A DORA rendeletet körbejáró cikksorozatunkban dr. Horváth Katalinnal, a CMS Budapest senior szakértőjével ismerhetjük meg a szabályozás várható részleteit.
A DORA rendelet az Európai Parlament és a Tanács (EU) 2022/2554 rendelete (2022. december 14.) a pénzügyi ágazat digitális működési rezilienciájáról, valamint az 1060/2009/EK, a 648/2012/EU, a 600/2014/EU, a 909/2014/EU és az (EU) 2016/1011 rendelet módosításáról a pénzügyi intézmények mellett az információs és kommunikációs (IKT) technológiai szolgáltatókra is kiterjed, amelyek ilyen IKT szolgáltatásokat nyújtanak a pénzügyi intézményeknek (arról, hogy mi minősül IKT szolgáltatásnak, korábbi cikkünkben olvashat az alábbi linken).
Előadás: DORA IKT szemszögből
dr. Horváth Katalin, CMS CEE, a technológiai jogi csapat szenior tanácsadója
BankTechShow 1.0: Hogyan épül a jövő digitális bankja? | 2023. november 23.
Bár a DORA-rendelet közvetlenül a pénzügyi intézményeket kötelezi arra, hogy készítsenek és tartsanak fenn különböző szabályzatokat, terveket az információs eszközök, szoftverek, hardverek, rendszerek és hálózatok védelmére, az IKT-szolgáltatóknak is hasonló szabályzatokat kell készíteniük, vagy legalábbis ki kell egészíteniük meglévő szabályzatukat.
A pénzügyi intézmények szempontjából a legfontosabb IKT kockázat az üzletmenet megszakadása, az információs eszközökben bekövetkező sérülés (adatvesztés, az adatok integritásának megsértése) és incidensek. A DORA-rendelet tehát előírja, hogy az IKT-szolgáltatóknak ezekre a területekre vonatkozó alábbi szabályzatokat, eljárásrendeket kell készíteniük:
- Üzletmenet folytonossági terv
- Katasztrófa elhárítási terv
- Kockázatkezelési politika
- Incidenskezelési terv, incidens bejelentési szabályzat, beleértve az incidensek osztályozására vonatkozó szabályzatot is, amelyre az EU Bizottság egy szabályozási és egy technikai standard-ot is kiadott, amely alapján ennek a politikának ki kell terjednie az incidensek és a kiberfenyegetések észlelésére, kezelésére és jelentésére és az alábbiakra is:
- Gyökérelemzés
- Dokumentáció
- Eljárások az IKT incidensek azonosítására, nyomon követésére, naplózására, kategorizálására és osztályozására.
- Szerepek és felelősségi körök, incidenskezelési szervezet, eszkalációs eljárások.
- Kommunikációs terv
- Az incidensek jelentése a pénzügyi intézményeknek a kötelező elemekkel és az előírt formátumban (a jelentések formátumára és tartalmára vonatkozó szabályozástechnikai standard).
- Ellenőrzési terv: az ellenőrzések típusai, gyakorisága.
- Informatikai biztonsági szabályzat;
- Biztonsági mentési szabályzat;
- Hozzáférési szabályzat
- Az IKT-szolgáltató helyiségeinek, létesítményeinek, adatközpontjainak fizikai biztonságára vonatkozó szabályzat (riasztórendszer, zárak, biztonsági őrök, belépési és hozzáférési jogok stb.).
- Adatvédelmi szabályzat (a GDPR szerint).
A cikksorozat további részei:
Címlapfotó: stock.adobe.com | Licenc: FinTech Group