Az EasyJet lesz a digitális pénzügyi asszisztensünk? Beszállnak a pénzügyekbe

írta | 2017.02.17. | API bankolás, Összes hír, Szabályozás

A minap az EasyJet több millió fontot fektetett a Founders Factory inkubátorba – ahol a lastminute.com is itt született – azzal a céllal, hogy fintech, mesterséges intelligencia, és a kozmetikai iparban diszruptív projekteket keressen, és azokba fektessen.

 

Miért lehet ez zseniális lépés?

Az Eurostat adatai szerint az EU 28 tagállamában 2015-ben közel 918 M utast szállítottak a légitársaságok. Egy felmérés szerint az utasok 84%-a real-time akar maradni az utazás alatt is. 70% az okostelefonon tervezi meg az utazását, 20% pedig a mobilon végzi a foglalást is.

A légitársaságok számára kincsesbánya a reptéren a mobiltelefonnal, laptoppal a kezükben ülő, várakozó – tébláboló – utasok. Ennek is köszönhető, hogy készítik a saját mobil stratégiájukat, aminek a fókuszában a mobilfizetés is megjelenik.

 

Mi egy kicsit tovább gondolkodtunk…

Mit szólnál ahhoz – amikor repülőjegyet veszel – nem csupán a poggyászbiztosítást, az autóbérlést, a szállodafoglalást intézhetnéd a légitársaság app-ján, hanem rögtön kapnál egy push notit arról is, milyen számlákat kell kifizetned, melyik hiteltörlesztéseid lesznek esedékesek, amíg távol leszel.

A virtuális pénzügyi asszisztens

Továbbmegyek: a jegyvásárlással egyidőben egyetlen kattintással „felhatalmazhatnád” a légitársaságot, hogy fizesse ki ezeket a bankszámládról, amikor esedékesek.  Külön “élvezet” lenne, ha ezt követően egyszerű, érthető módon azt is megmutatná a légitársaság app-ja, hogy mennyi pénzed marad majd a számlán. A nyaralás alatti költési szokásaidat már megismerve előre vetítené, még mennyit fogsz költeni, s hogy áll majd a következő havi egyenleged.

 

virtualis-asszisztens-2

 

Mondhatod, „ez nem nagy durranás, a netbank(ok)ban beállítom az ütemezést, és nyugodt lehetek a számlafizetések felől„ és persze „a szabadságom alatt nem akarok a pénzügyeimmel foglalkozni”.

 

A virtuális utazásszervező

De mit mondasz arra, amikor a repülőtéren várakozol, gondolatban a szabadság alatti programokon jár az eszed és a légitársaság app-ja felhívja a figyelmedet egy, pont a nyaralóhelyeden induló túralehetőségre. (Tudom, hetek óta nézegetted a túrákat a neten, készültél, edzettél a hegyi túrára, megvetted a szükséges felszereléseket 🙂 )

Az app mögötti adatfeldolgozó, elemző algoritmusok –  a két varázsszó: big data és prediktív analitikai módszerek  – a korábbi vásárlásaid, nyaralásaid alatti szokásaid, valamint a fittness tracker alkalmazásodból kinyert adatok, a neten nézegetett túrák adatai, valamint a várható erőnléted, időd, korod stb. alapján testreszabott ötletet ad. Amit azután egyetlen kattintással kifizethetsz.

chatbot-small

Mielőtt kifizeted, chatelhetsz a túravezetővel (vagy a túraszervező cég chatbotjával), így minden fontosat megtudhatsz a túráról.  És – a már megkötött biztosításod ellenőrzését követően – a fizetés közben még extra balesetbiztosítást is köthetsz. Mindezt egyetlen app-ból, függetlenül attól, hogy melyik banknál vezetett bankszámládról akarsz fizetni (ha épp nem kártyával fizetnél).

 

Program törölve, no para

Sőt, ha az időjárás előrejelzés menetközben rossz időt jósol, mire leszáll a repülő, s vársz a csomagodra, már meg is jön a mobilodra az új – szintén a szokásaidnak és az érdeklődésednek megfelelő – program ajánlat, melyet ha elfogadsz, azzal a kattintással a régi programodat már „törölted” is, s a visszajáró összeg már úton is van a számlád felé. Azaz, minden folyamat a háttérben, simán lezajlik.

 

Kihívások azért még vannak

Amitől még szebb a vízió, hogy a technológiai fejlődésnek és az alternatív, rendkívül jó skálázható üzleti modelleknek köszönhetően költséghatékonyan, magas ügyfélélmény mellett lehet ezeket a szolgáltatásokat megvalósítani. Kihívások azért még vannak, pl.: az üzleti modellek hosszútávú eredményessége még nem bizonyított, a fogyasztói bizalom, a fogyasztók felkészültsége ezen szolgáltatásokra még eléggé alacsony.

 

PSD2

 

Összefoglalva: nincs messze az az idő, hogy akár egy légitársaság legyen a bankod, az utazásszerveződ, programajánlód, biztosítód, s a szabadságod alatt gondoskodjon az itthoni dolgaidról – legalábbis egy részéről.

 

Az igazi kérdés a fogyasztói bizalom

A fenti vízió megvalósítását teszi lehetővé a 2018 január 13-tól alkalmazandó PSD2 irányelv, amely  alapján a bankoknak hozzáférést kell adnia a nem pénzügyi szereplőknek (is) a fogyasztók bizonyos folyószámla adataihoz. Emellett lehetővé kell tenniük, hogy a fogyasztó bankszámláiról fizetéseket is kezdeményezhessenek (a fogyasztó felhatalmazásával).

Az nem kérdés, hogy a fogyasztók banki tranzakciós adatai más szolgáltatóknál, kereskedőknél lévő, valamint a social media forrásokból gyűjtött adatokkal, információkkal együtt nagyon jól testreszabható értékajánlatok kidolgozását teszik lehetővé.

Az igazi kérdés a fogyasztó bizalom. Ki nyeri el a fogyasztó bizalmát, ki kapja a felhatalmazást? Azt gondoljuk, légitársaságok jó helyzetben vannak.

Itt követhetsz minket:

NÉMETH MONIKA

NÉMETH MONIKA

A Magyar Telekomnál szabályozással, majd “smart” projektekkel foglakozott. A pénzügyi szektorban végmenő digitális transzformáció kísértetiesen hasonlít a telko iparág átalakulására, így korábbi tapasztalatait most a digi pénzügyek világában hasznosítja. Ha ma lenne óvodás, akkor a PSD2 lenne belevarrva a takarójába. A #regtech trendeket és megoldásokat is vizsgálja a szabályozói kihívások mellett. #banktech #regtechguru
A FinTechZone.hu kiadója a FinTech Group Kft.

ELEKTRONIKUS FIZETÉSI TÉRKÉP

“elektronikus fizetesi terkep
Betekintést adunk az elektronikus fizetési piac átalakulásába, az új fizetési megoldások világába.

HUNFINTECH 20/20

“HUNFINTECH FINTECH BOOK
A Magyar FinTech Book: A 20 legígéretesebb magyar fintech.

GPE softPOS

softpos gpe bankkartya elfogadas mobilon globalpayments
Androidos mobilod van? Töltsd le a GPE softPOS alkalmazást és fogadj egyszerűen érintés nélküli fizetéseket közvetlenül az okostelefonodon keresztül!

Azonnali Fizetési Megoldások

“simplepay azonnali fizetési kiadvanyok
Új lehetőségek az elektronikus fizetésben. Azonnali fizetési megoldások kereskedőknek, bankoknak, technikai aggregátoroknak.