2022.12.27.

Elérkezett a B2B fizetések évtizede. Ez lesz az innováció új melegágya

Szerző:

Általános tendencia, hogy az innováció első körben lakossági (B2C) környezetben jelenik meg, majd néhány évvel, évtizeddel később átragadnak ezek a trendek a vállalati (B2B) iparágakra is. A fizetési megoldások piacán hasonló folyamatok mentek végbe az elmúlt években. Miközben lakossági körökben arról szól a szakmai vita, hogy melyik innovációval lehet a legjobban megfogni az ügyfeleket, vállalati oldalon a kereskedők most kezdik el átterelni az ügyfeleket az offline, készpénzes világból digitális és hatékonyabb csatornákra, fizetési megoldásokra, mint amilyen a halasztott fizetés. 2023, és szélesebb körben a következő évtized, erről az átállásról fog szólni. De pontosan mire is számíthatunk? A cikk szerzője Berényi Benjamin, a Péntech ügyvezetője, társalapítója.

Folyamatosan nő a B2B e-kereskedelem

Az európai B2B e-kereskedelem dinamikusan nő és volumen tekintetében már évekkel ezelőtt lehagyta a B2C e-kereskedelmet, amelyet az Európai Bizottság számai is alátámasztanak.

European eCommerce Revenues

Forrás: Európai Bizottság

Ez a jelentős különbség több tényező összhatásából adódik. Az egyik ilyen tényező, hogy a vállalatok jelentősen nagyobb összegben vásárolnak, mint a lakossági ügyfelek.

A McKinsey tanácsadócég kutatása szerint a vállalati beszerzők 53%-a vásárol online, €50.000 felett. Ezen kívül a PastPay reprezentatív kutatásából kiderül, hogy a megkérdezett cégek több mint fele beszerzéseik jelentős részét online végzi.

Ezekhez a trendekhez nagyban hozzájárult a koronavírus válság is, ami a lakossági oldalhoz hasonlóan erősen felgyorsította a digitalizációt. Ráadásul az online beszerzéssel a cégek jelentős operációs terhektől mentesülnek, hiszen az jóval gyorsabb és átláthatóbb, mint a hagyományos beszerzési folyamatok.

A várakozások szerint a piac tovább fog bővülni, európai szinten átlagosan évi 11%-os növekedés váható a következő öt évben, míg a közép-kelet-európai régióban évi 38%-ot jeleznek előre. Ez a rekordgyorsaságú növekedés a régiónkban a B2B eCommerce piac alulfejlettségéből adódik.

Az e-kereskedelmi boom, ami az elmúlt évtizedben Magyarországon is végbement elsősorban a lakossági (B2C) oldalt érintette.

Számos piaci szereplő most kezdi felfedezni a B2B-ben rejlő potenciált.

Innováció a B2B e-kereskedelem piacán

Ahogy a piac nő, úgy kerül egyre inkább előtérbe az innováció, amit három fő trendre lehet osztani:

  1. Fokozott hangsúly az ügyfélélményen: A B2B e-kereskedők egyre nagyobb hangsúlyt fektetnek a zökkenőmentes és személyre szabott ügyfélélmény biztosítására. Ez magában foglalja a személyre szabott ajánlások nyújtását, többféle fizetési lehetőség felkínálását, valamint az ügyféladatok felhasználását az ügyfelek preferenciáinak és vásárlási szokásainak megértéséhez és jobb kiszolgálásához.
  2. Folyamatoptimalizálás, automatizáció: Ahogy a B2B e-kereskedelem folyamatosan növekszik, a vállalatok folyamatosan optimalizálják és automatizálják működésüket. Ez magában foglalja a chatbotok és más mesterséges intelligencia által hajtott eszközök használatát az ügyfelek megkereséseinek kezelésére, rendelések feldolgozására és személyre szabott ajánlások nyújtására.
  3. B2B piacterek térnyerése: Gyorsan terjednek a B2B piacterek szerte Európában. Ezek a piacterek lehetőséget nyújtanak kereskedők számára, hogy gyorsan és egyszerűen egy új, szélesebb és nemzetközi vevőkör felé nyissanak. Magyarországon vannak szereplők, akik már évek óta jelen vannak, mint amilyen a Zentrada. De egyre több az új belépő is mint például a MerXu vagy a Supreva.

