2024.07.31.

Acounto: digitális könyvelés a kis- és középvállalkozások szolgálatában

Szerző:

Kategóriák:

Mi a helyzet ma Magyarország legígéretesebb fintech cégeivel? Cikksorozatunkban bemutatjuk a korábbi FinTechShow díjazottjait, megvizsgálva sikereiket és jövőbeli terveiket.

A 2021-es FinTechShow díj nyertese, az Acounto forradalmasítja a könyvelést Magyarországon, automatizált megoldásaival kis- és középvállalkozások számára kínálva hatékony és átlátható pénzügyi szolgáltatásokat. Brachmann Ferenc, a vállalat társalapítója, a FinTechZone-nak adott interjújában részletesen beszélt az elmúlt évek legfontosabb mérföldköveiről, az alkalmazott technológiákról és az AI fejlesztések jövőbeni lehetőségeiről.

Mik voltak a főbb mérföldkövek az Acounto fejlődésében az indulás óta?

Brachmann Ferenc: Számtalan ilyen volt, nehéz is összeszedni őket: talán a NAV Online Számla integráció volt az első jelentősebb, ezek után az Open Banking fejlesztéseinket említeném.

Örömmel tájékoztathatom az olvasókat, hogy a legnagyobb mérföldkő most érkezik legújabb AI fejlesztéseinkkel, valamint a NAV e-ÁFA rendszerének implementálásával egy teljesen automatikus és szinte valós idejű ÁFA könyvelést valósítunk meg.

Milyen főbb problémákat old meg az Acounto a kis- és középvállalkozások számára? Hogyan működik az Acounto automatizált könyvelési rendszere a gyakorlatban?

Brachmann Ferenc: Az Acounto az új digitális könyvelőd.

Automatizált könyvelési- bérszámfejtési és adótanácsadási szolgáltatást nyújtunk online és telefonos ügyfélszolgálattal, saját szoftveres infrastruktúrával, felelősségbiztosítással, rendkívül versenyképes könyvelési díjak mellett.

Az ügyfeleink mobilon vagy számítógépen léphetnek be Acounto fiókjukba, beköthetik a NAV e-ÁFA és Online Számla rendszerét, a legnépszerűbb számlázóprogramokat, valamint a legtöbb magyarországi bankszámlát.

Központi értesítési rendszerünkön keresztül az alkalmazásunkban, valamint e-mailben értesítjük ügyfeleinket, amennyiben valamilyen feladatuk van, illetve ugyanitt tudnak kapcsolatba lépni kérdés esetén ügyfélszolgálatunkkal.

Milyen technológiákat és algoritmusokat használnak az automatizálásban? Hogyan segíti a gépi tanulás és a nyílt bankolás az Acounto működését?

Brachmann Ferenc: A generatív AI teljesen átírja a szabályokat. Újgenerációs modelljeink mind a dokumentumok kategorizálásában, mind azok feldolgozásában óriási előrelépést hoznak majd.

Jelenleg dolgozunk olyan generatív modelleken, melyek az ügyfélszolgálati munkát is nagymértékben felgyorsítják, a jelenlegi 4,5 órás átlagos válaszidőnket rövidítve.

A nyílt bankolás magyarországon egyértelmű csalódás: míg a környező országokban alig találkozunk adat-problémákkal, itthon rendszeresek az ilyen anomáliák. Szerencsére a mesterséges intelligencia ezt a problémát is orvosolni fogja.

Jelenlegi modelljeink egy hagyományos vagy akár befotózott bankszámlakivonatból is feldolgozható banki adatot állít elő oldalanként kb. 2 perc alatt.

Milyen irányban tervezitek tovább fejleszteni az Acounto technológiáit?

Brachmann Ferenc: A következő hónapokban automatikus és szinte valós idejű ÁFA könyvelés érkezik, majd elkezdjük ugyanezt az SLA-t megvalósítani a főkönyvi könyveléssel és a teljes bérszámfejtéssel kapcsolatban is.

Milyen visszajelzések érkeztek a felhasználóktól, partnerektől? Voltak-e negatív visszajelzések és ha igen, akkor ezeket a területeket/funkciókat hogyan és milyen ütemben fejlesztettétek?

Brachmann Ferenc: A visszajelzések alapján egyértelműen megállapítható hogy az ügyfelek szeretnék automatikusan letudni könyvelésüket, ezért ezen irányba fordítottuk fejlesztéseinket.

Függetlenül attól hogy egy vállalkozó mikor tölti fel hozzánk könyvelési anyagát, minden esetben szinte azonnal fel fogjuk dolgozni, így válik az a lehető legkényelmesebbé és legátláthatóbbá.

