Az “EverythingTech” időszakát éljük, amely nyitott a FinTech-el, majd jött a HealthTech, a GovTech, a LegalTech, az InsurTech, és a sort még lehetne folytatni. A cél minden esetben megegyezik: rövid idő alatt piacra lépni egy üzletileg megalapozott, MVP (Minimal Viable Product) szinten működő megoldással, amelyhez alapvető feltétel a megfelelő technológia kiválasztása és a későbbi folyamatos fejleszthetőség lehetősége. Milyen feltételek szükségesek ahhoz, hogy egy olyan gyors go-to-market megoldással jelenjen meg a startup, ami működőképes, megbízható és a későbbiekben tovább fejleszthető?
A cikkben ezzel kapcsolatban osztja meg tapasztalatait a LogiNet Systems Kft., amely három startup egyedi webes alkalmazás fejlesztését végezte el közel 12 hét alatt. Az Instacash és a Gyurós Tibor-díjjal jutalmazott Fair Pay Control a FinTech, az XLab a HealthTech szektorban kezdte el működését.
A startupok esetében a cél minden esetben ugyanaz: gyors go-to-market megbízható, innovatív alkalmazással, amely a későbbiekben folyamatosan fejleszthető, az ügyféligények változásához igazítva is.
Az egyes ágazatok sajátosságai, a gyorsan változó piaci környezet, a felhasználói igények változása megköveteli, hogy az IT fejlesztések gyorsan menjenek végbe, a startup minél hamarabb el tudja kezdeni tevékenységét. Mi szükséges ahhoz, hogy egy fejlesztési folyamat gördülékenyen végig tudjon menni? Egyáltalán hol van az minimum időkorlát, mely szükséges egy fejlesztéshez?
A LogiNetnek mindössze 12 hét állt rendelkezésére ahhoz, hogy megvalósítson projekteket a hazai FinTech és a HealthTech szegmensekben. Ennek tapasztalatait osztjuk meg, ami hasznosnak bizonyulhat mások számára is.
A sikeres projekt 5 kulcstényezője
Milyen feltételek szükségesek az ügyfél részéről a projekt gyors lebonyolításához?
1. Legyen kész az üzleti vízió
A gyors piacra lépéshez alapfeltétel, hogy az ügyfél alaposan ismerje az adott piacot, a célközönséget, illetve, hogy a terméke valóban megfelelő választ nyújtson a felhasználók problémáira, igazodjon igényeikhez.
Az átgondolásban segíthetnek különböző módszerek, mint például a Business Canvas táblák, amelynek számos típusa létezik, ilyen a startupokra fókuszáló Lean Canvas. Ezáltal könnyen elkészíthető az új, vagy már létező vállalkozások üzleti modellje, de egy 12 hetes fejlesztési projekten belül nem lehet az üzleti víziót is kitalálni.
2. Megalapozott üzleti koncepció akár Service Design validáció készítéssel
Az üzleti víziót érdemes lehet egy Service Design validációnak alávetni és ezáltal finomítani azt, azaz különböző tesztek, interjúk, elemzések révén kimutatni, hogy maga az üzleti koncepció és a megoldás megállja-e a helyét. Milyen lépésekből áll a Service Design?
- A persona board workshop során az ügyféllel közösen kidolgozzuk a Persona board-okat, a potenciális felhasználó célcsoportok lehetséges fájdalom pontjaival, félelmeivel, motivációival, céljaival stb., amelyekre a szolgáltatás választ nyújthatna.
- Felhasználói interjúk segítségével validálhatóak és finomhangolhatóak a Persona board-okon található megállapítások.
- A versenytárs elemzés révén feltérképezzük és megismerjük a versenytársak erősségeit, gyengeségeit és részletesebben elemezzük, hogy miként és milyen választ adnak egyes problémákra a vásárlókért folytatott versenyben.
- Az értékajánlat (Value Proposition) workshop során megvizsgáljuk a felhasználók részére kínált szolgáltatást aszerint, hogy milyen értékeket/megoldásokat közvetíthet a felhasználó felé.
- Impact-Effort matrix készítésével priorizálhatóak az egyes funkciók, mely által megalkotható az MVP.
- User journey-t készítünk az MVP-ben megfogalmazott funkcionalitásra. A journey táblázatos formában mutatja be a szolgáltatás használatának különböző lépéseit.
Ezeket a technikákat alkalmazhatjuk a projekt elején a koncepció finomítására, vagy a projekt megelőző lépéseként, mint különálló koncepció alkotó fázis. Ennek megléte nagyban segíti a projekt sikerét.
3. Rugalmasság, kompromisszumkészség
Elengedhetetlen, hogy az ügyfél tisztában legyen azzal, a gyors indulás kompromisszumokat kíván: az elképzelésekben szereplő összes funkciót, igényt nem lehet megvalósítani első körben. Kompromisszumokat kell kötnie, méghozzá gyorsan, el kell döntenie, melyek azok a funkciók, amelyeket az első lépésben el tud engedni és mi lesz a backlog, azaz az indulás utánra hagyott feladatok.
Az MVP (Minimum Viable Product, a leggyorsabban elkészíthető első üzemképes prototípus) piacra vitele azzal az előnnyel is jár az ügyfél számára, hogy láthatja, miként használják termékét, szolgáltatását az ügyfelek, mi az, ami módosításra, további fejlesztésre szorul, milyen irányba érdemes a továbbiakban elmozdulniuk.
4. Magas szintű ügyféldedikáció
Alapvető, hogy az ügyfél oldalon meglegyen a megfelelő dedikáció. A projekt során számos döntést kell meghozni az ügyfélnek, ezért fontos, hogy a vállalat egy olyan csapatot állítson össze, amely megfelelő felhatalmazással és dedikációval rendelkezik.
5. Piaci oldalról is biztosítva legyen a projekt sikeres indulása
Az adott alkalmazás akkor tud sikeresen debütálni, ha piaci oldalról is meg van támogatva az indulása. Fontos, hogy az ügyfél jól átgondolt marketing, értékesítési stratégiával, koncepcióval rendelkezzen, ami biztosítja, hogy a gyors go-to-market valóban meghozza a sikert.
Milyen feltételek szükségesek a fejlesztő részéről a projekt gyors lebonyolításához?
1. Lényeges a fejlesztő professzionalitása, technológiai tudása, tapasztalata. Fontos, hogy a technológiai újításokat ismerje, gyorsan tudja alkalmazni, és az ügyfél számára a legmegfelelőbb technológiát javasolja. Például egy mobil app fejlesztés esetén az ügyfél igényeit szem előtt tartva kell eldöntenie, hogy flutter vagy natív technológiával (ios/ android) történjen a fejlesztés. Fontos továbbá, hogy a projektbe a UX-UI szakemberek a kezdetektől fogva bevonásra kerüljenek.
2. Keretrendszerek alkalmazása. A hatékonyság fontos a fejlesztés során, azzal foglalkozzunk, ami új üzleti értéket állít elő! Ezt segíti, ha a szoftverünket magas minőségű kész komponensek felhasználásával készítjük: például a design tervezése során több visszatérő alapelemet (pl. dátum választó) modul formájában kapnak meg a fejlesztők.
3. Szakmailag magasan képzett senior fejlesztőt válasszon leadként, aki gyorsan és gördülékenyen képes dönteni a felmerülő technológiai, rendszerszintű kérdésekben.
4. Alapvető, hogy a fejlesztőcég gyorsan fel tudja mérni, hogyan valósulhat meg az MVP, mi legyen a scope: mire van szüksége az ügyfélnek első körben, illetve mire nincs, és mi az, ami a későbbiekben tovább fejleszthető. Lényeges a rugalmasság is, ha a projekt során változtatni kell valamin, akkor ezt gyorsan és céltudatosan megvalósítsa.
5. Rendszeresen tájékoztassa az ügyfelet arról, hol tart a fejlesztés, heti standupok, rövid sprintek keretében bemutassa az aktuális helyzetet.
A LogiNet FinTech és HealthTech projekteinek sajátossága
-
Instacash – pénzügyi startupként enterprise megoldás az end-to-end hitelezésre
Milyen ügyfél problémára kerestek megoldást? Az online kölcsön felvételének folyamata nehezen átlátható, hosszadalmas. Viszonylag kevés bank foglalkozik még ezzel, annak ellenére, hogy az elektronikus ügyfélazonosításra, és ezáltal az online módon történő számlanyitásra és hiteligénylésre már a 2017-ben bevezetésre került jogszabály lehetőséget nyújtott. Az Instacash célja éppen az volt, hogy minél több hitelkonstrukciót end-to-end digitális formában érhessenek el a magánszemélyek.
Instacash megoldás: Pénzügyi startupként egy enterprise szintű, a bank elvárásoknak megfelelő, de ugyanakkor a startupokra jellemző rugalmasságú termék kialakításában gondolkodtak.A hazai fintech szektorban elsőként egy digitális banki piactér kiépítését tűzték ki célul, amely lehetővé tette, hogy a teljes hitelezési folyamatot az online felületen végig tudja vinni az ügyfél.
Kihívások: Újra kellett gondolni a hiteligénylési folyamatot UX szempontból is, a lemorzsolódási pontokra megoldást találni, több 3rd party rendszerek integrációját gördülékennyé tenni, a PSD2 irányelvre épülő szolgáltatásokat kialakítani, mindezt folyamatos agilis módszerrel, modern technológiával. Emellett fontos volt olyan biztonsági megoldások beépítése, ami egy MNB auditnak is megfelelt.
