Váltanál bankot, ha ez csupán 2 kattintásodba kerülne és olcsóbb lenne a szolgáltatás az új bankodnál? Az Egyesült Királyság versenyhatósága nem fogalmazott ennyire szofisztikáltan; „Dolgozzanak keményebben a bankok az ügyfelekért.” A minap ezzel a címmel adta ki az Egyesült Királyság versenyhatósága piaci jelentését a brit banki piaci helyzetről.
 A főbb megállapítások:
 - A nagy kereskedelmi bankoknak különösebben nem kell megerőltetniük magukat, hogy uralják a lakossági piacot és megtartsák az ügyfeleket.
 - A piaci belépési küszöb az új, kisebb szolgáltatók számára még mindig magas.
 - Bár vannak pozitív fejlemények, az innováció és a verseny szintje még nem kielégítő.
 
 Feltárt piaci problémák:
 - A folyószámla díjstruktúrák rendkívül bonyolultak. A fogyasztóknak nehéz összehasonlítani, eldönteni, hogy a jelenlegi bankjuknál vagy egy másik banknál kaphatnának kedvezőbb, szokásaikhoz jobban illeszkedő szolgáltatást.
 
- A folyószámlahitelek díjstruktúrái a legkuszábbak.
 
- A szerződések határozatlan idejűek, nincs olyan „figyelmeztető” pont, amikor az ügyfél eldönthetné, akar-e váltani.
 
- Túl hosszú a számlanyitási folyamat.
 
- A KKV-k jellemzően számlavezető bankjuktól igénylik a kölcsönt, mert más banknál – az infohiány miatt – nem kapnának ajánlatot. Ennek eredményeként a számlavezető bank nincs rákényszerítve arra, hogy versenyképes ajánlatot adjon a KKV-nak.
 
- Összességében túl sok energiába kerül a bankváltás; az egyéni fogyasztók 3 %-a, a KKV-k 4 %-a vált bankot évente. Önmagában ez nem lenne probléma, de a versenyhatósági elemzés kimutatta, az ügyfelek évente jelentős összeget takaríthatnának meg, ha átlátható módon megismerhetnék saját pénzügyi szokásaikat, és ehhez viszonyítva ismerhetnék meg a többi bank ajánlatát.
 
 A versenyhatóság javasolt új szabályai:
 - Nyílt API szabványok bevezetése.
 - Banki szolgáltatóváltás elősegítése.
 - Folyószámlahitelhez kapcsolódó új tájékoztatási kötelezettségek.
 - A KKV szegmensben a banki ügyintézés gyorsítása.
 
Megalapozó jellegű kötelezettségek:
CÉL: a fogyasztót fel kell ruházni azzal a lehetőséggel, hogy adatai, számlája, banki szerződése feletti kontroll erősebb legyen. Ez a bankoknak implementációs költségekkel fog járni. Egyik legfontosabb cél, hogy a fogyasztó a technológia adta lehetőségeket minél előbb, hatékonyabban, egyszerűbben, olcsóbban kihasználhassa. Ennek eszközei: nyílt banki API szabványok. (Megjegyz.: az API lehetőséget ad az ügyfélnek arra, hogy kontrollálhassa, mely adatait ki hogyan használja.)
Te kinek adnád ki a banki adataidat? Váltanál bankot, ha ez 2 kattintásodba kerülne? Szerinted melyik bank adja ki először az API-jait Magyarországon?