2024. október 15.
FinTechShow

KEDVEZMÉNYES JEGYEK    2024.07.31-IG! 

2024. november 26.
BankTechShow

KEDVEZMÉNYES JEGYEK    2024.07.31-IG! 

2023.10.11.

Virtuális asszisztensek és generatív AI: változó életünk technológiai jövőképe

Szerző:

Kategóriák:

Mit és hogyan alkothatunk a mesterséges intelligenciával? Az AI-ra alapuló technológiák hogyan épülhetnek be a pénzügyi szolgáltatásokba?
Átfogó kérdések, melyekre a K&H és a FintechZone közösen szervezett webináriuma során kereste a válaszokat. Az online esemény szakértő vendégei Németh Balázs, a K&H innovációs vezetője és Kiss Gergely, az Attrecto Zrt. alapítója és vezérigazgatója volt.

Virtuális asszisztensek jövőjéről szóló webináriumot nem is érdemes mesterséges intelligencia által készített prezentáció nélkül megtartani, éppen ezért a K&H és FinTechZone által közösen szervezett esemény első néhány percében Éva, a virtuális avatár köszöntötte a vendégeket. Sci-fi? Dehogy!

A mesterséges intelligencia alapú virtuális asszisztensek várhatóan képesek lesznek olyan feladatok ellátására a jövőben, mint például az ügyfélszolgálati kérdések megválaszolása vagy a személyes naptárunk kezelése.

A trendek ilyen irányú változását és előrehaladását a rutin feladatok kiváltása iránti magas igény okozza; elvégre, ha nem kell unalmas, adminisztrációs feladatokat elvégeznünk, tudunk majd a komplexebb feladatainkra fókuszálni.

Nem csak a hivatalos ügyeink kezelésénél tudunk majd az AI megoldásokkal élni, hanem a magánéletünk operatív irányításakor is – persze csak ha nem félünk a sci-fi disztópiáktól.

Jelenleg a csapból is a GhatGPT folyik, de szerencsére a webinárium elején a virtuális asszisztensek (ChatGPT, Bard és Synthesia) átfogóan ismertették a Google, Microsoft, DeepMind és a Meta korábbi eredményeit is. Tekintettel arra, hogy a meghatározó tech cégek fókuszában vannak az AI és a nyelvi modulok is, folyamatosan fejlődnek, az életünket valószínűleg hamar át fogják szőni az emberi beszélgetésekhez nagyon hasonló ember-avatar diskurzusok.

Lemák Gábor, a webinárium házigazdája elárulta, hogy az informatív, több perces bevezető alkotója maga a mesterséges intelligencia volt. Nem is egy, hanem kapásból három.

Hihetetlenül hangzik? Kicsit az, hisz a lejátszott videó két főszereplője szinte megtévesztésig hasonlított egy-egy tapasztalt ügyfélkapcsolati munkatárshoz.

Nemcsak a rocksztároknak vannak rajongóik, hanem az AI-nak is

A webinárium első előadója Kiss Gergely az Attrecto Zrt. alapítója és vezérigazgatója volt, aki saját bevallása szerint AI fan. A Millásreggeliből sokak számára ismert szakértő ,,Jövőképek a mesterséges intelligenciával kapcsolatban” előadásában a mesterséges intelligencia fejlődési útjáról, a mögötte álló digitális technológiákról és a ma rendelkezésre álló AI eszközökről számolt be.

Az előadás első felében a technológiai háttér került előtérbe; a 60-as 70-es évek óta a számítástechnikai kapacitás fejlődése, mely a mesterséges intelligencia vagy más digitális rendszerek meghajtásáért felelősek, exponenciális görbével írhatók le. Nekünk, embereknek ez a rohamtempó ijesztő lehet, hisz a mi intelligenciánk fejlődése “csak” lineárisan ábrázolható.

Az Attrecto Zrt. alapítója és vezérigazgatója nagyon fontosnak érezte, hogy a fogalmak egységesítve legyenek – támogatva ezzel a webinár szakmai érthetőségét.

Önmagában, véleménye szerint a mesterséges intelligencia kifejezés mindent és semmit sem jelent egyszerre.

Sokan használják a kifejezést, de szinte mindenki számára mást jelent és más kontextusban használja. Az MI, gépi tanulás, neurális hálózatok, mélytanulás és generatív AI fogalmak tisztázása után a szakmai és társadalmi hatások összesítésével folytatódott a webinárium.

Az utóbbi időben fókuszba került generatív AI az alkotásról szól; alkothatunk képeket (DALL-E 3, Midjouney, Stable Diffusion), szöveget (OpenAI – ChatGPT, Bard, Llama), beszélt szövegből írott leiratot (OpenAI Whisper) és kódokat (Github, Copilot) is.

