenek. Úgy gondoljuk, hogy a tokenizálással és az olyan megoldásokkal, mint a Click-to-Pay ezt a fizetési élményt elérhetjük az online kereskedelemben.” – tette hozzá Frantisek Jungr.
A fizetést a vásárlás zökkenőmentes részévé kell tennünk
A fizetés a mindennapi viselkedésünk részévé fog válni.
Az előadás fontos tanulsága szerint el kell mozdulni attól, hogy a fizetés egy önmagában álló cselekedet legyen. Helyette a fizetést a vásárlási út zökkenőmentes részévé kell tenni, melyre a Visa termékfejlesztési vezetője konkrét példákat is mutatott az utazásszervezéstől az étkezésig.
Miközben a fizetés integrálódik a vásárlói élménybe, kiemelt szerepet kapnak az adatok, és azok felhasználása.
Összességében az látható, hogy a nap végén egyre nagyobb a fogyasztók választási lehetősége a különféle fizetési módok között, ami újabb fájdalompontot hozhat. Ezen fájdalompont enyhítésében és a fizetési élmény személyre szabásában kiemelt szerepet kapnak a prediktív analitikai megoldások és a mesterséges intelligencia, amelynek segítségével intuitívabbá és felhasználóbarátabbá tehető a teljes vásárlási folyamat a fogyasztók számára.
Frantisek Jungr emellett hangsúlyozta az interoperabilitás fontosságát és ehhez kapcsolódóan az iparági szereplőket – beleértve a szabályozót is – összefogásra, együttműködésre ösztönözte.
A biztonság, az átláthatóság és a fogyasztói preferenciák előtérbe helyezésével az iparági szereplők egy zökkenőmentesebb, biztonságosabb és megbízhatóbb fizetési ökoszisztéma útját kövezhetik ki.
Kapcsolódó cikkek:
- Zsarolóvírustól a „disznóvágás-átverésig” – a leggyakrabb csalásokra hívja fel a figyelmet a Visa friss jelentése, 2024.04.12.
- Kétpercnyi türelem – interjú Sármay Bencével, a Visa Magyarországért felelős területi vezetőjével, 2024.02.06.
- Bemutatta a Visa a PayTechShow-n, melyek lesznek a jövőben a győztes digitális megoldások, 2023.05.02.
Címlapfotón: Frantisek Jungr, a Visa Közép-Európáért felelős termékfejlesztési vezetője 2024. április 16-án a PayTechShow-n (forrás: FinTech Group, készítette: Kovács Dávid)