A kis- és középvállalkozások számára a digitalizáció és a változó fogyasztói szokások új kihívásokat, de hatalmas lehetőségeket is rejtenek. Nemes Máté, a Mastercard kiberbiztonsági termékmenedzsere a FinTechShow-n bemutatta, hogy hogyan alakítja át a Mastercard innovációival a KKV-k működését, hogy könnyebben alkalmazkodjanak a folyamatosan változó üzleti környezethez.
Mi fáj igazán a KKV-knak?
A Mastercard egy átfogó kutatást végzett Európában a kis- és középvállalkozások helyzetének felmérésére.
,,Kutatásunk szerint a KKV-k 88 százaléka úgy érzi, hogy több támogatásra lenne szüksége a jelenlegi pénzügyi szolgáltatójától.”
– kezdte előadását Nemes Máté az eredmények ismertetésével, rámutatva azokra a fájdalompontokra, ahol leginkább segítségre szorulnak.
Mi fáj igazán a KKV-knak?
- Pénzügyekkel kapcsolatos feszültségek: likviditás- és cash-flow menedzsment, finanszírozáshoz való hozzáférés.
- Láthatóság: kitűnni a tömegből és elérni a megfelelő közönséget.
- Hatékonyság növelése: a megfelelő tevékenységeken legyen a fókusz és maradjon erőforrás az innovációra.
- Biztonság és megfelelőség: napi működés és a szabályoknak való megfelelés biztosítása.
A KKV-k ugyanakkor rendkívül sokszínűek: vannak közöttük kétkezi munkások, digitális szolgáltatásokat nyújtó vállalkozások, és olyanok is, akik kiegészítő keresetként tekintenek vállalkozásukra. Emiatt digitális kihívásaik és igényeik is jelentősen eltérhetnek a mindennapok során.
Míg az egyik számára a digitalizáció kulcsfontosságú, addig a másiknak meglehet, hogy elegendő, ha ügyfeleik könnyedén foglalhatnak online időpontot. Ezért kulcsfontosságú az: olyan testreszabott megoldások fejlesztése, amelyek egyedileg illeszkednek az adott vállalkozás működéséhez és igényeihez.
A Mastercard egy olyan holisztikus termék- és megoldás portfóliót kínál, amelyek hatékonyan támogatják a kis- és középvállalkozásokat, legyen szó fizetésről, likviditásmenedzsmentről, értékesítéstámogatásról, vagy kibervédelemről.
Fotón: Nemes Máté, a Mastercard kiberbiztonsági termékmenedzsere a FinTechShow-n | Kép forrása: FinTech Group (készítette: Kovács Dávid)
Gyors és integrált megoldások a finanszírozási és fizetési kihívásokra
A KKV-k egyik legalapvetőbb nehézsége a megfelelő tőke és pénzügyi források megszerzése, továbbá az, hogy miként tudják gyorsan és hatékonyan lebonyolítani a kimenő és bejövő pénzmozgásokat. Fontos igényük, hogy a fizetési terminálok és más fizetési eszközök minél rövidebb időn belül elérhetővé, a bevételek pedig akár napon belül hozzáférhetővé váljanak, hiszen a KKV-k nem rendelkeznek nagy tartalékokkal az átmeneti időszakok finanszírozására.
,,A fizetési ökoszisztéma felismerte, hogy a gyors hozzáférés a terminálokhoz vagy fizetési megoldásokhoz kulcsfontosságú a vállalkozók számára.”
– mondta a Mastercard képviselője.
A Mastercard partnereivel együttműködve dolgozik azon, hogy a KKV-k villámgyorsan hozzájuthassanak a szükséges fizetési megoldásokhoz, akár azon a napon, amikor a vállalkozást elindítják. Az integrált terminálmegoldások pedig lehetővé teszik, hogy a kasszaszoftverek, a könyvelési rendszerek, a számlázó alkalmazások és a fizetési infrastruktúra egy platformon keresztül kommunikáljanak.
Emellett olyan innovatív megoldásokat is kínál, amelyek elősegítik az üzleti kártyák elterjedését a magyar KKV-k körében áthidalva a jelenlegi hiányosságokat. A fizetéstechnológiai vállalat szerint integrált számlacsomagokra van szükség, amelyek egyesítik a lakossági kártyák előnyeit az üzleti funkciókkal, így a vállalkozások mindkét területen élvezhetik a szolgáltatásokat.
