blank
blank

2025.01.08.

Hogyan épít digitális ökoszisztémát a MOL-csoport? Stratégia, kihívások és jövőbeni lépések

Szerző:

Kategóriák:

A MOL-csoport, Közép-Európa egyik legnagyobb integrált olaj- és gázipari vállalata, az elmúlt években jelentős lépéseket tett a digitális transzformáció terén. A vállalat felismerte a piaci trendeket és a fogyasztói igények változását, és ennek megfelelően kialakította stratégiáját a digitális ökoszisztéma kiépítésére.

A részleteket Takács Vince, a MOL-csoport digitális ökoszisztéma építésért felelős szakmai vezetője mutatta be december elején a K&H Csoport és a FinTechZone közös, „Digitális ökoszisztémák ébredése Magyarországon” című webináriumán.

blank

MOL-csoport: Kezdetek és célok

A MOL-csoport 2016-ban fogadta el új stratégiáját, az úgynevezett „Enter Tomorrow„-t. Ebben a stratégiában fogalmazódott meg először az a cél, hogy a vállalat kiskereskedelmi üzletága egy átfogó fogyasztói szolgáltatásokat nyújtó üzletággá váljon.

A MOL ekkor tette meg az első lépéseket a digitális ökoszisztéma kiépítéséhez vezető úton, felismerve, hogy a hagyományos üzemanyag-kereskedelem mellett új, innovatív szolgáltatásokra van szükség a fogyasztói igények kielégítésére és az ügyfélhűség elnyeréséhez.

Később, 2024-ben, a „SHAPE TOMORROW” elnevezésű frissített stratégiájában a vállalat még nagyobb hangsúlyt fektetett az integrált üzleti működésre, a komplex szolgáltatási központok kiépítésére és a versenyképes kiskereskedelmi portfólióra.

A vállalat hosszú távú célja, hogy a „literek helyett kilométereket” áruljon, így a 2016-os stratégia megjelenése óta folyamatosan bővíti portfólióját: az üzemanyag értékesítés mellett mobilitási megoldásokat is kínál. Elindította Budapesten közösségi autómegosztó szolgáltatását (MOL Limo), már Prágától az Adriáig ér elektromos-autótöltő hálózata (MOL Plugee), saját flottamenedzsment céget üzemeltet (MOL-Mercarius Fleet Solution), saját befektetéseket eszközöl a mobilitás területén és különböző mikromobilitási kezdeményezéseket is támogat.

A Fogyasztói Szolgáltatások digitális stratégiáért és annak megvalósításáért a MOL Digital Factory nevű szervezete felelős, amely az üzleti területen belül jött létre és egyesíti az üzleti és technológiai képességeket, amely lehetővé teszi, hogy a gyors és hatékony fejlesztések mellett a piacon is megjelenjenek az új megoldások, támogatva a maximális üzleti hatást.

A Digital Factory a stratégia megvalósításának keretében olyan platformokat hozott létre és vezetett be a régió 8 országában, amelyek egyfelől biztosítják a valós idejű adatelemzést és az AI alapú megoldások fejlesztését, másfelől elhozták az új digitális hűségprogramok korát a MOL Kiskereskedelembe.

Mik az ökoszisztémák?

„Az ökoszisztémák a különböző iparágakon átívelően, a teljes ügyféligényre, az ügyfélproblémák kielégítésére fókuszálnak, ami szembe megy a több évszázados iparági specializálódással”

– mondta el Sebők András, a McKinsey & Company budapesti irodájának partnere 2021-ben a FinTechZone által szervezett PayTechShow konferencián.

„Napjainkig a vállalatok arra koncentráltak, hogy egyre fókuszáltabban, egyre kisebb funkciókat, egyre optimalizáltabban tudjanak végrehajtani. Ugyanakkor a technológia és az ügyféligények változása elhozta azt, hogy felhasználói oldalról az ügyfeleknek már nem külön-külön van szüksége ezekre a kis elemekre és nem saját maguk akarják összepakolni az egyes elemeket, hanem

az elejétől a végéig kész folyamatot, ügyfélélményt és ügyfélutat szeretnének kapni. Ezeket hívjuk ma nagyságrendileg ökoszisztémáknak”

– tette hozzá Sebők András.

Az előadásról készült beszámoló cikk itt érhető el: McKinsey: “El kell kezdeni digitális ökoszisztémákban gondolkodni”

Hol tart jelenleg a MOL digitális ökoszisztémája?

Jelenleg a MOL-csoport digitális ökoszisztémája a MOL Move alkalmazás köré épül, amely az egyik legnépszerűbb hűségprogram a régióban, 4,5 millió aktív felhasználóval és nagyságrendileg 5 millió alkalmazásletöltéssel. Az alkalmazás ugyanakkor nem csupán hűségprogram, hanem egy integrált platform, amely személyre szabott ajánlatokat, játékos elemeket és különböző mobilitási szolgáltatásokat kínál a felhasználóknak.

