2021.08.09.

Így építenek ők digitális ökoszisztémát: Google

Szerző:

Kategóriák:

A hagyományos értéklánc modelleket, a hierarchikus ellátási láncokat felváltják az ökoszisztéma-modellek. Ezek jellemzően digitális platformok és piacterek köré épülnek, amelyekben független partnerek – modulárisan igénybe vehető, személyre szabható, de egyúttal koherens termékeket és szolgáltatásokat – fejlesztenek. Hogyan építenek digitális ökoszisztémát a BigTech cégek? Mi a pénzügyi szolgáltatások szerepe az ökoszisztémában? Megnéztük, hogyan építkezik a Google. A digitális ökoszisztéma modellekkel, a BigTech stratégiákkal részletesen is foglalkozunk majd 2021. október 7-8. között a FinTechShow-n.

A pénzügyi szolgáltatások szerepe a Google ökoszisztémában

A Google-ökoszisztéma mozgatórugója a matchmaking, összehozni a vásárlókat és a kereskedőket, megtalálni a kereslet és kínálat legoptimálisabb metszéspontját. A cél, hogy minél több felhasználó használja a keresőmotort és minél több vállalkozás hirdessen a Google felületein, mivel a bevételek több, mint 80%-át a hirdetések hozzák a keresőóriásnak.

“Egyáltalán nem érdekünk, hogy  bankká váljunk. Azért vagyunk, hogy összehozzuk a szereplőket – mert ahogy mindig mondjuk, az emelkedő dagály minden hajót felemel.” Forrás: Visa Navigate

Florence Diss

Google Payments Partnerships vezetője, Google

Ha már megtörtént az egymásra találás, miért ne lehessen egyszerűen, gyorsan és biztonságosan fizetni is? Legyen szó személyek közötti fizetésről, alkalmazáson belüli, internetes, vagy bolti vásárlásról a Google Pay ezt biztosítja a felhasználók számára.

A megújult Google Pay

Tavaly novemberben teljesen újratervezték a Google Pay alkalmazást, amit elsőként az Egyesült Államokban tettek elérhetővé. Az újragondolt applikációval a Google célja, hogy “All-In-One” szuperapp legyen, amellyel a felhasználók mindennapi pénzügyeiket és vásárlásaikat egyszerűen intézhetik.

Az új Google Pay az alábbi alapfunkciókat nyújtja:

  • Fizetés minden élethelyzetben: személye közötti (P2P) fizetés, illetve fizetés fizikai boltban, webáruházban, vagy alkalmazáson belül.
  • Személyes pénzügyi menedzsment (PFM): részletes kimutatásokat ad a felhasználók megtakarításairól, kiadásairól és betekintést nyújt a költési szokásaikba. Ehhez a Google számlainformációkat összesítő szolgáltatók – aggregátorok – megoldását használja, amelyek segítségével a bankszámla, illetve hitelkártyaszámla összekapcsolható az alkalmazással. Így már nem csak a tárcán keresztül végzett vásárlások jelennek meg az alkalmazásban.
  • Lojalitás és kupon szolgáltatás: kedvezmények és ajánlatok érhetők el az applikációban, amelyek egyetlen érintéssel beválthatók, vagy automatikusan alkalmazhatók az üzletben, illetve az interneten.
New Google Pay

Az új Google Pay. Forrás: Google blog

A Google-ökoszisztéma pozitív következménye, hogy számos alkalmazásán keresztül képes kihasználni a szinergiákat a Google Pay alkalmazással. Ilyen például:

  • parkolási díj kifizetése a Google Maps-en keresztül.
  • A Google Lens fejlesztésének köszönhetően adott termék, vagy QR-kód lefotózásával kedvezmények, akciók kereshetők.
  • A Google Photos integrálásával pedig a vásárlási bizonylatok, a befotózást követően automatikusan megjelennek a Photos alkalmazásban is.

Az amerikai felhasználók hamarosan számlát is nyithatnak az applikáción keresztül. A Google eddig 11 bankkal kötött partnerségi megállapodást, amelyek között megtalálható a Citi, a BBVA és a BankMobile is. Ezen bankoknál a Google Pay-be integráltan fizetési és megtakarítási számlákat – Google Plex Számlát – nyithatnak majd a felhasználók. A Plex Számla, illetve a számlához igényelhető folyószámlahitel esetében az ügyfeleket havi díj nem terheli.

A banki partnerségek mellett a Google egy másfajta partnerséggel is kísérletezik a pénzügyi szolgáltatások területén. A Marqeta modern, nyílt API kapcsolatokra épített kártyakibocsátói platformját használva a Google egy saját, virtuális kártyát is elérhetővé tesz a Google Pay felhasználók számára.

Kapcsolódó cikk:

Az online kereskedelem meghódítása

A Google ökoszisztémájának kereskedői “lábát” a Google for Retail szolgáltatásán keresztül építi. A Google és a Shopify között idén májusban létrejött együttműködés ennek kíván egy újabb lendületet adni.

Az integráció a Shopify platformját használó több, mint 1,7 millió kereskedő számára leegyszerűsíti a Google regisztrációt. Ezáltal a kereskedő termékei pár kattintással megjeleníthetővé válnak a különféle Google “csatornákon”, úgy mint Search, Maps, Images, Lens, vagy a YouTube.

A cég emelett új e-kereskedelmi eszközöket vezet be a felhasználói élmény növelésére. Ilyen eszközök például:

  • a Google Shopping Graph, ami egy mesterséges intelligenciával továbbfejlesztett eszköz, amely egyesíti a webhelyekről származó információkat, árakat, véleményeket, videókat, termékadatokat, majd megmutatja a legrelevánsabb információkat a Google-ön keresztüli vásárlás során.
  • Az ún. “Vásárolj képernyőfotó alapján” funkció lehetővé teszi a vásárló számára, hogy egy adott terméket a Google Photos-ba elmentett kép alapján a Google Lens képelemző képességének segítségével megtaláljon, a találatokat megjelenítse.

A Google célja, hogy a vásárlókat a saját ökoszisztémáján belül tartsa. A vásárlók ahelyett, hogy a Google keresőmotorját csak átjáróként használnák más e-kereskedelmi platformok felé, nem csak felfedezhetik, de meg is vásárolhatják a termékeket a Google adott csatornáján. Ezzel a Google direkt versenytársává válik az Amazonnak.

A Google jó pozícióval rendelkezik ahhoz, hogy e-kereskedelmi platform (is) legyen:

  • A Shopify együttműködés 1,7 millió kereskedőt hoz a Google-nek.
  • A Google Shopping szolgáltatását használó kereskedők számára a termékek listázása, hirdetése újra díjmentes – ezzel segítve a “tyúk vagy a tojás” probléma feloldását.
  • A kereskedők könnyen és gyorsan integrálhatják a Google Pay-t, ami fizetési szolgáltatások széles körét nyújtja a vásárlók számára.
  • Naponta 1 milliárd vásárláshoz kapcsolódó Google keresés történik.*
  • Jelenleg 3 milliárd Androidos okostelefont* használnak a világon, ami megfelelő hátteret biztosít a Google-nek ahhoz, hogy meghatározó szereplővé váljon az m-commerce piacon.
A BigTech stratégiákkal, a digitális pénzügyi ökoszisztémák építésével, a digitális transzformáció új irányaival részletesen foglalkozunk 2021. október 7-8. között az idén 5 éves FinTechShow-n. 40 hazai és nemzetközi előadóval vizsgájuk meg, hogyan alakulhat át a pénzügyi közvetítői rendszer a következő években.
*Forrás: CB Insight – “The BigTech In Fintech Report”

Címlapfotó forrása: Memories Over Mocha – stock.adobe.com

Címkék: