2024. október 15.
FinTechShow

KEDVEZMÉNYES JEGYEK    2024.07.31-IG! 

2024. november 26.
BankTechShow

KEDVEZMÉNYES JEGYEK    2024.07.31-IG! 

2017.05.29.

Változnak a játékszabályok: a banki partnerség helyett új utat választanak a legerősebb fintech cégek

Szerző:

Kategóriák:

Amíg itthon a bankok konszolidációja zajlik, addig Európa más országaiban és a tengerentúlon gomba módra szaporodnak az olcsóbb, gyorsabb, kényelmesebb digitális bankolást nyújtó szolgáltatók* (aka fintech). A tradicionális bankok bár érdeklődve figyelik az új versenyzőket, eddig nem igazán hittek az életképességükben. Eddig. Mutatjuk, mi változott!

 

A banki szkepticizmus eredete

A szűkülő kamatmarzs miatt csökkenő bevételt a tradicionális bankok részben a díjbevétel növelésével igyekeznek kompenzálniA csökkenő kamatmarzs mellett itthon a bankkártyás vásárlások után járó bankközi jutalék – aka interchange díj – drasztikus megvágása és az új költségelemként megjelent kamatadó és tranzakciós illeték is rontotta a jövedelmezőséget. Így nem csoda, ha az inkumbens bankok kétkedéssel fogadnak egy olyan üzleti modellt, aminek hiányzik, vagy nagyon bizonytalan a bevételi lába.

bank fintech strategia egyuttmukodes

Forrás: Business Insider UK – ING’s fintech boss on app-only banks: ‘Where is the money? Where is the return?’

 

Organikus növekedés mindenáron. Mindenáron?

A 2008-as válság miatt amúgy is megrendült bizalommal birkózó bankok kihívói remek hívószavakkal célozzák az ügyfeleket: transzparencia, díjmentesség, bankolás másképp. De a nyomos érv az alacsony díjak, ami miatt tömegek kezdik el az új kihívók pénzügyi szolgáltatásait használni.

Ugyanakkor hosszú távot futni díjmentes, vagy nyomott díjak mellett veszélyes, még akkor is, ha “szipi-szupi” ügyfélélmény társul hozzá. Aki ebbe beleragad, az könnyen “kifullad”. Ha úgy dönt, hogy díjat terhel, akkor kérdés, hogy a brand iránti bizalmat sikerült-e olyan mértékben megteremteni, megerősíteni, hogy az ne eredményezzen tömeges ügyfélvesztést, vagy ne legyen gátja a növekedésnek.

A kifulladás ellen többfajta “akciót” is láthattunk már – van, aki díjat vezetett be (pl. Monese), vagy tranzakciós limitet rögzített (pl. Revolut), de olyan is, aki drasztikusabb lépésre szánta el magát – számlabezárás (pl. N26).

Akit elért a “kifulladás”, vagy úgy érezte, hogy a kifulladás veszélye fenyegeti, exit-tel ért célba. Ezt az utat választotta 2014-ben az amerikai Simple, akit a spanyol BBVA amerikai leánya a BBVA Compass vett meg. Az akvizíció ráadásul nem éppen sikertörténet, tekintve, hogy ezidáig a BBVA-nek 89,5 millió amerikai dollárt kellett veszteségként leírnia.

 

Növekedés banki partnerrel együtt

Vannak olyan versenyzők, amelyek a brand megtartása mellett banki partnerrel futják a táv hátralevő részét, pl. a Fidor Bank immár a Banque Populaire francia bankkal a háta mögött. Az Atom stratégiai partnere és 29,5%-os tulajdonosa pedig a BBVA lett, amely legutóbb 34 millió eurót fektetett a digitális bankba. A 2011-ben alapított Moven szintén tempót, azaz modellt váltott (szerk.: Platform as a Service szolgáltató lett), amikor látta, hogy az amerikai piacon nem sikerül megfelelő penetrációt elérnie.

 

Növekedés bank nélkül, új stratégiával

Az univerzális banki szolgáltatást nyújtó inkumbensek ezidáig azért sem tartották komolyabb versenytársnak az új kihívókat, mert úgy gondolták: “azok csak egy szűk szegmenst céloznak meg, szűk szolgáltatási palettával.”

Ez a helyzet az elmúlt hónapokban lényegesen megváltozott.

  • A Revolut még tavaly év végén elindította business számla szolgáltatását.
  • A N26 elindította a személyi kölcsön termékét “N26 Credit” néven.
  • A Starling Bank, bár még csak márciusban indult el bétában az  applikációjuk, de ezzel egyidejűleg partnerségre lépett a Transferwise-zal, aki a Starling ügyfelek számára FX szolgáltatást biztosít.
  • Revolut elindította személyi kölcsön termékét.
  • N26 Business” számlacsomag vált elérhető a vállalkozások számára.
  • Transferwise bejelentette a “borderless” számla szolgáltatásának indulását a kis- és középvállalatok számára.
  • A Starling Bank elindította “Payment Service” szolgáltatását, amellyel közvetett csatlakozási lehetőséget ajánl más bankoknak, fizetési szolgáltatóknak, fintech cégeknek a Faster Payment, a MasterCard és a BACs** rendszereihez.

Összességében a hagyományos bankok digitális kihívói – a hasonszőrű társaikkal alkotott stratégiai szövetségeken keresztül – beléptek a hitelezésbe, valamint a kis- és középvállalati szegmensbe, az inkumbensek aranytojást tojó területeire. A kihívók jövedelmezőségének javulása a verseny fokózódását eredményezi, ami a lassan reagáló bankok számára verejtékes éveket jelenthet.

 

 

*Ezeknek az új típusú digitális pénzügyi szolgáltatóknak a közös jellemzője, hogy az új technológiákon alapuló, költséghatékony infrastruktúrára alapozva, szuper ügyfélélmény mellett, az inkumbens bankoknál lényegesen transzparensebb és alacsonyabb árazással – az igazán hardcore versenyzők díjmentesen – nyújtják szolgáltatásaikat.

**BACs: a Bacs Payment Schemes Ltd. által, UK-ben üzemeltetett fizetési rendszer Direct Debit és Direct Credit tranzakciókra.

Címkék:
blank
blank