1. Az AFR 2.0 intézkedések közül melyik, melyek a legfontosabbak a GIRO Zrt. számára?
Azonban kiemelném, hogy nem csupán a QR-kód az egyetlen adatbeviteli szabvány, amit a vonatkozó rendelet, illetve a projekt magába foglal, hanem az NFC és a deeplink is a részét képezi.
Ezekkel együtt tudunk megfelelő elektronikus fizetési alternatívát kínálni mind online, mind offline helyzetekben is.
Úgy érezzük, ez a fejlesztés lesz az, amely igazán ki tudja használni a 2020 márciusában élesített azonnali fizetési rendszerben rejlő potenciált, amivel az ügyfelek napi szinten használni tudják majd a rendszerünket.
Emellett minden, azonnali fizetést érintő változás szintén nagy jelentőséggel bír a Társaság számára, így örömmel fogadtuk például a 10 millió forintos limit felemelését és az átutalások sikerességét igazoló kötelező visszajelzés bevezetését is, még ha ez nem is ró olyan feladatokat ránk, mint a már említett QR-kód projekt.
Részletek az MNB-től az új azonnali fizetési intézkedéscsomaggal kapcsolatban – Exkluzív interjú (1. rész) | 2022.08.08.
2. Mely intézkedések lesznek a legnagyobb hatással a banki ügyfelek számára?
A jogalkotó szabályozásának köszönhetően egy olyan, az egész bankrendszert érintő, egységes és magas szintű ügyfélélményt garantáló szolgáltatás születik, amely megakadályozza a szigetszerű megoldások létrejöttét.
A banki ügyfelek számára egy kényelmes, valóban minden fizetési helyzetben alkalmazható megoldást tudunk kínálni, így az új fizetési mód valódi helyettesítője lehet a készpénznek is, azt már rövidtávon is visszaszorítva.
Mi a GIRO-nál hiszünk abban, hogy néhány éven belül már nem csak azzal a kérdéssel találkoznak a kasszáknál a vásárlók, hogy „kártya vagy készpénz”, hanem az azonnali átutaláson alapuló megoldás is egy magától értetődő alternatíva lesz. Sőt, abban is bízunk -, hiszen ezért dolgozunk -, hogy hosszabb távon csak a „kártya vagy utalás?” kérdéssel találkozhatunk, a készpénz jelentős visszaszorulása mellett.
Mivel a lakossági QR-kódos azonnali fizetések és a fizetési kérelmek esetében nem kell a bankoknak tranzakciós illetéket fizetniük, valamint ezeket a tranzakciókat a fogyasztók díjtól és költségtől mentesen jogosultak használni, így reális esély nyílik arra, hogy rövid időn belül tömegesen el tudnak terjedni.
3. Örök dilemma a biztonság és az ügyfélélmény összehangolása. Ezen a téren milyen érdekes technológiai vagy üzleti jellemzőket lehet megtudni az aktuális fejlesztésekről?
Emellett, az új szabvány szerint egy biztonsági elem kerül elhelyezésre a QR kódban, amivel ellenőrizni lehet a fizető fél oldalán a QR kódban megkapott adatok sértetlenségét. Ezzel egy esetleges fraud esemény bekövetkezése ellen tudunk védekezni.
Üzleti oldalról pedig a már említett, egységes adatbeviteli szabványokkal kezdeményezett tranzakciókat érintő díjmentesség lesz a legfontosabb jellemző a végfelhasználók felé, amit a GIRO Zrt. a bankok számára biztosított kedvező díjszabással igyekszik támogatni, ahogyan ezt tesszük az összes azonnali átutalás esetében már a kezdetektől is.
4. Az AFR 2.0 csomag mellett milyen egyéb fejlesztések vannak tervben a GIRO Zrt.-nél a következő években?
Az elszámolóművek optimalizálása tekintetében elmondható, hogy jelenleg minden opció nyitva van. Célunk, hogy a pénzforgalom minél hatékonyabbá és olcsóbbá váljon. Minderről természetesen az összes piaci szereplővel egyeztetünk.
5. A GIRO Zrt. központi szereplőként jó rálátással bír az iparágra, az egyes szereplőkre is. Az elkövetkező időszakban mi várható a piacon, milyen nehézségekkel kell megküzdenie a szereplőknek, és a GIRO Zrt. mivel tudja támogatni őket?
Azt látjuk, hogy nehézségekkel teli időszak vár a mi szektorunkra is, amely több tényezője közül az energiaárak rendkívüli emelkedését, valamint a magas inflációs környezetet is ki lehet emelni. Ezekre a problémákra igyekszünk olyan kihívásként tekinteni, hogy a szektor többi szereplőjének is megoldásokat biztosítsunk, támogatva őket a nehézségek leküzdésében.
Alapvetően egy központi infrastruktúrát üzemeltető vállalat vagyunk, így jelentős tapasztalatunk van abban, hogy 1-1 központi szolgáltatással hogyan tudjuk hatékonyan kiszolgálni az iparág összes szereplőjét. Egy központi, több pénzintézet által is használható szolgáltatás energiát és fejlesztéseket, ezáltal pénzt és egyéb erőforrást (például a sok esetben szűk keresztmetszetet jelentő magas szakértelmet kívánó IT fejlesztői kapacitást) képes megspórolni az egyes szereplőknél.
Ahogyan az egyeséges adatbeviteli szabványok (QR-kód projekt), úgy hosszabb távon a platformkonszolidáció is ezt a célt szolgálja.
A GIRO ezen logika mentén tervezi az általunk fejlesztett és üzemeltetett, úgynevezett Beyond banking szolgáltatásokat is megvalósítani, amelyek szintén a bankok működésének hatékonyságát hivatottak támogatni.
Hasít a lengyelek számlaalapú mobilfizetési megoldása, a BLIK | 2022.09.09.
Évértékelő interjúk és 2023-as várakozások a fizetési szolgáltatók körében:
- Kiss Ede (Visa): 2023-ban öt fizetési trendre figyelünk a fizetések világában, 2023.01.04.
- Dr. Selmeczi-Kovács Zsolt (GIRO): “Kártya vagy átutalás?” lehet a jövő kérdése a “Kártya vagy készpénz?” helyett, 2022.12.28.
- Bakonyi András (Ingenico): Megfordult a trend! Ügyfélvesztéssel jár a kártyás fizetés hiánya, 2022.12.20.
- OTP Bank: Még több szolgáltatás kapcsolódik majd a kártyaelfogadáshoz 2023-ban, 2022.12.19.
- Ezeket az új szolgáltatásokat vezeti be a Mastercard 2023-ban Magyarországon, 2022.12.15.
- BNPL, digitális tárcák és 2023-as várakozások. Exkluzív interjú az UniCredit Bank kártyaspecialistájával, 2022.12.09.
- Barion: 2023-ban tovább folytatódik a digitális tárcák térnyerése, 2022.12.05.
A körinterjú keretében megjelent összes cikk itt érhető el.