,,A Mastercard olyan megoldásokat fejleszt, amelyek lehetővé teszik hogy a KKV-k kényelmesen, akár egy mobilbanki alkalmazáson keresztül képesek legyenek ezeket menedzselni.”
– mondta Nemes Máté.
Fotón: Nemes Máté, a Mastercard kiberbiztonsági termékmenedzsere a FinTechShow-n | Kép forrása: FinTech Group (készítette: Kovács Dávid)
Adatvezérelt, könnyen kezelhető platform a KKV-k fejlődéséért
A digitalizáció nem merülhet ki pusztán abban, hogy a KKV-k egymástól független digitális eszközöket használnak. A legtöbb vállalkozás a gyakorlatban szigetszerűen működő online eszközhalmazt épít fel (weboldal, foglalási rendszer, könyvelőprogram, marketingeszközök, fizetési felületek), amelyek nem kommunikálnak egymással, így rontva a hatékonyságot és növelve a hibalehetőségeket. Az integrált digitális környezet hiánya, az átláthatatlan cash flow menedzsment, valamint a termékfejlesztés és a szolgáltatások hiperperszonalizációjának nehézségei mind gátolják a KKV-k fejlődését.
A Mastercard nem csak fizetési tranzakciókra, hanem a tranzakciókat kísérő adatfolyamra is fókuszál. Olyan eszközöket és platformokat fejleszt, amelyek a vállalkozások számára a fizetési információk mellett üzleti insightokat, riportokat és előrejelzéseket is biztosítanak.
Integrált ökoszisztéma kiépítésével a KKV-k a könyveléstől a marketingkampányok tervezéséig egy helyen kezelhetik adataikat. Emellett a Mastercard célja a digitális onboarding egyszerűsítése, hogy a vállalkozásnak ne kelljen papíralapú dokumentációkkal bajlódnia, hanem online, pár lépésben elindíthassa és fejleszthesse digitális jelenlétét.
A kényelmi szolgáltatások terén is jelentős fejlesztésekkel van jelen a piacon a Mastercard. Felmérések szerint a KKV-k 78%-ának van valamilyen előfizetése. Bár elsőre azt gondolhatnánk, hogy a Netflix vagy a Spotify csak a lakossági fogyasztók körében népszerű, sok kisvállalat is használ ilyen szolgáltatásokat. A Mastercard célja, hogy ezeknek a szolgáltatásoknak a kezelését egyszerűvé és hatékonnyá tegye.
Tudatos növekedés és hatékony marketing: a KKV-k új útja a telített piacon
A KKV-k nehezen tudnak kitűnni a rendkívül telített piacon, ahol a nagyobb szereplők komoly tőkét fordítanak a reklámra és az online térben való megjelenésre. Ráadásul a hirdetési költségek az elmúlt években jelentősen megnőttek, így egy KKV-nak létfontosságú, hogy pontosan célozza a releváns ügyfeleket, és ne pazarolja erőforrásait.
A megfelelő marketingeszközök hiánya azt eredményezi, hogy a vállalkozások nem tudnak hosszú távú üzleti terveket készíteni, nem tudják hatékonyan szegmentálni a vásárlóikat, és nem képesek egyedi ajánlatokkal, testre szabott élménnyel szolgálni. A Mastercard olyan marketingtámogató eszközöket biztosít, amelyekkel a KKV-k jobban megismerhetik vevőkörüket, hatékonyabb kampányokat tervezhetnek és optimalizálhatják az ügyfélutakat a weboldal látogatásától egészen a vásárlási folyamat végéig.
A Mastercard Standard megoldás például segíti a vállalkozásokat abban, hogy a meglévő gazdasági adatok alapján különböző forgatókönyveket modellezzenek és próbáljanak ki. Ezáltal a vállalkozások megalapozott döntéseket hozhatnak arról, hogy mely új szolgáltatásokat vagy termékeket érdemes bevezetni, miközben jelentősen csökkentik a kockázatokat.
