BankTechShow

Öt tanács a biztonságosabb internetért. Online kampányt indított az Erste Bank

Szerző: | 2022. 12. 29. | Banki és fintech hírek, Összes hír

Online kampányt indított az Erste Bank, hogy segítsen biztonságosabbá tenni az internetet. Az online csalások, az adathalászat elleni védekezés egyszerűbb, mint hinnénk: néhány alapvető szabály betartásával sokkal biztonságosabbá tehetjük a világhálót. Öt pontban összefoglaltuk a bank szakértőinek tanácsait, hogy ezzel is segítsük a pénzügyileg egészségesebb nethasználatot.

Vagyonunk biztonsága érdekében számos intézkedést teszünk, például bezárjuk az ajtót, ha elmegyünk otthonról, nem hagyjuk a kocsi szélvédője mögött a pénztárcát, és nem írjuk rá a PIN kódunkat alkoholos filccel a bankkártyára. Vajon internetezés közben is megtesszük a szükséges óvintézkedéseket?

Az Erste Bank azért indított online kampányt, hogy segítsen az internetet biztonságosabbá tenni: az alapvető szabályok betartásával az online csalások, az adathalászat jelentős része ellen megvédhetjük magunkat.

„Az új, digitális megoldások megkönnyítik az életünket, nem szabad félnünk a használatuktól, ugyanakkor nem lehetünk óvatlanok sem. A pénzügyi egészség fontos eleme, hogy tudatosan és biztonsággal használjuk a világhálót. Ebben szeretnénk segíteni”

– magyarázza Blaumann Debóra, az Erste Bank Marketing és PR vezetője, aki szerint a védekezés sokkal egyszerűbb, mint hinnénk.

A bank folyamatosan új tartalmakkal jelentkezik a témakörben saját weboldalán és Facebook-oldalán, hogy minél többen gazdagodjanak a vagyont megóvó szabályokkal. A bank szakértőinek legfontosabb javaslatait most öt pontban foglaltuk össze.

1. Ne hagyjuk magunkat manipulálni!

A hekkerek leggyakoribb eszköze a manipuláció, amellyel például a kíváncsiságunkra hatnak. Azok, akik az adatainkat – vagyis a pénzünket – szeretnék megszerezni, sokszor olyan egyszerű eszközökkel próbálkoznak, mint egy telefonhívás, e-mail egy csomag érkezéséről vagy épp egy online piactér, ahol vevőnek adják ki magukat.

A megtévesztés hatékonyságát manipulációval érik el. Hogyan? Például úgy, hogy sürgetnek:

  • gyanús, ha a hívó fél azonnali cselekvésre ösztönöz, hiszen, ha sietünk, könnyebben hibázunk, és adunk meg olyan adatot, amit nem kellett volna.
  • Lehet, hogy a bizalmunkba próbálnak férkőzni, azzal, hogy látszólag olyantól kapunk üzenetet, akit ismerünk: erre tipikus példa a „nézd, mit találtam rólad” vírus, vagy
  • az ismert cég hivatalosnak tűnő értesítése, ami valójában nem is tőlük jön.

2. Védjük a személyes adatainkat!

Az internet nem felejt, az online térben digitális lábnyomot hagyunk magunk után: információ keletkezik rólunk minden alkalommal, amikor például megnézünk egy videót, online vásárolunk, vagy épp bejelentkezünk egy orvosi vizsgálatra.

Bár azok a cégek, amelyek tárolják adatainkat, törekednek a teljes adatvédelemre, ha a személyes információink ennek ellenére is rossz kezekbe kerülnek, könnyen válhatunk a kiberbűnözők célpontjává.

Éppen ezért:

  • Korlátozzuk az információkat, amelyek az interneten elérhetők rólunk.
  • Használjunk minden felületen más jelszót, és ahol lehetséges, éljünk a többlépcsős hitelesítés lehetőségével!
  • A jelszavakat ne tároljuk a gépen, és tartalmazzanak nagybetűt, kisbetűt, számot és speciális karaktert is!
  • A jelszavunk ne tartalmazzon olyan szavakat és információkat, amelyeket könnyű kideríteni (például a születési évszám, gyermek vagy háziállat neve).
  • Tartsuk naprakészen eszközeinket, telepítsük a friss szoftververziókat, különösen a biztonsági frissítéseket.
  • HTTPS webhelyeket látogassunk és csak ilyen oldalakon adjuk meg adatainkat. Ezt a böngésző címsorában lévő lakat jelöli.

3. Ne adjuk oda a széf kulcsát önként!

A csalók célja, hogy olyan adatokat szerezzenek meg, amelyekkel átvehetik az irányítást a számlánk, számítógépünk, mobiltelefonunk, internet- vagy mobilbankunk, vagy éppen a bankkártyás vásárlásaink felett. Hamis hívások és üzenetek segítségével vesznek rá arra, hogy olyan adatokat, jelszavakat és kódokat adjunk meg, amelyekkel ezt megtehetik.

Éppen ezért:

  • Soha ne adjuk meg az egyedi azonosító adatokat! Egy banki ügyintéző soha nem kérdezi meg, mennyi van a számlánkon, mi az e-csatorna azonosítónk, a PIN-kódunk, a jelszavunk.
  • Fontos tudni: az azonosításhoz a banki ügyintézőknek tudniuk kell, hogy valóban a pénzintézet ügyfelével beszélnek, ezért a születési helyet és időt, az édesanyánk nevét megkérdezhetik.
  • Soha ne adjunk meg hívásban megerősítő kódokat (például az sms-ben vagy push-üzenetben érkező kódokat), jelszavakat, teljes bankkártyaszámot, lejárati időt és a kártya biztonsági kódját!
  • Ne töltsünk le és ne telepítsünk semmilyen szoftvert, amit a hívó kér! (például AnyDesk, Teamviewer, víruskereső).
  • Ne engedélyezzük az ismeretlen forrásból származó alkalmazások telepítését!
  • Jegyezzük meg: a bankok nem kapcsolják át az ügyfeleket az egyik bank ügyintézőjétől egy másik bank ügyintézőjéhez.
  • Ha felmerül bennünk, hogy egy csalóval beszélünk, azonnal szakítsuk meg a hívást, és keressük fel a hivatalos ügyfélszolgálaton azt a szervezetet, amelynek a nevében a hívó bemutatkozott!
  • Az SMS üzeneteket mindig figyelmesen olvassuk el, hogy miről szól pontosan. Ha belépést kezdeményezünk, akkor nem eszköz regisztrációról kapunk SMS-t.
  • Ha egy üzenetben kapott link eltér a bank oldaláétól, ne nyissuk meg! Mindig közvetlenül a böngészőbe írjuk be a bank címét, és ellenőrizzük, hogy a weboldal címe pontosan szerepeljen!

4. Legyünk óvatosak és körültekintők!

Az online vásárlások terjedésével, és az online játékok népszerűségének növekedésével párhuzamosan a csalók is egyre többször próbálkoznak ezen eszközök segítségével hozzáférni az adatainkhoz és a pénzünkhöz.

Hamis webshopokat működtetnek, online piactereken adják ki magukat vásárlóknak, vagy futárszolgálat nevében írnak a nem kézbesített csomagokról, hogy aztán adathalász weboldalakra irányítsák a gyanútlan internetezőt.

Éppen ezért:

  • Olvassunk értékeléseket és csak megbízható helyről vásároljunk.
  • Sose nyissunk meg internetbanki szolgáltatást olyan linkről, amelyet nekünk küldenek. Mindig mi írjuk be a bank címét a böngészőbe.
  • Minden olyan üzenettel legyünk körültekintőek, amelyben arra kérnek, hogy valamit töltsünk le vagy kattintsunk egy hivatkozásra!
  • Csak megbízható webhelyről töltsünk le játékszoftvert vagy kiegészítőt!
  • A bankkártya adatokat csak megbízható oldalakon adjuk meg!
  • Használjunk virtuális bankkártyát. A csak internetes vásárlásra alkalmas kártya állandó limitje 1 forint. Így vásárláskor mindig ideiglenes limitet kell beállítani, amely magától vissza is áll 1 forintra a megadott időpont után. Így biztosítja a nagyobb biztonságot, hiszen limitbe fog ütközni egy esetleges nem engedélyezett tranzakció.
  • Rendszeresen nézzük át a banki számlaforgalmat. Ha gyanús tételt találunk, azonnal vegyük fel a kapcsolatot a bankkal!

5. Adjuk tovább a tudást!

Az idősebb generáció tagjai is egyre nagyobb arányban használnak okoseszközöket. Figyelembe kell vennünk, hogy számukra ezek a dolgok nem olyan természetesek, mint a fiatalabbaknak, ezért érdemes megtanítani nekik is a legfontosabb védelmi előírásokat.

[Erste Bank közlemény] | Fotó: stock.adobe.com | Licenc: FinTech Group Kft.

BankTechShow

A fintechzone.hu kiadója a FinTech Group Kft.
„A digitális pénzügyi technológiák, FinTech szolgáltatások terjedését segítjük.”
Web: fintechgroup.hu

Aktuális cikkeink:

A szerzőről

Tudósítás

A FinTechZone górcső alá veszi a legfrissebb hazai és nemzetközi digitális pénzügyi fejlesztésekről, megoldásokról szóló híreket, bejelentéseket. Megosztjuk azokat, amelyekről úgy gondoljuk, hozzájárulnak a hagyományos pénzügyi közvetítői rendszer digitális fejlődéséhez, az ügyfélélmény növekedéséhez. Szakmai hátterünk a hitelességünk. #nobullshit
BankTechShow

ELEKTRONIKUS FIZETÉSI MEGOLDÁSOK KÉZIKÖNYVE (MÁSODIK KIADÁS)

elektronikus fizetés bankkártyás fizetés QR-kódos fizetés
Elektronikus fizetési megoldások kereskedőknek, vállalkozásoknak. A bankkártya elfogadástól a bankszámla alapú fizetési lehetőségeken át az integrált megoldásokig.

HUNFINTECH 2022

fintech hunfintech
Magyarország 20 legígéretesebb fintech cége és 22 új fintech megoldása

GPE softPOS

softpos gpe bankkartya elfogadas mobilon globalpayments
Androidos mobilod van? Töltsd le a GPE softPOS alkalmazást és fogadj egyszerűen érintés nélküli fizetéseket közvetlenül az okostelefonodon keresztül!