A világ egyik legnagyobb bankjának, a JPMorgan elnök-vezérigazgatója (Jamie Dimon) szerint azok a bankok lesznek sikeresek a jövőben, amelyek erős technológiai alapokat építenek és úgy viselkednek, mint a BigTech cégek. Rekord összeget, az idei évi költségvetés 40%-át, 6,7 milliárd dollárt fordít technológiai fejlesztésre és beruházásokra 2022-ben a JPMorgan, amin elsőre megütköztek a befektetők. Jamie Dimon szerint szükségszerű, hogy technológiai céggé alakítsák a bankot és ehhez komoly erőforrásokat kell megmozgatni.
Hogyan lesznek a bankokból tech cégek? Valóban ez az út a bankok számára? Hogyan látják az érintettek, a bankok, a fintech cégek és jegybank? Ezekkel a kérdésekkel is részletesen foglalkozunk 2022. október 12-én a hatodik FinTechShow-n. Részletek itt.
„A pénzügyi szektorban éles technológiai verseny van, csak azok a bankok kerülhetnek ki győztesen, amelyeknek erős technológiai alapjai vannak, és ezeket az alapokat folyamatosan alakítják, erősítik az igényeknek és a technológiai fejlődésnek megfelelően”
– mondta el Jamie Dimon az idei évi költségvetés bemutatásakor.
„Ez pedig nagyszabású beruházásokat, fejlesztéseket követel meg” – tette hozzá Dimon, amikor bemutatta, miért lett 15 milliárd dollár, egyharmadával magasabb az idei költségvetés, miközben a bankok és a pénzügyi szektor jellemzően költségcsökkentési programokon dolgozik.
„A BigTech cégeknél bizonyított felhő-orientált és adatvezérelt szemlélet, az új ügyféligények, valamint a termékfejlesztések kereszthatásainak kihasználása a bankszektorban úttörő eredményekkel kecsegtethet” – vizionálta Dimon, aminek a megvalósítására az idei pénzügyi évben a teljes költségvetés több mint 40%-át, 6,7 milliárd dollárt kíván fordítani.
Bemutatták, hogyan lesz a JPMorganből tech cég
A gigantikus fejlesztési terv alapján a bank egyszerre fejleszti az informatikai rendszereit és költözik a felhőbe, fejleszt keresztértékesítést támogató mesterséges intelligencia alapú elemző és előrejelző rendszereket, valamint automatikus kereskedési platformot. A fejlesztési sorok között megtalálható a napjainkban sokat emlegetett beágyazott pénzügyi megoldások fejlesztése, a személyes ügyfélkiszolgálás technológiai támogatása és még számos olyan terület, amelyek a bankolás alapjait képezik.
- Informatikai rendszerek fejlesztése: Alapvető cél, hogy azok olcsóbb működés mellett a jelenleginél gyorsabban, rugalmasabban szolgálják ki a nemzetközi termékportfóliót. A fejlesztés fókusza az adattárházak és a rendszerek felhőbe vitele.
- Keresztértékesítés új szintre emelése: A JPMorgan fogyasztók, multinacionális cégek, intézmények, kereskedők, befektetők, fejlesztők szövevényes, kiterjedt hálózata. Az egyes szegmensek közötti kapcsolódások feltárása, elemzése révén a bank meglévő termékei, szolgáltatásai számára új piacot találhat, illetve számos új szolgáltatási igény, ötlet kerülhet napvilágra. 2022-ben olyan digitális eszközöket, rendszereket, szoftvereket és elemzési módszertanokat fejleszt, vagy vásárol a bank, melyek segítségével ezeket a piaci lehetőségeket feltárhatja, kihasználhatja.
- Beágyazott bankolási megoldások fejlesztése piacterekkel együttműködésben: A bank és a piacterek együttműködése win-win szituációt eredményezhet minden szereplőnek. A JPMorgan ügyfelek a piactereken működő kereskedők forgalmát növelik, amely értékesebbé teszi az adott piacteret további kereskedők számára. A piactér még vonzóbbá válik a kereskedőknek, amennyiben a bank a számlanyitástól a fizetésen, valutaváltáson és finanszírozáson át minden bankolási feladatot egyszerűen, egykapus módon biztosít számukra. A fejlődő, pezsgő piactéren pedig a bank ügyfelei egyre több igényükre találnak megfelelő megoldást, miközben a lojalitásuk és elégedettségük növekszik a JPMorgan szolgáltatásai iránt.
- A befektetések automatizálása: A bank célja, hogy gyorsabb, olcsóbb automatikus kereskedési, kockázatelemzési szoftverek fejlesztésével megelőzze versenytársait. A kereskedés technológiai alapokra helyezéséhez az egyik legfontosabb lépés az IT infrastruktúra felhőbe vitele. A kockázatelemzést ez a lépés 30%-kal felgyorsíthatja a költségek 80%-os csökkentése mellett.
- A technológia lehetőségeinek kihasználása hatalmas előnyt ad a fenti területeken, de mindig vannak és lesznek olyan banki üzletágak, szegmensek, ahol a technológia a háttérből segíti a személyes ügyfélkiszolgálást. Ilyen területek például a vállalati felvásárlások területe, vagy éppen egyes lakossági szegmensek bankolási, pénzügyi igényeinek kiszolgálása.
A gigantikus fejlesztési terv megvalósulása az elnök-vezérigazgató várakozása szerint a bank üzemeltetési, működési költségeiben jelentős megtakarítást eredményezhet. Jamie Dimon a fejlesztések megvalósulását követően éves szinten az IT infrastruktúra üzemeltetési, fenntartási költségeinek 15-20%-os megtakarítását ígéri és további 1,5 milliárd dollár megtakarítást 3 éves távlatban a szoftverek hatékonyságáának javulása és egyéb költségek csökkentése révén.
Jamie Dimon fő üzenete a befektetők felé, hogy
nem a rövidtávú költségmegtakarítás számszerűsítésére kell helyezni a hangsúlyt, hanem a bank vezető helyének megtartására, a piaci részesedésének, árbevételének növelésére és az ehhez vezető út megtalálására (az erős technológiai versenyben).
Kapcsolódó cikkek:
[Bloomberg] | Címlapfotó: Steve Jurvetson, CC BY 2.0