A Business Bonus Program keretében pedig olyan szolgáltatásokhoz nyújt könnyű hozzáférést, amelyek egyszerűbbé teszik a vállalkozások digitális transzformációját, beleértve a külföldi utazásokhoz, szállásfoglalásokhoz és más, tehermentesítő szolgáltatásokhoz kötődő kedvezményeket.
Fotón: Nemes Máté, a Mastercard kiberbiztonsági termékmenedzsere a FinTechShow-n | Kép forrása: FinTech Group (készítette: Kovács Dávid)
KKV-k a digitális frontvonalon: kiberbiztonság és bizalomépítés a Mastercard támogatásával
A KKV-k számára a kiberbiztonság és a megfelelés jelentős kihívást jelent. A digitális térben ugyanis egyre nő a csalások, adathalász-támadások, hamis weboldalak és más, ügyfelek bizalmát romboló kockázatok száma. Kritikus, hogy a vállalkozások világosan és professzionálisan kommunikáljanak felhasználóikkal. Egy nem megfelelően megtervezett vagy elavult weboldal, illetve hibásan megfogalmazott üzenet bizalomvesztést okozhat, és hosszú távon üzleti veszteségekhez vezethet.
,,Egy felmérésünk szerint a magyar lakosság 60%-a nem tudja megkülönböztetni a három példa közül, melyik csalás, annak ellenére, hogy tisztában voltak vele: az egyik biztosan az”
– ismertette a kutatás eredményét Nemes Máté.
A tavalyi évben a kibertámadások 53%-a kifejezetten kis- és középvállalatokat célzott, mivel a bűnözők felismerték, hogy ezek a vállalkozások gyakran nem rendelkeznek megfelelő védelemmel, miközben elegendő pénzügyi forrással bírnak ahhoz, hogy célponttá váljanak.
,,Egy sikeres kibertámadás jelentős anyagi és bizalmi károkat okozhat egy KKV-nak, ezért a Mastercard kiemelt figyelmet fordít az innovatív kiberbiztonsági megoldások fejlesztésére.”
– mondta Nemes Máté.
A Mastercard Cybersecurity megoldásai révén a KKV-k átfogó védelmet kaphatnak. A vállalat olyan eszközöket biztosít, amelyekkel a KKV-k könnyebben felismerhetik az ártó szándékú látogatókat, védhetik ügyfeleik személyes adatait, és monitorozhatják saját adataik kiszivárgását a dark weben.
A Mastercard ID Theft Protection szolgáltatás a vállalkozásokról netre került kompromittált adatokat gyűjti össze, időben riasztva a céget a lehetséges veszélyforrásokról. A Fractalia nevű biztonsági eszközcsomag pedig segíti a KKV-kat abban, hogy pontos képet kapjanak digitális infrastruktúrájuk állapotáról, és konkrét lépéseket tegyenek biztonsági szintjük javítása érdekében.
Kapcsolódó FinTechShow 8.0 beszámolók:
- A BinX lett az idei évi FinTechShow győztes, 2024.10.16.
- Tőke, tudás és digitalizáció: Kihívások és megoldások a magyar KKV-k számára – Megközelítések az NGM és a BKIK részéről a FinTechShow-n, 2024.10.17.
- FinTechShow: A GIRO Zrt. vezérigazgatója a qvikről és az új fintech lehetőségekről, 2024.10.22.
- “Azé a piac, aki kézen fogja az adózókat az ügyvitelben” – FinTechShow színpadán a NAV képviselője, 2024.10.24.
- Marcel Gajdoš a FinTechShow-n: a KKV-k kulcsszerepet játszanak a gazdasági életben, 2024.10.29.
- Számlázz.hu: Hogyan csökkenthető az adminisztrációs teher a digitalizációval?, 2024.11.04.
- FinTechShow: Ki nyeri a vállalkozások kegyeiért folyó digitális küzdelmet?, 2024.11.05.
- OTP Mobil a FinTechShow-n: Mindenkinek van fizetési stratégiája. Akinek nincs, annak is van., 2024.11.07.
Címlapfotón: Nemes Máté, a Mastercard kiberbiztonsági termékmenedzsere a FinTechShow-n | Kép forrása: FinTech Group Kft. | Készítette: Kovács Dávid