Az új online platform elindulását követően több, mint 10 ezer regisztrálónak tudott segíteni az Instacash az online hiteligénylésben. Az eddigi tapasztalatok alapján átlagosan 2 millió forint hitelt igényelnek az ügyfelek. A hiteligénylési folyamat egyszerűsége, a kiszolgálás minősége elnyerte az érdeklődők tetszését, amit az is mutat, hogy 5-ös skálán 4.9-es értékelést adott több, mint 1500 ügyfél.
-
Fair Pay Control – automatikus rendszer a kintlevőség kezeléshez
Milyen ügyfél problémára kerestek megoldást? A késedelemmel fizető vállalatok eddig is komoly arányt képviseltek a hazai gazdaságban (a számlák mintegy negyedét késve egyenlítik ki), mely helyzetet a pandémia és a jelenlegi gazdasági helyzet tovább súlyosbított.
Fair Pay megoldás: Olyan innovatív megoldást dolgoztak ki a kintlévőségek kezelésére, amely szakít a klasszikus követeléskezelés módszereivel, és a prevencióra helyezi a hangsúlyt, lehetőséget nyújtva szükség esetén a jogi eljárás azonnali elindítására is. Az automatizált számlamenedzsmentet, pénzügyi adminisztrációt és jogi szakértői támogatást ötvöző rendszer segítségével nincs több kínos telefon, elmaradt fizetési értesítő, összeomló cashflow terv.
Kihívások: A Java alapú projekt megvalósulását segítette, hogy mindkét oldalon fejlesztők álltak, “egy nyelven” beszéltek, és már egy átgondolt ötlet került a fejlesztés folyamatába. A fejlesztés során a változó ügyféligényeket is figyelembe vették. Így beépült annak a lehetősége, hogy email mellett a partnereket SMS-ben is lehet értesíteni, igényelhető egy részletfizetés modul, amely bizonyos partnereknél engedi a részletfizetést. Mivel ügyfelek pénzügyi adatairól van szó, lényeges volt, hogy GDPR szempontból is kifogástalan legyen, biztonságos.
A Fair Pay kintlévőségkezelő rendszer a 2022-es év digitalizációs projektje lett: az IVSZ szakmai zsűrije Gyurós Tibor-díjjal jutalmazta az innovatív szolgáltatást.
Olvassa el a Fair Pay Control esettanulmányunkat!
-
XLab – adatvizualizáció a laborvizsgálatoknál
Milyen ügyfél problémára kerestek megoldást? A laborvizsgálatot követően a páciens jelenleg egy emailben kiküldött PDF-ben találja meg az eredményt, ahol számára idegen szavakkal, számokkal találja szembe magát, miközben az sem átlátható számára, hogy ez a korábbi laboreredményhez képest romlást, vagy javulást jelent. Nem derül ki számára egyértelműen, hogy forduljon-e orvoshoz, ha igen, melyikhez, ezért nagy valószínűséggel az interneten kezd el információ után kutatni, vagy ismerősöktől, barátoktól kér tanácsot, ami akár téves diagnózishoz is vezethet.
XLab megoldás: Az XLab egy hazai HealthTech startup, amely azzal a céllal jött létre, hogy a felhasználók a laborleleteiket egy web alkalmazáson keresztül digitálisan, átláthatóan és idősorosan tekinthessék meg, szemben a jelenlegi megoldással. Fontos volt, hogy a felhasználó számára azonnal világossá váljon, a lelet eredményei milyen irányba változtak. Az alkalmazásban egy pillanat alatt átláthatja, hogy hány darab tartozik a “jó érték”, illetve hány az “eltérő érték” kategóriába, ez milyen eltérést jelent a legutóbbi eredményhez képest, illetve lehetősége van a historikus értékek megtekintésére is egy idősoros diagramon keresztül.
Kihívások: A mintegy 12 hét alatt megvalósult fejlesztés szükségessé tett egy kizárólag egy területre fókuszáló (vérvétel) MVP létrehozását. A következő fejlesztések eredményeként lehetővé válna, hogy online szakvéleményt kérhessenek orvosi szakértői csapattól, illetve időpontot foglalhassanak az adott szakorvoshoz. Fejlesztői szempontból elsődleges fontosságú volt az egészségügyi adatok biztonságának megoldása a folyamat során.
A LogiNet Systems web és mobil fejlesztéssel foglalkozó digitális ügynökség, közel 15 éve foglalkozik egyedi digitális termékek fejlesztésével és ecommerce kereskedelmi fejlesztésekkel. Teljes körű IT szolgáltatást nyújt, a tervezéstől a megvalósításon át az üzemeltetésig és supportig. Fő erősségei közé tartozik a mobil app fejlesztés, a UX-UI Design szolgáltatás, a professzionális, komoly technológiai tudással rendelkező szakember csapat, amely komoly referenciákat tud felmutatni (Vodafone, Auchan, Fővárosi Csatornázási Művek, Veolia).
A cikk a LogiNet Systems támogásával készült.