2024. október 15.
FinTechShow

KEDVEZMÉNYES JEGYEK    2024.07.31-IG! 

2024. november 26.
BankTechShow

KEDVEZMÉNYES JEGYEK    2024.07.31-IG! 

2024.04.22.

Az állam a zsebünkben: az életesemények digitális megközelítése a DÁP mobilapplikációval

Szerző:

Kategóriák:

A Nemzeti Digitális Állampolgárság Programja (DÁP) újraértelmezi az állam és a polgárok közötti digitális kapcsolatot. Célja, hogy megteremtse az egyszerű, kényelmes és hatékony ügyintézés feltételeit és egyfajta digitális tárcaként folyamatosan rendelkezésre álljon az ügyfeleknek, szó szerint karnyújtásnyira.

Nincs kizárva, hogy a DÁP mobilalkalmazás az egyik meghatározó mobiltárcája lesz a magyar felhasználóknak, amit számtalan élethelyzetben használhatnak majd. Szép Kristóf, az Idomsoft Zrt. terméktanácsadója a DÁP mobilalkalmazás tervezett szolgáltatásait és a 2026-ig kitűzött célokat foglalta össze a PayTechShow-n.

A Kormány 2022-ben elfogadta a Nemzeti Digitális Állampolgárság Programot, ami megteremti az egységes és kiemelkedő felhasználói élményt nyújtó digitális környezetet és várhatóan jelentősen egyszerűsíti az állampolgár és a kormányzat különböző szervei közötti kommunikációt.

Szép Kristóf az Idomsoft Zrt. terméktanácsadója nem csak arról tájékoztatta a PayTechShow vendégeit, hogy mint magánszemélyek mit várhatnak a mobilalkalmazástól, hanem arról is, hogy a pénzügyi szektor képviselőiként milyen élethelyzetek adta lehetőségek kiaknázására lesz alkalmas a felület.

Mit óhajt az állampolgár?

A Digitális Állampolgárság Programon belül előző évben kiemelt feladatot jelentett az állampolgári igények felmérése.

,,Ügyféligény szempontból meglehetősen egyszerű válasz született. Minél kevesebb időt szeretnének az állammal együtt tölteni, minél kevesebb ügyet szeretnének intézni, és azt is a lehető legegyszerűbb módon. Úgyhogy mi ennek függvényében határoztuk meg, hogy a digitális állampolgárság mobil alkalmazást milyen elvek mentén fejlesztjük.”

– mondta Szép Kristóf.

Életesemény-központú működés

A DÁP mobilalkalmazás egyik vállalása, hogy egy-egy életeseményhez (pl.: gyerekszületés, ingatlan adás-vétel) kötődő adminisztrációs feladatokat csoportosítja, így nem szükséges külön rendszereket használni. Nem okoz többé frusztrációt, hogy a magyarorszag.hu-n listázott több, mint 4000 ügyből kiválasszuk azt a négy dokumentumot, ami az adott élethelyzetben szükséges.

,,Mi azt látjuk, hogy az életesemény-központú működés lesz a jövője a magyar állami ügyintézésnek. Ehhez szükséges a különböző állami szerveket nekünk informatikailag összekötni, hogy komplex szolgáltatásokat tudjunk nyújtani.”

– emelte ki az Idomsoft Zrt. képviselője.

Személyazonosság igazolása

2024 őszétől az állami szolgáltatások és az okmányok fokozatosan a mobiltelefonra költöznek és a tervek szerint 2026-ra a legfontosabb közigazgatást érintő ügyek digitalizálva lesznek.

A tervek szerint a DÁP applikációban kezdetben egy QR-kód alapú igazolási megoldást alakítanak ki, amivel például egy rendőri igazoltatásnál az állampolgár azonosítani tudja magát.

Szép Kristóf előadásában kifejtette, hogy a személyazonosításra is alkalmas applikáció használatához nem szükséges Kormányablakba személyesen befáradni azonosítás céljából. Azoknak az állampolgároknak azonban, akik előnyben részesítik a Kormányablakban való ügyintézést, továbbra is lesz lehetőségük arra, hogy ott intézzék a regisztrációval kapcsolatos ügyeiket.

Hasonlóan fontos funkció lesz az alkalmazásban a gépjárművek vagy egyéb személyes adatok listázhatósága, ami szükség szerint könnyen továbbítható lesz akár könyvelőnek, akár családtagnak.

Új bejelentkezési módszer az állami szolgáltatásokhoz

A DÁP mobilalkalmazással e-mail cím és jelszó megadása nélkül, egy QR-kód beolvasásával lehet majd bejelentkezni az azonosítást kérő állami weboldalakra és alkalmazásokba.

,,A DÁP egy kétfaktoros biztonságos megoldás lesz, ellentétben a most elterjedt ügyfélkapuval.”

– mondta Szép Kristóf.

Szeptembertől várható, hogy a DÁP mobilapplikáció elérhetővé válik, mint új azonosítási lehetőség. A meglévő azonosítási szolgáltatások kivezetése pedig egy átmeneti, körülbelül féléves vagy éves időszak után várható. Ez azt jelenti, hogy a jövő évtől várható, hogy csökkenni fog az azonosítási lehetőségek száma az állampolgárok számára.

Minősített elektronikus aláírás

A több, mint 10 éve létrehozott szolgáltatás ma is elérhető az állampolgárok számára, de csak piaci szolgáltatóktól tudják igénybe venni. Tekintettel arra, hogy az elektronikus aláírás nem terjedt el a várt mértékben, a DÁP mobilalkalmazáson belül egy minősített aláírást biztosítanak minden magánszemélynek, aki regisztrál.

,,Ez egy eIDAS 1-nek megfelelő elektronikus aláírás, magánszemély használhatja magáncélra, tehát itt a cég képviseletében való használatról nem beszélünk.”

– tisztázta az Idomsoft Zrt. képviselője.

Fontos megérteni, hogy bár a DÁP alkalmazást magánszemélyek használhatják, nem csak a közöttük létrejövő jognyilatkozat esetén lehet azonosításra és hitelesítésre használni.

Példának okáért, ha egy állampolgár szerződésmódosítást kezdeményez a bankjánál, akkor mint magánszemély képes az aláírásra, és a banknak is szükséges valamilyen minősített aláírási módszerrel vagy szolgáltatással igazolnia az aláírást a saját oldalán.

Az első digitális okmány születése

Magyarországon egyik legtöbbet igényelt egyedi, rövid távú okmány az erkölcsi bizonyítvány. Az okirat célja, hogy az állampolgár igazolni tudja, hogy nem szerepel a bűnügyi nyilvántartásban.

A DÁP alkalmazásban egy gombnyomással lehet majd igényelni digitális erkölcsi bizonyítványt, amit akár egy munkanapon belül kiállíthatnak az igénylőnek. Ez lesz Magyarország első digitális okmánya.

A közigazgatási szervek 2024-től, a piaci szereplők​ 2025 júniustól érik el a DÁP szolgáltatásokat

A 2023-ban elfogadott DÁP törvény nevesít bizonyos cégeket, vállalkozásokat és szektorokat, amelyeknek ezeket a típusú szolgáltatásokat fel kell majd ajánlaniuk a jövőben az állampolgárok számára. Köztük van a pénzügyi szektor is, emellett a közművek, a telekommunikáció, illetve még várhatóan a posta is meg fog jelenni, mint a DÁP szolgáltatás nyújtására kötelezett szerv.

Ez azt jelenti, hogy az állampolgároknak 2025 júniusától a három fő szolgáltatást (azonosítás, aláírás, adatátadás) el kell érniük a különböző ügyfélportálokon, ügyfélfelületeken.

Azonosítás

Ha egy állampolgár belép például egy banki online felületre, ahol az azonosítási módszerek között szerepel a DÁP, egyszerűen választhatja ezt a lehetőséget.

A mobilalkalmazásban történő regisztráció során a felhasználó a DÁP alkalmazás segítségével egyértelműen azonosítható, és a rendszer felismeri a mobiltelefon és az alkalmazás verzióját. Ezután, amikor az állampolgár belép az adott online felületre (például a banki weboldalra), a DÁP lehetőségét választva egy QR kód segítségével hívja meg a mobilkészüléket.

A mobilalkalmazásban az állampolgár azonosítási tranzakciót végez majd jóváhagyást ad arra, hogy beléphessen az adott felületre.

,,Nagyjából így képzeljük el ezt webes felület esetében. Mobilos esetben, tehát egy mobilbankos belépésnél, pedig a deep linkes megoldást szeretnénk majd elterjeszteni.”

– mondta Szép Kristóf.

Aláírás

Az elektronikus aláírás technológiai háttere nem lesz meglepetés, a piaci szereplők számára nem fog újdonságot hozni, hisz az eIDAS egy már több mint tíz éve létező rendelet – tehát az annak megfelelő aláírásokat jelenleg is el kell fogadnia a cégeknek.

Az Idomsoft Zrt. képviselője számít arra, hogy a DÁP terjedése révén az elektronikus aláírások használata jelentősen megnő majd a mindennapi gyakorlatban.

,,Magát az aláírási szolgáltatást, mint egy meghívható, gépi interfészre épülő megoldást szeretnék a különböző cégek beépíteni a saját üzleti folyamataikba. Tehát ha van egy digitális onboarding folyamat, akkor ne szakadjon meg azzal, hogy az állampolgárnak el kell sétálni valami állami felületre és aláírni az elektronikus dokumentumot, hanem az onboarding folyamat közben tudja az adott piaci cég meghívni a DÁP aláírási szolgáltatást. Úgyhogy mi erre készülünk, mi ezzel szeretnénk majd a 2025 közepétől a piaci szektor igényeit is kielégíteni.”

– emelte ki Szép Kristóf.

Adatátadás

A harmadik szolgáltatás az adatátadás, ami szintén fontos lehet a pénzügyi szektornak.

Jelenleg is léteznek olyan megoldások, amik lehetővé teszik, hogy a közhiteles nyilvántartásokból állampolgári adatokat hívjunk le. A DÁP megoldása nem csak a technológiai megújítást tűzte ki célul, hanem az adatbeküldés – fogadás logikájának megváltoztatását is, ugyanis ezúttal az állampolgár kezébe kerülne az irányítás.

Ez azt jelenti, hogy egy digitális banki folyamat esetén a banknak lehetősége lesz engedélyt kérni közvetlenül az állampolgártól a szükséges egyéb adatok lekérdezésére, amelyre az ügyfél az DÁP mobilapplikáción keresztül egyből engedélyt adhat és ebben az esetben az állam átnyújtja a megjelölt célokra az információkat, dokumentumokat.

Az állampolgár mindeközben azt is megjelölheti majd, hogy az adatok lekérdezésére hosszútávon ad-e engedélyt (ebben az esetben egy lakcímváltozás esetén a DÁP automatikusan értesíti ezeket a szolgáltatókat a lakcímváltozás tényéről).

Haladjunk életesemények mentén

A 2026-ig tartó időszakban a DÁP mobilalkalmazás tervei között számos életesemény digitalizálása szerepel, mint például a gépjármű-adásvétel, gyerekszületés, vagy ingatlan-adásvétel. Az új szolgáltatások kidolgozása már a következő év során megkezdődik, hogy az állampolgárok minél hamarabb használhassák ezeket a lehetőségeket.

Az állampolgárok egyre növekvő igényeihez és elvárásaihoz igazodva a DÁP mobilalkalmazás tervezett funkciói között szerepel a díjhátralékok kezelése és az állami fizetések egységesítése. A tervek szerint ezek a szolgáltatások könnyen kezelhető felületen lesznek elérhetőek, hozzájárulva az állampolgárok számára nyújtott kényelem és hatékonyság növeléséhez.

Fontos kiemelni, hogy ezek a tervek még koncepcionális szinten vannak, és további egyeztetésekre és fejlesztésekre van szükség a megvalósításuk előtt. Az állami intézmények, az MNB és más érintett szervezetek közötti együttműködés kulcsfontosságú lesz az új szolgáltatások sikeres bevezetéséhez.

Címlapfotón: Szép Kristóf, az Idomsoft Zrt. terméktanácsadója 2024. április 16-án a PayTechShow-n (forrás: FinTech Group, készítette: Kovács Dávid)

Címkék: