A múlt héten Budapesten megrendezett PayTechShow-n a Visa megosztotta a digitális fizetések jövőjével kapcsolatos vízióját. Hanna Wasserburger, a Visa Magyarországért, Csehországért és Szlovákiáért felelős tanácsadási igazgatója bemutatta, hogyan formálódik a digitális fizetési ökoszisztéma a főbb trendek tükrében és ezeknek milyen hatása lehet az ökoszisztéma szereplőire.
Röviden:
- A felhasználók egyre digitálisabbak és egyre nyitottabbak a digitális – akár alternatív (pl. QR-kódos, BNPL) – fizetési megoldások iránt, amelynek eredményeként nyomás alá kerültek a kártyakibocsátó bankok, hogy új, innovatív fizetés megoldásokkal elégítsék ki a növekvő igényeket, különösen az elektronikus kereskedelemben.
- Egyre nagyobb hangsúlyt kapnak a kis- és középvállalkozások digitális felzárkózását segítő megoldások. A pandémia alatt ez a szegmens jelentősen digitalizálódott és megismerkedett a kártyaelfogadással. Az első lépések után a kis- és középvállalkozásoknak megnőtt az igénye arra, hogy testreszabott digitális fizetési és online banki megoldásokat kapjanak.
- Végül, de nem utolsó sorban kiemelt szerepe van a központi közigazgatás és a közszféra digitális transzformációjának, amelynek eredményei jelentősen formálják, átalakítják a lakossággal és a vállalkozásokkal való interakciókat és ezáltal a digitális felkészültségüket is. Mindemellett a központi közigazgatás kezében a digitális fizetés nemcsak a gazdaság fehérítését szolgálja, de akár a gazdasági krízisek előrejelzésére is alkalmas lehet a tranzakciós adatokon keresztül.
Az elektronikus kereskedelem az új, alternatív fizetési megoldások melegágya
Hana Wasserburger három fő felhasználói trendet emelt ki, amelyek jelentős hatást gyakorolnak a digitális fizetési ökoszisztéma fejlődésére.
- Folyamatosan növekszik az online vásárlások száma Magyarországon. Már nemcsak a nagyobb értékű vásárlásokat intézik egyre többen online, hanem a mindennapi igényeket kielégítő bevásárlásokat (pl. élelmiszerrendelést) is.
- Egyre jobban növekszik a magyar vásárlók körében az alternatív fizetési megoldások iránti nyitottság. A Visa felmérése szerint a magyar vásárlók 22%-a nyitott a BNPL iránt – többek között a jelenlegi súlyos inflációs nyomásnak köszönhetően -, 36% pedig kipróbálná a QR-kódos fizetést az interneten.
- Évről-évre növekszik a tokenizált (digitális tárcákba, mobiltárcákba elmentett) fizetési kártyák száma, amelynek eredményeként nő az okostelefonokkal, hordozható eszközökkel végrehajtott érintéses fizetések száma is.
Az előbb említett trendek egyértelműen hozzájárulnak ahhoz, hogy egyre többféle, egyre összetettebb fizetési megoldások jelennek meg a piacon.
A Visa felmérése szerint a közép-kelet-európai vásárlók körében a leggyakrabban használt fizetési megoldás már nem a készpénz, hanem a fizetési kártya mind a személyes, mind az online vásárlások során.
Az új fizetési megoldások terjedését elsősorban az elektronikus kereskedelem katalizálja, és itt kezdik el nagyobb arányban használni az olyan alternatív fizetési megoldásokat, mint például a QR-kódos számlaalapú fizetést, vagy a BNPL-t.
A Visa számos megoldással rendelkezik, amelyekkel a pénzintézetek, a kártyakibocsátók katalizálhatják a digitális fizetések terjedését, valamint kielégíthetik a digitális fizetésekkel kapcsolatos egyre növekvő elvárásokat, igényeket.
Az elektronikus kereskedelemhez kapcsolódóan Hana Wasserburger bemutatott pár megoldást, amelyek a Visa technológiájára alapozva nyújtanak új, értéknövelt digitális fizetési megoldásokat. Ezeket a megoldásokat a bankok, a kártyakibocsátók is beépíthetik a digitális szolgáltatás-portfóliójukba. Ilyen megoldás például a Minna Technologies által kínált előfizetés-menedzsment, a Credi2 BNPL white label platform, a Tink nyílt bankolási (open banking) platform, az Ecolytiq ökokalkulátor.
Új lehetőségek a fizetési és a pénzügyi megoldások határmezsgyéjén
Nemcsak a felhasználói, hanem a digitális fizetési ökoszisztéma másik meghatározó oldalán, a kereskedői és elfogadói oldalon is jelentős digitális átalakulás történt az elmúlt években.
A pandémia eredményeként szignifikánsan bővült a kártyaelfogadó helyek száma a kis- és középvállalkozások körében, ami hozzájárult a vállalkozások digitális szolgáltatások iránti igényének növekedéséhez.
Többek között nőtt az igényük az iránt, hogy a bankok minél több terméküket, szolgáltatásukat tegyék elérhetővé online, illetve kínáljanak testreszabott pénzügyi/fizetési szolgáltatásokat számukra.
Ezek az igények is hozzájárultak a digitális fizetési megoldások diverzifikációjához, új, innovatív megoldások (pl. QR-kódos fizetés, Click-to-Pay, önkiszolgáló boltok, hangvezérelt megoldások) megjelenéséhez.
A növekvő kis- és középvállalkozói igények eredményeként a kártyaelfogadást nyújtó elfogadóknak is alkalmazkodniuk kell az új trendekhez és kiaknázniuk például a fizetési és a pénzügyi/biztosítási szolgáltatások határmezsgyéjén megjelenő új megoldásokban rejlő lehetőségeket.
Új lehetőségek a központi közigazgatás számára
Végül, de nem utolsó sorban Hana Wasserburger kiemelte, hogy a közszféra és a központi közigazgatás hogyan tud értéket teremteni a digitális fizetéseken keresztül.
A kormányzat számára a digitális fizetések legfontosabb hozadéka a gazdaság fehéredése.
A digitális fizetések arányának 5%-os növekedése a szürkegazdaság 11-13%-os visszaszorulását eredményezheti.
Emellett a digitális fizetési tranzakciókból származó adatok segítséget nyújthatnak a gazdaság teljesítményének előrejelzéséhez, strukturális piaci problémák feltárásához, de akár szektorális krízisek, összeomlások előrejelzéséhez és ezáltal a válságok megelőzéséhez is.
Mit hoz a jövő?
Az előadás végén Hana Wasserburger bemutatott három olyan technológiai trendet, amelyek alapjaiban formálhatják át a digitális fizetési ökoszisztéma középtávú lehetőségeit.
A mesterséges intelligencia, a metaverzum és az Internet of Things (IoT) olyan technológiák, amelyek jelentősen hozzájárulhatnak a vásárlói magatartás jobb megértéséhez, a digitális valuták terjedéséhez és a beágyazott pénzügyek (embedded finance) mindennapossá válásához.
További beszámolók a PayTechShow 4.0 konferenciáról:
Címlapfotón: Hana Wasserburger, a Visa Magyarországért, Csehországért és Szlovákiáért felelős tanácsadási igazgatója a PayTechShow-n. (Készítette: Kovács Dávid, Instagram)