Milyen hatással volt a Vodafone Magyarországgal kötött stratégiai partnerség az Acounto fejlődésére? Hogyan segíti az Acounto a Vodafone ügyfeleinek pénzügyi digitalizálását? Milyen jövőbeli terveitek vannak a Vodafone-nal való együttműködésre?

Brachmann Ferenc: Az utóbbi néhány hónapban elindult az együttműködés, ígyekszünk egyre több Vodafone ügyfél számára bemutatni a lehetőségeket.

Mi a stratégiátok a nemzetközi terjeszkedéshez?

Brachmann Ferenc: Figyeljük az e-számlázási EU direktíva, valamint a PSD3 implementációjának az előrehaladását és elsősorban ezek alapján értékeljük a piacra lépés lehetőségeit.

Ez a terület rendkívül izgalmas, ugyanis a következő 4 évben szinte minden EU tagállam kötelező online számlázást implementál minden adózónak.

Jelenleg azon dolgozunk, hogy megteremtsük a feltételeit annak, hogy a külföldi piacokon is skálázható megoldásunk legyen.

Hogyan látjátok az automatizált könyvelés jövőjét és fejlődési irányait? Mik a fejlődés legnagyobb gátjai és mik a legnagyobb hajtóerők a piacon?

Brachmann Ferenc: Minden szabályozói akarat a könyvelési és bérszámfejtési folyamatok teljes automatizálásának irányába hat.

A generatív AI ezen a téren teljesen újraírta a szabályokat. Jellemző példa, hogy 2023-ban egész évben nagy erőforrásokkal fejlesztett modelljeinket 2024 év elején teljesen lecseréltük, olyan sebesen fejlődik a terület.

A jövőt az autonóm ágensekben látjuk, melyek az egyes elsődleges értékteremtési folyamatainkon és egyes munkaszakaszainkon dolgoznak, akár önállóan, akár együttműködve más ágenseinkkel.

Például ha egy könyvelési tétel ügyében két modellünk nem ért egyet, akkor egymással megvitatják a kérdést és esetleg bevonnak élő kollégát a tisztázásba. Ez sci-fi-nek hangzik, de labor körülmények közt már megvalósított ez a működés.

Milyen versenytársakkal kell szembenéznetek a piacon, és hogyan különböztetitek meg magatokat tőlük?

Brachmann Ferenc: A cégek, melyekre figyelünk, hasonló keretekben gondolkodnak. Ezek közül a francia Dougs és a Pennylane talán a meghatározó, de az ír AccountsIQ is igen hasonló úton jár.

Úgy látjuk, hogy egyes iparágat jobban ismerő befektetők már felismerték, hogy ezen szektor jelentős koncentrációs folyamaton fog átesni a következő évtizedben és ez óriási profit potenciált hordoz magában.

Az elmúlt években hány felhasználó/partner választotta a Acounto-t? Milyen mértékben nőtt a felhasználói bázis az elmúlt időszakban? Milyen terveitek vannak a további növekedésre?

Brachmann Ferenc: Hamarosan 1500. ügyfelünket köszönthetjük, ügyfélkörünk jelenleg is folyamatosan bővül. Ezt természetesen szeretnénk megsokszorozni a következő években, de ezt már csak teljesen automatikus könyvelési folyamatok mellett akarjuk megvalósítani.

Mik a legfontosabb tanulságok, amelyeket az indulás óta megtanultatok?

Brachmann Ferenc: Az utóbbi 3,5 év inkább 10-nek érződik, rengeteget tanultunk. A legfontosabb talán, hogy folyamatosan tudnunk kell alkalmazkodni az új technológiai lehetőségekhez, melyek hihetetlen mértékben megváltoztak ezen rövid idő alatt.

Mi a legnagyobb célkitűzésetek a következő öt évre?

Brachmann Ferenc: Szeretnénk a lehető legkényelmesebb és leginkább átlátható felhasználói élményt biztosítani ügyfeleinknek, hogy adózásukat és könyvelésüket mindig mindenkor áttekinthessék és az a lehető legnaprakészebb legyen.

Hány alkalmazott dolgozik jelenleg a Acounto-nál, és mely területeken bővítettétek a csapatot az utóbbi időszakban? Miért ez a terület került most fókuszba?

Brachmann Ferenc: Amikor ezt a sort leírom, 35-en vagyunk. Leginkább a szoftveres csapat bővült az utóbbi egy évben, érthető okokból ezen a területen kell bővülnünk a közeljövőben is.

Címlapfotón: balra Németh Monika, a FinTechShow háziasszonya, jobbra a FinTechShow győztes csapat, az Acounto. Fotó forrása: FinTechShow | FinTech Group

Címkék: