A hagyományos értéklánc modelleket, a hierarchikus ellátási láncokat felváltják az ökoszisztéma-modellek. Ezek jellemzően digitális platformok és piacterek köré épülnek, amelyekben független partnerek – modulárisan igénybe vehető, személyre szabható, de egyúttal koherens termékeket és szolgáltatásokat – fejlesztenek. Hogyan építenek digitális ökoszisztémát a BigTech cégek? Mi a pénzügyi szolgáltatások szerepe az ökoszisztémában? Megnéztük, hogyan építkezik a Google. A digitális ökoszisztéma modellekkel, a BigTech stratégiákkal részletesen is foglalkozunk majd 2021. október 7-8. között a FinTechShow-n.
A pénzügyi szolgáltatások szerepe a Google ökoszisztémában
A Google-ökoszisztéma mozgatórugója a matchmaking, összehozni a vásárlókat és a kereskedőket, megtalálni a kereslet és kínálat legoptimálisabb metszéspontját. A cél, hogy minél több felhasználó használja a keresőmotort és minél több vállalkozás hirdessen a Google felületein, mivel a bevételek több, mint 80%-át a hirdetések hozzák a keresőóriásnak.
“Egyáltalán nem érdekünk, hogy bankká váljunk. Azért vagyunk, hogy összehozzuk a szereplőket – mert ahogy mindig mondjuk, az emelkedő dagály minden hajót felemel.” Forrás: Visa Navigate
Ha már megtörtént az egymásra találás, miért ne lehessen egyszerűen, gyorsan és biztonságosan fizetni is? Legyen szó személyek közötti fizetésről, alkalmazáson belüli, internetes, vagy bolti vásárlásról a Google Pay ezt biztosítja a felhasználók számára.
A megújult Google Pay
Tavaly novemberben teljesen újratervezték a Google Pay alkalmazást, amit elsőként az Egyesült Államokban tettek elérhetővé. Az újragondolt applikációval a Google célja, hogy “All-In-One” szuperapp legyen, amellyel a felhasználók mindennapi pénzügyeiket és vásárlásaikat egyszerűen intézhetik.
Az új Google Pay az alábbi alapfunkciókat nyújtja:
- Fizetés minden élethelyzetben: személye közötti (P2P) fizetés, illetve fizetés fizikai boltban, webáruházban, vagy alkalmazáson belül.
- Személyes pénzügyi menedzsment (PFM): részletes kimutatásokat ad a felhasználók megtakarításairól, kiadásairól és betekintést nyújt a költési szokásaikba. Ehhez a Google számlainformációkat összesítő szolgáltatók – aggregátorok – megoldását használja, amelyek segítségével a bankszámla, illetve hitelkártyaszámla összekapcsolható az alkalmazással. Így már nem csak a tárcán keresztül végzett vásárlások jelennek meg az alkalmazásban.
- Lojalitás és kupon szolgáltatás: kedvezmények és ajánlatok érhetők el az applikációban, amelyek egyetlen érintéssel beválthatók, vagy automatikusan alkalmazhatók az üzletben, illetve az interneten.
Az új Google Pay. Forrás: Google blog
A Google-ökoszisztéma pozitív következménye, hogy számos alkalmazásán keresztül képes kihasználni a szinergiákat a Google Pay alkalmazással. Ilyen például:
- parkolási díj kifizetése a Google Maps-en keresztül.
- A Google Lens fejlesztésének köszönhetően adott termék, vagy QR-kód lefotózásával kedvezmények, akciók kereshetők.
- A Google Photos integrálásával pedig a vásárlási bizonylatok, a befotózást követően automatikusan megjelennek a Photos alkalmazásban is.
Az amerikai felhasználók hamarosan számlát is nyithatnak az applikáción keresztül. A Google eddig 11 bankkal kötött partnerségi megállapodást, amelyek között megtalálható a Citi, a BBVA és a BankMobile is. Ezen bankoknál a Google Pay-be integráltan fizetési és megtakarítási számlákat – Google Plex Számlát – nyithatnak majd a felhasználók. A Plex Számla, illetve a számlához igényelhető folyószámlahitel esetében az ügyfeleket havi díj nem terheli.
Kapcsolódó cikkek:
- Bankszámlával jön a Google, 2019.11.14.
- Itt a legújabb Google Pay bejelentés: segít megtakarítani és bankszámlát is ad, 2020.11.19.
A banki partnerségek mellett a Google egy másfajta partnerséggel is kísérletezik a pénzügyi szolgáltatások területén. A Marqeta modern, nyílt API kapcsolatokra épített kártyakibocsátói platformját használva a Google egy saját, virtuális kártyát is elérhetővé tesz a Google Pay felhasználók számára.
Kapcsolódó cikk:
- Jön a Google Pay virtuális fizetési kártya, 2021.08.04.
Az online kereskedelem meghódítása
A Google ökoszisztémájának kereskedői “lábát” a Google for Retail szolgáltatásán keresztül építi. A Google és a Shopify között idén májusban létrejött együttműködés ennek kíván egy újabb lendületet adni.
Az integráció a Shopify platformját használó több, mint 1,7 millió kereskedő számára leegyszerűsíti a Google regisztrációt. Ezáltal a kereskedő termékei pár kattintással megjeleníthetővé válnak a különféle Google “csatornákon”, úgy mint Search, Maps, Images, Lens, vagy a YouTube.
A cég emelett új e-kereskedelmi eszközöket vezet be a felhasználói élmény növelésére. Ilyen eszközök például:
- a Google Shopping Graph, ami egy mesterséges intelligenciával továbbfejlesztett eszköz, amely egyesíti a webhelyekről származó információkat, árakat, véleményeket, videókat, termékadatokat, majd megmutatja a legrelevánsabb információkat a Google-ön keresztüli vásárlás során.
- Az ún. “Vásárolj képernyőfotó alapján” funkció lehetővé teszi a vásárló számára, hogy egy adott terméket a Google Photos-ba elmentett kép alapján a Google Lens képelemző képességének segítségével megtaláljon, a találatokat megjelenítse.
A Google célja, hogy a vásárlókat a saját ökoszisztémáján belül tartsa. A vásárlók ahelyett, hogy a Google keresőmotorját csak átjáróként használnák más e-kereskedelmi platformok felé, nem csak felfedezhetik, de meg is vásárolhatják a termékeket a Google adott csatornáján. Ezzel a Google direkt versenytársává válik az Amazonnak.
A Google jó pozícióval rendelkezik ahhoz, hogy e-kereskedelmi platform (is) legyen:
- A Shopify együttműködés 1,7 millió kereskedőt hoz a Google-nek.
- A Google Shopping szolgáltatását használó kereskedők számára a termékek listázása, hirdetése újra díjmentes – ezzel segítve a “tyúk vagy a tojás” probléma feloldását.
- A kereskedők könnyen és gyorsan integrálhatják a Google Pay-t, ami fizetési szolgáltatások széles körét nyújtja a vásárlók számára.
- Naponta 1 milliárd vásárláshoz kapcsolódó Google keresés történik.*
- Jelenleg 3 milliárd Androidos okostelefont* használnak a világon, ami megfelelő hátteret biztosít a Google-nek ahhoz, hogy meghatározó szereplővé váljon az m-commerce piacon.
Kapcsolódó cikkek:
- Hogyan használhatjuk a Google Pay-t Magyarországon?, 2020.12.07.
- Pénzügyi szuperplatformmá válna a PayPal, 2021.02.24.
- Minden, amit tudni akartál az Amazon pénzügyi szolgáltatásairól, 2019.12.11.
- A Wish lesz a következő Revolut? Megkapták az engedélyt az EU-tól, 2021.07.15.
- A Revolut elindította a szállásfoglalást. Hamarosan Magyarországon is elérhető lesz., 2021.07.21.
Címlapfotó forrása: Memories Over Mocha – stock.adobe.com