Hamarosan egyre többet hallhatunk majd a fizetési kérelemről, a legújabb elektronikus fizetési szolgáltatásról. Öt bank már felkészült a fizetési kérelem szolgáltatásra és rövidesen újabb bankoknál is elérhetővé válik. Addig is bemutatjuk, hogyan működik a szolgáltatás az Erste Banknál, Raiffeisen Banknál, GRÁNIT Banknál, Budapest Banknál és a Takarékbanknál.
Az azonnali fizetési rendszer nemcsak a banki átutalásaink pár másodpercen belüli teljesülését hozta el, de új elektronikus fizetési szolgáltatások bevezetését is előkészítette. Ilyen szolgáltatás többek között a fizetési kérelem, ami a díjbeszedést is egyszerűbbé és kényelmesebbé teheti.
Bank
Szolgáltatás elérhető
Erste Bank
2020. március / augusztus*
Raiffeisen Bank
2020. április
GRÁNIT Bank
2020. április
Budapest Bank
2020. december
Takarékbank
2021. január
*megjegyz.: 2020. márciustól bankon belül, 2020. augusztus bank kívül is elérhetővé vál a fizetési kérelem küldése, fogadása az Erste Banknál. Az Erste Bank 2021.02.08-án elindította az új digitális banki platformját, a George-t, ami az induláskor nem tartalmazta a fizetési kérelem szolgáltatást, de ez is be fog kerülni a bank tájékoztatása alapján.
Forrás: FinTechZone.hu
Erste Bank
Szolgáltatás igénylése: A szolgáltatás automatikusan igénybevehető, nincs szükség külön szerződésre vagy a szolgáltatás igénylésére. Mobil- és internetbankban is elérhető a szolgáltatás (megjegyz.: az új digitális banki platformon, a George-on később lesz elérhető).
Fizetés folyamata: Új kérelem érkezésekor push üzenet nem érkezik, be kell lépni a mobilbankba az ellenőrzéshez. Belépést követően a főoldalon egy sárga kiemelt sávban látható, hogy új fizetési kérelem érkezett. Ez a sáv kattintható és a „Fizetési kérelmek” lista oldala nyílik meg. A megfelelő kérelmet kiválasztva a tranzakció részletei láthatók és az Átutalás gombra kattintva kezdeményezhető a tranzakció jóváhagyása.
Raiffeisen Bank
Szolgáltatás igénylése: A Raiffeisen Bank ügyfeleinek nincs szükségük a fizetési kérelem szolgáltatás igénylésére. A fizetési kérelmek a Raiffeisen mobilbanki alkalmazásban a Kérelmek menüpontban találhatók.
Fizetés folyamata: Amennyiben a felhasználó fizetési kérelmet kap, az alkalmazás push értesítést küld, melyre nyomva a kérelem részleteit bemutató oldal jelenik meg. Itt látható, hogy ki kéri, milyen összeggel és ha van megadva közlemény, vagy fizetési határidő, akkor azt is feltünteti a bank. A kérelem elfogadható vagy elutasítható. Elfogadást követően alá kell írni és sikeres aláírás után a tranzakció végrehajtódik.
GRÁNIT Bank
Fizetés folyamata: A bank push üzenetet küld a GRÁNIT mobilbanki alkalmazásba, amikor új fizetési kérelem érkezik. A pushra kattintva a főoldal nyílik meg, A menüből az Átutalás / Megbízások / Fogadott fizetési kérelmekre kell kattintani. A megjelenő listából ki kell választani a megfelelő kérelmet és megnyílik a Fogadott kérelmek oldal. Ezen az oldalon van lehetőség a kérelem jóváhagyásának kezdeményezésére. A gombra kattintva megnyílik a Fogadott kérelem jóváhagyása oldal. Itt közleményt adhatunk a tranzakcióhoz és végső jóváhagyásunkkal elindíthatjuk az utalást. Ezt követően PIN kód vagy biometrikus azonosítás segítségével aláírható a tranzakció.
Röviden a fizetési kérelemről
A fizetési kérelem a kedvezményezettől induló, meghatározott összegre szóló fizetési kérés, melyet a fizető fél például a mobilbanki alkalmazásban egyetlen kattintással jóváhagyhat és azonnali átutalásként 5 másodperc alatt az összeg a kedvezményezett folyószámláján jóváírásra kerül.
A fizetési kérelem valójában egy előre kitöltött banki átutalás, amit kaphatunk közmű szolgáltatóktól, webshoptól, vagy akár jótékonysági szervezetektől is.
Amennyiben szeretnénk, hogy a telefonszámunkra, vagy e-mail címünkre (vagy akár az adószámunkra) is indítható legyen fizetési kérelem, az ún. másodlagos számlaazonosítónkat szintén regisztrálnunk kell a bankunknál. Fontos, hogy ugyanezzel az azonosítóval a szolgáltatónknak is rendelkeznie kell!
A fizetési kérelem érkezhet a netbankunkba vagy a mobilbankunkba. A kérelem jóváhagyása és az azonnali átutalás indítása erős ügyfél-hitelesítés (SCA) mellett történik meg.
Budapest Bank
Szolgáltatás igénylése: Az azonnali fizetési szolgáltatás a Budapest Bank esetén egyelőre az internetbankon keresztül használható, a mobilbankban nem érhető el. A szolgáltatás nem jár automatikusan az ügyfeleknek, az internetbankban a Fizetési kérelem menüpontban (kézfej egy piros ponttal) kell engedélyezniük, amire kizárólag munkanapokon 7-18 óra között van lehetőség. Az engedélyezés után néhány perc elteltével már használható is a szolgáltatás.
Fizetés folyamata: Fizetési kérelem érkezésekor email értesítést küld a rendszer. A kérelem kizárólag az internetbankba belépve tekinthető meg. A „Műveletek” gombra kattintva jóváhagyható a tranzakció.
Takarékbank
Szolgáltatás igénylése: A szolgáltatást a bankfiókban, személyesen kell igényelni. Az igénylést követően azonnal használható a mobil- és internetbankon keresztül.
Fizetés folyamata: Kérelem érkezésekor a mobilbank menüjében a Folyószámlák / Információkérés / Bejövő fizetési kérelmek menüpontra kell kattintani. Az itt megjelenő listában a megfelelő tranzakciónál a sárga nyílra kell kattintani. Az itt megjelenő oldalon a fizetési kérelemmel kapcsolatos adatok láthatóak. A tranzakció aláírása a Beküldés gomb segítségével kezdeményezhető és az SMS üzenetben érkező kód megadásával hagyható jóvá.
A banki folyamatok feltérképezését az Organic Soft végezte.
Kapcsolódó cikkek:
Címlapfotó forrása: pexels.com. Készítette: Sound On. A fotó itt érhető el.