Természetesen ezek a technológiák még nem önálló alkotások. Az AI technológia ebben a pillanatban „csak” jósol – megjósolja a betáplált adatok alapján a következő lehetséges szót vagy pixelt, de egyelőre még nem tör kreatív világuralomra.

Hetente dőlnek meg paradigmák a mesterséges intelligenciával kapcsolatban. A néhány éve még emberi kiváltságnak tekintett humor sem a privilégiumunk ma már, hisz számtalan olyan példa van, amikor az MI alapú chat partnerünk kreatívan viccel velünk.

Generatív AI a bankszektorban

Kiss Gergely véleménye szerint a szektor átalakulása garantált, de nem veszélyesebb ez a technológia, mint bármely más korábbi, meghatározó eszközünk. A bankszektornál is nagyobb pénzügyi szektorban vitathatatlanul rendkívüli változásokat hoz a generatív AI, de ez várhatóan nem a szakértők munkáját fogja elvenni, hanem átalakítja a folyamatokat és idővel talán hatékonyabbá teheti a mindennapi munkavégzést is.

Sőt, az egyedi tartalomgyártás költségeinek csökkenése valódi pénzügyi hasznot jelenthet hosszútávon a szektornak.

AI, vagy amit akartok

A virtuális színpad második előadója Németh Balázs, a K&H innovációs vezetője volt, aki átfogóan ismertette a vendégekkel, hogy hol is tart most a mesterséges intelligencia a bankszektor világában.

Innovációs vezetőként Németh Balázs is bizakodó a technológiával kapcsolatban, de elmondása szerint szem előtt tartja a napi szintű operatív kihívásokat is, ami a használattal jár majd.

A pénzügyi szektorban nem elég a „majdnem kész technológia” – valami vagy tökéletesen működik, vagy sehogy.

A pénzügyek terén nincs lehetőség hibázásra, ezért a bankok és pénzügyi szolgáltatók – az innovációk élen járó szereplőiként is – óvatosak minden újítással kapcsolatban.

Az AI előnye a globális pénzügyi vezetők szerint;

  • adatelemzés – hisz a bankszektorban áll rendelkezésre az egyik legnagyobb adatmennyiség,
  • növekvő hatékonyság,
  • költségcsökkentés,
  • ügyfélélmény növelés.

Az MI nem technológiai, hanem társadalmi forradalom

A bankszektor általános megközelítése, hogy azok a munkák, amelyeket a technológia ki fog váltani pár év múlva, nagy része intelligencia nélküli automatizációval is kiváltható lesz.

,,A technológia és az, hogy valamit ki lehet váltani egy mesterséges intelligencia alapú megközelítéssel nagyon fontos, de másik oldala a történetnek, hogy az emberek ezt mennyire fogadják el.”

– mondta a K&H innovációs vezetője.

KATE beköszönt az ügyfeleknek

A K&H stratégiája szerint a mesterséges intelligencia mellett napjainkban a személyi asszisztens / digitális asszisztens megjelenése forradalmasíthatja a piacot.

Kate 2022 őszén indult el a K&H életében, mint mesterséges intelligencia alapú pénzügyi asszisztens, más szóval avatar – fejlesztése és fejlődése azóta is folyamatos.

Kate megjelenése folyamatos ösztönzést jelent a banknak is, hisz idén nyáron az ügyfelek által használt applikáció is megváltozott, annak érdekében, hogy minden tranzakció kapcsán biztonságosan tudja terelni a mobiltelefon felé ügyfeleit a K&H.

Kate hidat jelent a digitális és a személyes szolgáltatás között. Segítségével, tudásával és funkciók fejlesztésével személyre szabott segítséget és támogatást tud adni az ügyfeleknek, ami hatalmas ügyfélélményt jelent a felhasználók számára.

Kate jelenleg a mobilapplikáció része, mégis valódi digitális pénzügyi asszisztens; magyarul ért és kommunikál, de a közeljövőben jelentős újításokra készül a K&H.

Németh Balázs előadása végén elismerte, hogy a mesterséges intelligenciáról szóló várakozások kifelé nagyon vonzóak, de például a bankszektor előtt álló kihívásokat nem érdemes lebecsülni. A technológia fejlődése gyors, de nem belátható, a szabályozás ma még nem tudja követni a technológiai fejlődést és természetesen az ügyféligény sem állandó.

A webinár második felében a két szakértő és a moderátor izgalmas kerekasztal beszélgetés során beszélgettek az elhangzottakról és reflektáltak egymás gondolataira az AI jövőjéről.

Ha nem tudtál személyesen részt venni az online esemény, akkor ezen a linken tudod a teljes felvételt visszanézni az év végéig.

Címlapfotó: stock.adobe.com | Licenc: FinTech Group

Címkék:
blank