Régiónkban jelenleg leginkább az ügyfélélményre fókuszálnak a kereskedők, hiszen ezzel lehet rövid távon a legnagyobb hatást elérni. A lakossági vásárlók hozzászoktak egy kényelmes és jó ügyfélélményhez és ugyanezek az elvárások jelennek meg B2B oldalon is.

Hiszen, ha a privát rendelésem megérkezik 24 órán belül és egyszerűen ki tudom fizetni a Simple fiókommal, akkor a vállalati beszerzésem során miért kell telefonálnom, alkudoznom, átutalnom és akár heteket várnom?

Fókuszban a fizetési megoldások és a halasztott fizetés

Az ügyfélélmény javításának egyik kulcseleme a fizetési lehetőségek kínálata. Nem véletlen, hogy lakossági oldalon az elmúlt évtizedekben rengeteg innováció érkezett ezen a téren. Elég, ha csak a Stripe-ra vagy a Klarna-ra és ezen szereplők térnyerésére gondolunk.

Ezzel szemben a B2B piacon továbbra is a készpénzes fizetés és az átutalás dominál.

Az egyik legjelentősebb innováció, ami Európa-szerte megmozgatta a B2B fizetési piacokat a vállalati halasztott fizetés (B2B Buy-Now-Pay-Later). Ezzel a fizetési megoldással a kereskedők 30, 60 vagy akár 90 napos fizetési haladékot nyújthatnak vevőiknek.

A fizetési haladék jobb likviditási helyzetet eredményez a vevőknél, akik a kedvező feltételeknek köszönhetően gyakrabban és nagyobb összegben vásárolnak a kereskedőnél. A kereskedő eközben azonnal megkapja a számla összegét, javul a cash flow management és a nemfizetési kockázattal kapcsolatos teendőket teljesen ki tudja szervezni.

Semmi sem mutatja jobban az iparághoz fűzött igéreteket, mint az ide beáramló tőke. Eddig összesen közel 400 millió eurót (160 milliárd forintot) fektettek be európai B2B BNPL cégekbe. A legnagyobb és legismertebb ilyen szereplő a német Billie, akik a Klarna-val is együttműködnek. Régiónkban és Magyarországon pedig a PastPay kínál ilyen szolgáltatást.

FinTechShow 2019 Pentech

PastPay: “2 éven belül Európa meghatározó B2B BNPL szolgáltatójává szeretnénk válni” | 2022.09.28.

Hogyan írja át a technológia a pénzügyi szektor működését? Ki, milyen technológia megjelenésére számít a következő években? Körinterjú keretében feltérképezzük a hazai bankok, fintech cégek várakozásait. Beszélgető partnerünk a 2019-es FinTechShow győztes Péntech Solutions társalapítója, Berényi Benjamin.

Az innováció már nem opcionális

Egy ilyen nagy és gyorsan növekvő piacon, mint a B2B e-kereskedelem folyamatosan nő a verseny minden területen, így a régi szereplők is innovációra kényszerülnek.

Magyarországon és a régióban még csak most ébredezik a piac, de érdemes a változásokat aktívan követni, hiszen aki lemarad, nagyon hamar versenyhátrányba kerülhet.

A B2B innováció innentől nem néhány elvetemült innovátor privilégiuma, hanem az életben maradás záloga.

A cikk szerzője Berényi Benjamin, a Péntech ügyvezetője, társalapítója.

Címlapfotó forrása: stock.adobe.com | Licenc: FinTech Group Kft.

Címkék: