A Finshape Digital Banking Club legfrissebb eseményén jártunk, ahol a szakmai kerekasztal meghívott vendégei arról beszélgettek, milyen gyakorlati lépések szükségesek a generatív AI sikeres banki bevezetéséhez technológiai, üzleti és szervezeti szempontok mentén. A meghívott vendégek az eredményeiken túl operatív kihívásokról és etikai dilemmákról is nyíltan beszélgettek a rendezvényen.
A Finshape Digital Banking Club kezdeményezés célja, hogy olyan szakmai témákról tudjanak beszélni a pénzügyi szolgáltatásokat nyújtó szereplők képviselői, amelyek mindenkit érdekelnek. A Finshape víziója, hogy Club eseményeivel helyi szakmai közösségek létrehozásának tud teret biztosítani.
Nem kell elsőre Csillagrombolót építeni
Az amerikai bankszektor már előremutató példákkal tud szolgálni az AI izgalmas felhasználási lehetőségeiről; legyen szó a BloombergGPT-ről vagy a Morgan Stanley Assistant-ról. A példák bizonyítják, hogy a bankszektor nem csak beszél a mesterséges intelligencia használatáról, hanem valódi fejlesztési projekteket is csinálnak – bár a mi régiónkat ilyen példák még messze nem jellemzik.
Tóth Miklós AI szakértő, a Mesterséges Intelligencia Koalíció (MI Koalíció) Szakmai vezetője az amerikai példákra reflektálva elismerte, hogy az amerikai régió előbb felismerte a technológiában rejlő lehetőségeket, mint például Európa.
Tóth Miklós meglátása szerint AI projekt bevezetése kapcsán első körben érdemes kisebb projektben gondolkodni; nem szükséges már az indulásnál nagyszabású fejlesztést célul kitűzni. Hosszútávon eredményesebb lehet kisebb, kockázatmentesebb projekttel indulni a bankszektorban – ennek egyik előnye a várhatóan kisebb engedélyeztetési procedúra.
A tervezés során az egyik legfontosabb szempont a mérhetőség – a projekt elején tisztázni kell, hogy milyen indikátorok mentén tudjuk a sikert kimutatni. Az MI Koalíció vezetője azonban elismeri, hogy a kimutatások és eredmények összesítése egyszerűbb, ha eleve mérve van egy-egy fejlesztendő terület hatékonysága (pl.: ha az ügyfélszolgálatot AI bevezetése előtt is monitorozták).
AI kompetencia kiaknázása szervezeten belül
Kisfalvi Bence, az OTP Bank agilis transzformációért felelős vezetője szerint a mai trendek messze túlmutatnak a chatbotokon – hisz azok korábban is jelen voltak a piacon. A korábban felsorolt amerikai példák ennek meghaladását vetítik előre.
Az OTP Bank képviselője szerint a hazai mesterséges intelligencia projektek egyik legnagyobb kihívása a magyar nyelvi modell építése – amivel egyébként az OTP AI szakértői aktívan foglakoznak. Az egyik legalapvetőbb gátja az előrehaladásnak, hogy nem érhető el elég írott magyar anyag a feladathoz szükséges szuperszámítógép tanításához.
Az AI projektek kezdetén Kisfalvi Bence szakmai véleménye szerint érdemes kis csoportokban gondolkodni, majd a fejlesztések előrehaladásával a funkciók bizonyos elemeit időközben ki lehet nyitni a bank többi része számára is.
Természetesen a fejlesztési feladatok folyamatos összehangolása is elengedhetetlen a hosszútávú siker érdekében – akár negyedévente, félévente is a szervezet dinamikájától függően.
Hosszútávon ezen rugalmas belső folyamat mentén minden szakterületen vagy szervezeti egységben meg tud jelenni vállalaton belül az AI kompetencia és lehetővé válik annak kiaknázása a prioritások mentén.
Kisfalvi Bence tájékoztatása alapján az OTP fejlesztése alatt álló szuperszámítógép projekt még laboratóriumi fázisban van és még csak szűk csapat dolgozik rajta, csupán most kezdenek szaporodni a use case-k. Véleménye szerint még az evangelizáció előtt állunk.
Meglévő modellekkel való kísérletezés
Pereczes János, az MBH ügyvezető igazgatója felhívta a figyelmet arra a groteszk tényre, hogy a ChatGPT novemberi megjelenése még nincs egy éves, mégis sokan már kiábrándultságot éreznek a generatív AI kapcsán.
Pereczes véleménye szerint, ha azonban elfogadjuk a premisszát, hogy a bank egy IT vállalat, a szereplők nem tehetik meg, hogy nem foglalkoznak ezzel a technológiával.
Az MBH egy három bankos fúzió, amit komplikált kifelé láttatni. Az MBH legfontosabb feladata, hogy a fúziót követően az ügyfélélmény ne sérüljön, de fókuszban van a generatív AI hosszútávú felhasználására vonatkozó lehetőségek vizsgálata is.
,,A technológia jönni fog és átalakítja a banki működésünket, nemcsak úgy, mint bank, hanem úgy, mint vállalat”
– mondta az MBH képviselője, aki nem az ügyféloldalon látja az AI elsődleges kiaknázását, hanem a belső folyamatok oldalán. A mesterséges intelligencia a belső működést teheti harminc-negyven százalékkal hatékonyabbá.
A mesterséges intelligencia alapú technológiákkal kapcsolatos tapasztalatokat csak „doinggal” tudja elsajátítani egy szervezet. Az MBH álláspontja szerint ennek első lépéseként az edukációra kell hangsúlyt fektetni szervezeten belül – erre vannak házon belül gyakorlati példák. Második lépés, hogy olyan use case-ket kell találni, amelyek a kollégákat támogatják, lehetőleg szenzitív adatok mellőzésével.
Ezen pontok mentén az első use case az MBH-n belül a HR business partner tehermentesítését szolgálja, ami belső dokumentumokon keresztül támogatja a gyorsabb munkavégzést.
Pereczes János tapasztalatai szerint egy ilyen projekt is bizonyítja, hogy a publikus modellekkel ma még nagyon nehéz kilencvenöt vagy százszázalékos pontossággal működni és a kisebb pilot projektek is rámutatnak az esetleges hibákra. Mindemellett tisztázandó, hogy meglévő folyamatok és a szervezet ismerete nélkül nem is lehet indítani ilyen és hasonló projekteket.
Most még több a kérdés, mint a válasz
Vitályos Áron, a Finshape ügyfélkapcsolatokért felelős vezetője szerint a pénzügyi szolgáltatók által indított AI projektek kapcsán egyelőre sokkal több a kérdés, mint a válasz.
Hátrányt jelent, hogy Magyarországon kevés az olyan szereplő a szektorban, amelyik kapacitást tud fordítani AI fejlesztésekre, a többi szereplő pedig most még csak tapogatózik.
Ahhoz, hogy ezekből az ötletekből projektek legyenek először meg kell nyomni a start gombot, hisz a szervezet csak így fogja tudni azokat a képességeket megszerezni, amelyek a hosszútávú működtetéshez elengedhetetlenek.
Mindeközben számos olyan funkció van a ChatGPT-n túl a piacon, amivel izgalmas dolgokat lehet megvalósítani. A Finshape képviselője szerint nem önmagában a ChatGPT, vagy a kvantumszámítógép fogja megváltani a világot hanem, hogy hogyan tudjuk ezeket a technológiákat sikeresen és eredményesen kombinálni.
Az esemény további részében a kerekasztal beszélgetés során a szakértők érintették többek között a strukturálatlan adattömeg kezelésével járó kihívásokat, a GDPR által lefektetett szigorú szabályozási kereteket, a platform szolgáltatókat és persze a technológia bevezetéséhez szükséges piaci attitűdöket.
Előadás: Hiperperszonalizált és AI-támogatott bankolás
BankTechShow 1.0: Hogyan épül a jövő digitális bankja? | 2023. november 23.
További Digital Banking Club beszámolók:
Címlapfotó forrása: Finshape