A Számlázz.hu alapítói útjára indították az első hazai B2B neobankot, a BinX-et, amellyel céljuk, hogy a Számlázz.hu ökoszisztémán belül egy digitális, integrált és okos fizetési infrastruktúra jöjjön létre. A mobilapplikáción és webes alkalmazáson keresztül elérhető BinX-számlával a hazai vállalkozások a leggyakoribb fizetési műveleteket, így átutalást és hamarosan kártyás fizetéseket is bonyolíthatnak.
A Számlázz.hu az elmúlt 15 évben teljesen átformálta a számlázási piacot. A 6 Ft-os eszámlától az autokasszán (automatikus banki adatkapcsolat) át a direkt számlázásig (ügyfélfiókban megjelenő beszállítói számlák), vagy a könyvelési automatizmusokig számos olyan innovációt valósított meg, amivel vállalkozások százezreinek életét könnyítette meg.
A BinXszel együtt most egy teljeskörű “order-to-cash” ökoszisztéma jön létre.
Mi a BinX?
A BinX egy új fizetési mód, amelynek segítségével a hazai vállalkozások fizetési műveleteket – például átutalásokat és kártyás fizetéseket – tudnak bonyolítani saját BinX-számlájuk és a pénzügyi rendszer bármely más szereplője között.
A BinX-számla mobilapplikáción és webes alkalmazáson keresztül érhető el, kapcsolódik hozzá egy, átutalások küldésére és fogadására alkalmas, hagyományos bankszámlaszám, illetve hamarosan Mastercard prémium virtuális és fizikai (digitalizálható) bankkártya is rendelhető hozzá.
Így működik a BinX
A BinX Zrt. egy Magyarországon bejegyzett és MNB engedélyekkel rendelkező elektronikuspénz kibocsátó intézmény. A BinX e-pénz számláin lévő egyenlegek mögötti összegeket a társaság az MNB-nél és leányvállalatánál (KELER) helyezi el fedezetként.
A BinX egyedülálló működési modellje az MNB és a Giro Zrt. bevonásával kialakított saját innováció. Ennek lényege, hogy a BinX az ügyfélpénzek elhelyezésére nem egy kereskedelmi banknál nyitott letéti számlát használ (mint ahogy az összes többi e-money cég esetében történik), hanem az MNB által vezetett bankszámlát.
A BinX-számlára érkező összegek ellenében közvetlenül történik meg az elektronikus pénz kibocsátása, az ügyfelek pénze ezen, az MNB-nél (és a KELER-nél) vezetett számlán 100%-ban mindig rendelkezésre áll. A BinX továbbá felépített egy teljes, hagyományos pénzforgalmi infrastruktúrát, aminek segítségével közvetlenül, saját jogán csatlakozik a GIRO, Viber és Swift rendszerekhez.
Leteszteltük a BinX számlanyitást
A személyazonosság igazolása a chipes személyi igazolvánnyal a leggyorsabb. Nálunk szerencsére ilyen volt, amivel 10 percen belül meg is nyitottuk a BinX számlát. A számlanyitás mobilon is könnyen végigvihető, a képernyő tetején folyamatosan követhetjük, hol járunk a folyamatban.
A számlanyitás folyamata:
1. Regisztráció kezdeményezése és Adatvédelmi Tájékoztatás
2. Adószám megadása és ellenőrzése
3. Szerződési feltételek és nyilatkozatok megismerése, elfogadása, majd a telefonszám és email adatok megadása, validálása
4. Személyazonosság igazolásához okmány kiválasztása (e-személyi esetén chip beolvasása), majd az igazolvány fotók és szelfi videó elkészítése
5. Az adóilletőség azonosításához kapcsolódóan a FATCA (Foreging Account Tax Compliance Act) és CRS nyilatkozatok megtétele és aláírása
6. Tényleges tulajdonosi nyilatkozat megtétele és aláírása
7. Szerződés aláírása
“Amit egyszer digitalizáltunk, nem szabad még egyszer!”
Az alapítók ugyanazt a szellemiséget követik a BinX ügyfél-folyamatainak felépítésénél is, mint amit a Számlázz.hu esetében alkalmaztak.
“Az egyik alapelvünk: az adatot, amit egyszer már digitalizáltunk, nem szabad még egyszer digitalizálni! Ennek megfelelően például a Számlázz.hu ügyfeleknek a bejövő számláik kifizetéséhez nem szükséges semmilyen adatot megadniuk. Az utalási információk automatikusan kerülnek be a BinX applikációba, ahol a kifizetést csak jóvá kell hagyniuk”
– hangsúlyozta Kis Ervin Egon a BinX stratégiai igazgatója.
Ugyanígy az ügyfél-azonosítási folyamatba is minden olyan automatizáció beépítésre került, amellyel egy online számlanyitási folyamat gördülékeny és gyors lehet:
- azonosító iratok automatikus feldolgozása
- személyi igazolvány és útlevél chipjének beolvasása NFC-vel
- automatikus arcelemzés és összehasonlítás
- adatellenőrzések lefuttatása és szankciós adatok beszerzése hazai és nemzetközi adatbázisokon (EU, ENSZ, OFAC szankciós adatbázisok és a NAV, a Belügyminisztérium, valamint az Igazságügyi Minisztérium által vezetett KKSZB segítségével elérhető adatbázisok)
- a vállalkozás adatainak beszerzése és ellenőrzése (az ügyfélnek az adószámon kívül semmit sem kell megadnia, illetve a Számlázz.hu-ból indított regisztráció esetén az adószámot sem)
- digitális aláírás létrehozása minden ügyfélnek
- tranzakciók és szerződések biometrikus hitelesítéssel történő aláírása, akár együttes cégjegyzők esetében is.
A teljes folyamat emberi beavatkozás nélkül történik, élő ügyféltámogatási segítségre csak kivételkezeléskor van szükség. A folyamat teljesen papírmentes, ahol a dokumentumok a szerződéses viszony fennállása alatt végig elérhetőek elektronikus formában, díjmentesen.
Őszig “early bird” díjszabás
A bevezető időszakban tranzakciónként fix 199 forintért utalhatunk a BinX számlánkról, nincs semmilyen egyéb költség. A pénzküldés és -fogadás binXesek között díjmentes és tekintettel arra, ebben az esetben nem fizetési számlák közötti fizetések valósulnak meg, nincs tranzakciós illeték. 2024 őszétől a társaság egy továbbra is kedvező, átlátható és egyszerű díjstruktúrával készül.
A BinX célja nem a bankok teljeskörű kiváltása, azaz nem tervez hitelezni és betétet gyűjteni, viszont a leggyakoribb tranzakciók (átutalás, kártyás fizetés) lebonyolításában elsődleges platformmá kíván válni.
A BinX elsődleges célcsoportja kifejezetten a Számlázz.hu-t használó, jelenleg 740 ezer vállalkozás, ugyanakkor a szolgáltatásai nemcsak a Számlázz.hu-s vállalkozások, hanem a teljes hazai KKV szektor digitálisan érett szereplői számára elérhető.
Címlapfotó: Binx