„Olyan pénzügyi iparág felé haladunk, amelyben az alapszolgáltatások rendkívül alacsony költségszint mellett nyújthatók, amelyben az emberi kapacitást gépies folyamatok helyett magas hozzáadott értékű, kreatív folyamatokban hasznosítják a piaci szereplők, ahol digitálisan művelt, magas képzettségű munkavállalók dolgoznak” – mondta el a Fintechzone.hu-nak adott exkluzív interjújában Christopher Mattheisen, a Microsoft Magyarország ügyvezető igazgatója, az MNB Digitalizációs és Fintech Tanácsadó Testület társelnöke, akivel hamarosan a FinTechShow-n is találkozhatunk.
„Better banking, better lives”
CHRISTOPHER MATTHEISEN
Microsoft Magyarország, ügyvezető igazgató,
MNB Digitalizációs és Fintech Tanácsadó Testület, társelnök
FinTechShow 20/20 – Online is!
2020.10.13.
A bankszektorban a felhőszolgáltatásokat egyre bátrabban nézegetik, használják a bankok, de még mindig rendkívül óvatosan kezelik a hatóságok, felügyeletek. Hogy látod, milyen változást hozott a COVID-19 a felhő szolgáltatások elfogadottsága, használata terén?
Christopher Mattheisen: A világjárvány olyan ügyféligényeket hívott életre és olyan folyamatokat hozott létre a pénzügyi intézményeken belül, amelyek szinte elképzelhetetlenek felhő nélkül. A bankok azt kérték az ügyfeleiktől, hogy csak akkor menjenek a bankfiókba, ha muszáj, a biztosítók videós és elektronikus kárszemlével oldják meg a kárügyintézést, a készpénzforgalom pedig radikálisan csökkent.
Előtérbe kerültek azok a szolgáltatások, azok a felhasználói felületek, amelyeknek természetes terepe a felhő.
A felhő szolgáltatások használata terén a járvány gyorsítást hozott
– elsősorban azáltal, hogy az iparág felgyorsította a döntéshozatalát és a fejlesztéseit. Sok területen hangsúlyozzuk, hogy hetek alatt éveket léptünk előre és ez az iparágra is igaz.
Fotón: Christopher Mattheisen, Microsoft Magyarország, ügyvezető igazgató
Az MNB Digitalizációs és FinTech Tanácsadó Testület társelnökeként rálátásod van a magyar bank-, és fintech szektor digitális felkészültségére. Mely területeken tartod a legfontosabbnak és a leghatékonyabbnak a digitális technológiák beépülését?
Christopher Mattheisen: Vezetői szinten a digitalizáció iránti elkötelezettség magas, a belső folyamatok digitalizációja dinamikusan halad és a munkaerő digitális felkészültsége is erős pillér. A Magyar Nemzeti Bank 2019 év végén és 2020 elején két fázisban mérte fel a hazai bankok digitalizációs szintjét és felkészültségét – e szerint a szektor tisztában van a digitális transzformáció fontosságával, ám fejlődésre még van lehetőség. Az ügyfelek számára elérhető szolgáltatások bővülése, a belső folyamatok és az emberi erőforrás, valamint az igénybe vett technológiák viszonylatában is van még lehetőség a további előre lépésre.
A hagyományos elektronikus szolgáltatások alapszolgáltatássá válnak, az új generációk számára a felhasználói élmény egyre fontosabbá, meghatározóvá válik. A digitális átalakulás az üzleti modellek átalakulását is magával hozza.
Az új technológiák kihívás elé állítják a piaci szereplőket, de új lehetőséget is jelentenek. Hatékonyságot, rugalmasságot és kreativitást hoznak a mindennapi üzleti életbe. A hitelbírálat, vagy éppen a csalások felderítésének a folyamata ma már teljes mértékben automatizálható, ezáltal precízebbé és hatékonyabbá tehető.
A Microsoft partnereivel együtt segíti ügyfeleit végigmenni a változás és a technológiai fejlődés útján, a legmodernebb technológiákat közös gondolkodással, képzéssel segítünk beépíteni a mindennapi üzleti folyamatokba.
A Microsoft a mesterséges intelligencia kutatásokban jelentős szerepet vállal. Az AI a pénzügyi szolgáltatásokban is egy új szintet hozhat. Hogy látod, mi a legnagyobb akadálya annak, hogy az AI a pénzügyi alkalmazásokban még mindig elég alacsony szintet képvisel?
Christopher Mattheisen: A fejlődés feltételei adottak: a szabályozás és a jogi környezet, a munkaerő képzettsége, az üzleti szándék és az informatikai háttér, biztos alapot adnak.
A pénzügyi intézmények várakozásai alapján rövid távon a felhő, a mesterséges intelligencia, a big data és a blockchain alkalmazása lehet a legnagyobb hatással az üzleti folyamatokra
– a Magyar Nemzeti Bank fintech és digitalizációs jelentése szerint. Ezekben a technológiákban látnak üzleti lehetőséget a piaci szereplők.
A technológiai szolgáltatók várakozásai szerint emellett az Internet of Things (IoT) és az 5G technológia alakíthatja át legnagyobb mértékben a pénzügyi szektor üzleti folyamatait. Ebből tehát az következik, hogy az előttünk álló időszakban jelentős fejlődés érzékelhető majd ezen a téren.
A szükséges és biztonsági értelemben is elfogadott technológiákat a Microsoft és a technológiai iparág képes biztosítani a pénzügyi szektornak. A biztonságot és a hatékonyságot tartjuk szem előtt a pénzügyi vállalkozásoknak készült rendszereink fejlesztése során, felhő-megoldásaink a legszigorúbb biztonsági tanúsítványoknak felelnek meg. Ezeket megfelelő jogi garanciák mentén biztosítjuk.
Mi a Te személyes víziód a pénzügyi szektor átalakulásáról? Hogy látod, milyen lesz a magyar pénzügyi szektor 5 év múlva?
Christopher Mattheisen: Adatalapú, hatékony és a változásokra prompt reagálni képes szektort látok magam előtt, ahol az ügyfelek magas hozzáadott értékű szolgáltatásokat vehetnek igénybe, míg sok alap-szolgáltatás természetessé válik.
A koronavírus-járványt kísérő social distancing kultúrában felértékelődtek, sőt nélkülözhetetlenné váltak a digitális, otthonról is teljes értékűen használható pénzügyi szolgáltatások és bankolási módok.
Olyan pénzügyi iparág felé haladunk, amelyben az alapszolgáltatások rendkívül alacsony költségszint mellett nyújthatók, amelyben az emberi kapacitást gépies folyamatok helyett magas hozzáadott értékű, kreatív folyamatokban hasznosítják a piaci szereplők, ahol digitálisan művelt, magas képzettségű munkavállalók dolgoznak.
Az elektronikus pénzügyi szolgáltatások terjedésének talán a legnagyobb akadálya a vállalkozások alacsony digitalizáltsága, a dolgozók jellemzően alacsony digitális készségszintje. A Microsoft hogyan segíti a vállalkozások, a lakosság digitalizációs és digitális készségszintjének növekedését?
Christopher Mattheisen: A Microsoft számára a világon mindenütt első számú prioritás a digitális készségek fejlesztése. Minden ügyfelünk kezét fogjuk a digitális átalakulásban, legyen szó nagyvállalatról vagy hazai kis- és közepes vállalkozásról.
Az emberek digitális képzettségét illetően komoly kutatások segítségével azonosítottuk be a helyes irányokat és stratégiát. A digitális alapképességek terjesztése mellett kiemelt fontosságúként tekintünk az IT-szakemberek továbbképzésére, hogy a mesterséges intelligencia, a gépi tanulás vagy épp az IoT technológiánk beépítése a folyamatokba valódi értékteremtő folyamat legyen.
Ezek a technológiák egyébként már nemcsak az olyan iparágakban elérhetőek, mint a pénzügyi szektor.
Idén vezettük be a Dynamics Business Central felhőmegoldásait kkv-k részére, akik így a napi döntéshozatalba építhetik be a mesterséges intelligenciát.
A koronavírus járvány rávilágít annak fontosságára is, hogy a technológiáinkkal kapcsolatos tudás megszerzése és a megfelelő képesítések megszerzése teljesen online folyamat legyen – ebben élen járunk a világban.
Fotók forrása: Microsoft Magyarország