Annak ellenére, hogy a bankok hatalmas erőforrásokat fordítanak a csalások megelőzésére, az ENSZ becslései szerint a tisztára mosott pénz éves forgalma elérheti a globális GDP 5%-át, azaz évente akár 2 billió dollárra is rúghat. A Google Cloud mesterséges intelligencia-alapú AML megoldása hatékony segítség a pénzintézetek számára ebben a harcban.
A Google szerint a banki pénzmosás felderítő megoldások sikerességének legnagyobb gátja, hogy azok jellemzően emberi gondolkodással kialakított szabályrendszerre épülnek. A tapasztalatok alapján ezen rendszerek által generált riasztások több mint 95 %-a már a felülvizsgálat első szakaszában “hamis pozitívnak” (false positive) bizonyul.
A Google Cloud megoldása akár 60%-kal is csökkentheti a tévedésből gyanúsnak ítélt tranzakciók arányát, miközben a mesterséges intelligenciának köszönhetően gyorsabban és pontosabban fedezi fel a gyanús tevékenységet.
A Google a megoldással elsősorban a kereskedelmi banki területekre összpontosít. Holisztikusan vizsgálja a tranzakciós, számla-, ügyfélkapcsolati, vállalati és Know Your Customer (KYC) adatokat, melynek során mintákat elemez, anomáliákat és hálózati összefüggéseket azonosít.
A termék alkalmazkodik az adatok változásához, így pontosabb eredményeket ad növelve ezzel az általános működési hatékonyságot.
Javítja a kockázatok felismerési arányát és csökkenti a működési költségeket
A Google Cloud AML megoldás a szabályalapú tranzakció riasztás alternatívájaként egy konszolidált, gépi tanulással generált ügyfélkockázati pontszámot ad. A kockázati pontszám a bank adatain alapul, beleértve a tranzakciós mintákat, a hálózati viselkedést, valamint a KYC-adatokat, hogy ezáltal azonosítani lehessen a magas kockázatú lakossági és kereskedelmi ügyfelek eseteit és csoportjait.
Az alkalmazott mesterséges intelligencia technológia nemcsak a kockázatok felismerését javítja, hanem csökkenti a működési költségeket és jobbá teszi az ügyfélélményt is.
A megoldást már használja például az HSBC, Latin-Amerika harmadik legnagyobb bankja, a Bradesco, és a dán Lunar digitális bank is.
Kapcsolódó cikkek:
Az HSBC-nél jól teljesít a Google megoldása
Az HSBC az elsők között vezette be a megoldást és a napokban arról számolt be, hogy a rendszer segítségével 2-4-szer több gyanús tevékenységet azonosított, miközben a riasztások számát több mint 60%-kal csökkentette.
“A Google Cloud AML megoldás jelentősen javította a HSBC pénzmosás-felderítő képességét. A Google modellje már most bizonyítja a gépi tanulásban rejlő óriási potenciált a pénzügyi bűnözés elleni védekezésben”
– mondta Jennifer Calvery, a HSBC pénzügyi bűnözéssel kapcsolatos kockázatok és megfelelés csoportvezetője.
A Google Cloud nem áll meg a pénzmosás elleni védekezés támogatásánál. A társaság generatív mesterséges intelligencia alapú megoldásokat tervez bevezetni a pénzügyi szolgáltatási ágazat számára, melyekkel a munkavállalók termelékenysége növelhető, egyúttal csökkenthető a potenciális gyanús tevékenységek kivizsgálásához szükséges idő.
Mely technológiákra, megoldásokra épül a jövő digitális bankja? Hogyan alakítja át a banküzemet a technológia és a digitalizáció? Górcső alá vesszük a legújabb banktech megoldásokat.
2023. november 23-án jön a BankTechShow, ahol bepillantunk a jövő digitális bankjának motorháza alá.
Címlapfotó: stock.adobe.com | Licenc: FinTech Group Kft.