A fogyasztók szélesebb köréhez juthatnak el az innovatív szolgáltatások, tartalmasabb és egyszerűen hozzáférhető tájékoztatás segíti döntéseiket. Ha elégedetlenek, vagy változik anyagi helyzetük, fizetési szokásaik, egyszerűen, diszkriminációmentesen válthatnak szolgáltatót az új szabályozás eredményeként.
A fizetési számlákhoz kapcsolódó díjak összehasonlíthatóságáról, a fizetési számlaváltásról és az alapszintű fizetési számla nyitásáról, illetve használatáról szóló, 2014. július 23-i 2014/92/EU európai parlamenti és tanácsi irányelv alapján 2016. október 29-től hatályba lép a 263/2016. (VIII.31.) sz. kormányrendelet és ezzel megvalósul a belföldi és az EGT tagországokon belüli bankszámlaváltás.
Magyarországon vezetett azonos pénznemű és legalább készpénz be,- kifizetését, átutalást tartalmazó számlacsomagok tekintetében kötelező a bankszámlaváltásról szóló kormányrendelet alkalmazása.
A bank nem tagadhatja meg, hogy más pénzforgalmi szolgáltatóhoz vigye át a fogyasztó folyószámláját. Továbbá, az Európai Unió tagállamai közötti bankszámlaváltást is biztosítaniuk kell fogyasztók számára. A fogyasztó választási lehetőségei szélesedtek és a folyamat leegyszerűsödik.
A fogyasztó megteheti akár azt is, hogy csupán egyes rendszeres átutalásai tekintetében vált bankot, vagy akár meg is oszthatja az egyes bankok között a részére nyújtandó szolgáltatásokat.
A számlaváltásról a bankoknak publikus, papír alapon és elektronikusan is elérhető tájékoztatót, illetve ÁSZF-t kell készíteniük. A tájékoztatás a fogyasztó felé minden esetben díjmentes az alábbi tartalommal:
- az érvényes rendszeres átutalási megbízásokról;
- az érvényes beszedési felhatalmazásokról;
- a megelőző 13 hónapban a fogyasztó fizetési számláján jóváírt ismétlődő beérkező átutalásokról, valamint a fogyasztó számlájának terhére teljesített beszedési megbízásokról.
A bankszámlaváltás költségeiért a szolgáltatók ésszerű, költségeikkel arányos díjat megállapíthatnak.
Mi a bankszámlaváltás menete?
- 1. lépés: A fogyasztó írásban meghatalmazza az új bankot (ehhez az új szolgáltató mintát ad).
- 2. lépés: 2 munkanapja van az új szolgáltatónak arra, hogy eljárjon a korábbi szolgáltató felé.
- 3. lépés: A korábbi szolgáltatónak 5 munkanapja van az adatátadásra, az egyenleg átutalására.
- 4. lépés: Az új szolgálatónak 5 munkanapja van az infok átvételére, feldolgozására, a beszedő és fizetést teljesítő partnerek tájékoztatására.
A szolgáltatók a háttérben kezelik az adatok és a pénzeszközök mozgását. A beszedési megbízások, beérkező átutalások vonatkozásában az új szolgáltató tájékoztatja a partnereket, a fogyasztónak nincs ezzel tennivalója!
A kormányrendelet elősegíti az országon belül és az EU tagállamok közötti pénzügyi mobilitást, erősíti a versenyt és segít az innovatív szolgáltatások piacra kerülését. Azonban ahhoz, hogy ezek a kívánatos célok belátható időn belül ténylegesen elérjék a várt hatást, még szabályozói oldalon is van tennivaló.Szükséges a fogyasztók tájékozottságát, pénzügyi tudatosságát növelő intézkedések kidolgozása.
Van már kedvezményes “fizetési alapszámla” is!
– azaz az a minimális szolgáltatáskészletet tartalmazó számlacsomag, melyet a fogyasztók egy meghatározott köre alanyi jogon, kedvezményes feltételekkel vehet igénybe. E díjcsomag kötelező kialakításának célja, hogy azok a fogyasztók, akik nem engedhették meg maguknak a bankszámla vezetés, kártya használat költségeit, ne szoruljanak ki ezentúl a digitális pénzügyi szolgáltatásokból.
Jelentős lépés lesz a tagállami szinten a lakosság számára a legnépszerűbb fizetős számla díjcsomagok díjtételeinek átláthatóvá tétele és az EU szintjén egységes terminológiák kialakítása mindez úgy, hogy ingyenesen, naprakészen a fogyasztók láthassák, hogy akár tagállamon belül, akár az EU más tagállamaiban ezek a számlacsomagok milyen díjakkal, feltételekkel vehetők igénybe.