Jelenleg a fő fókusz a kiskereskedelmi területen van: ehhez kapcsolódóan elsőként a mobiltankolást vezették be. A kutatások azt mutatják, hogy a vevők nyitottak az új szolgáltatásokra, és a MOL-t megbízható partnernek tekintik az autós szolgáltatásokban. Mivel a vevők elsősorban továbbra is „benzinkúti hűségprogramként” tekintenek a MOVE-ra,

a MOL fokozatosan, a vevői visszajelzésekre alapozva építi ki ökoszisztémáját, először az autózáshoz kapcsolódó szolgáltatásokra koncentrálva, majd később bővítve a kínálatot.

Kihívások az ökoszisztéma építése során

Szervezeti és kulturális átalakulás

A MOL-nak át kellett alakítania hagyományos vállalati struktúráját és folyamatait, hogy támogassa a gyors digitális fejlesztéseket.

Ennek részeként létrehozták a Digital Factory szervezetet, amely egy csapatban egyesítette az üzleti és technológiai képességeket.

Ez lehetővé tette, hogy a technológiai projektek végrehajtása mellett az üzleti meghonosításra, és így a maximális üzleti eredményre is kellő hangsúly kerüljön. Mindemellett a modell elérhetővé tette a rugalmasabb keretek kialakítását a vállalati folyamatok és a munkaszervezés terén, de jelentős változást igényelt a vállalati kultúrában és működésben.

Fogyasztói bizalom és konzervativizmus kezelése

A MOL szembesült azzal a kihívással, hogy a fogyasztók sok esetben fenntartásokkal kezelik a digitális szolgáltatásokat, és ez különösen igaz az online fizetésekre és a digitális tranzakciókra.

Sokan ragaszkodnak még a régi gyakorlathoz, és szívesebben veszik igénybe ezeket a szolgáltatásokat bankoktól, hiszen vonakodnak megosztani bankkártya adataikat egy multinacionális vállalattal. A MOL ezért kiemelt figyelmet fordított a fogyasztói bizalom megerősítésére és a szolgáltatásokkal kapcsolatos edukációra.

Szolgáltatások integrálása egy koherens ökoszisztémába

A különböző mobilitási és fogyasztói szolgáltatások (például autómegosztás, elektromos töltőhálózat, hűségprogramok) összekapcsolása egy egységes és értékteremtő ökoszisztémává komoly kihívást jelent.

Nem elég csupán különálló szolgáltatásokat nyújtani; a MOL-nak meg kellett találnia a módját, hogy ezek a szolgáltatások egymást erősítsék, és a fogyasztók számára logikusan és könnyen használható módon kapcsolódjanak össze.

Ehhez kapcsolódik a MOL MOVE nemzetközi fejlesztése és integrációja is: a MOL folyamatosan dolgozik azon, hogy a hűségprogramja minden országban ugyanazt az élményt és szolgáltatáscsomagot kínálja.

A bizalomépítés fontos eszköze, hogy az alkalmazást minden a MOL-csoporthoz tartozó töltőállomáson egységesen kezelik és elfogadják. Így a fogyasztókat az egész régióban elkíséri a MOL MOVE, utazásuk során pedig begyűjthetik a hűségpontokat.

A jövőbeni lépések és fejlesztések

A MOL-csoport a következő lépéseket tervezi a digitális ökoszisztéma továbbfejlesztésében:

  1. Autózáshoz kapcsolódó szolgáltatások bővítése: A vállalat tervezi új autós szolgáltatások és partnerségek integrálását a MOL Move alkalmazásba. Ez magában foglalhatja harmadik felek szolgáltatásainak bevonását is.
  2. Mobilitási szolgáltatások fejlesztése: A későbbi fázisokban a MOL a mobilitás területén is szeretne új szolgáltatásokat beépíteni az ökoszisztémájába, illetve erősíteni a MOL meglevő B2B és B2C mobilitási szolgáltatásai és a MOVE közötti szinergiákat.
  3. Fókuszált ökoszisztéma építés: A MOL középtávon a mobilitásra és az utazásra fókuszál, és nem kíván széles körű szuperalkalmazást létrehozni. A cél egy olyan ökoszisztéma építése, amely közvetlenül kapcsolódik a márka alapértékeihez és a fogyasztói igényekhez.
  4. Vevői visszajelzések integrálása: A vállalat folyamatosan figyeli a felhasználói visszajelzéseket, legyen szó kutatásról, pilot projektekről vagy ajánlatokról és ezek alapján fejleszti tovább szolgáltatásait.
  5. Technológiai innováció: A mesterséges intelligencia és az adatvezérelt megoldások további integrálása a személyre szabott ajánlatok és szolgáltatások fejlesztése érdekében.

A MOL-csoport digitális ökoszisztéma építése stratégiai fontosságú lépés a vállalat számára a változó piaci környezetben.

Az új digitális szolgáltatások és a MOL Move alkalmazás nemcsak a jelenlegi fogyasztói igényeket elégítik ki, hanem előkészítik a terepet a jövőbeni mobilitási megoldások számára is.

FinTechZone kiadvány: „Digitális ökoszisztémák | A jövő szolgáltatói”

Az egyre gyorsabban változó ügyféligényekre való reagálás a világ legnagyobb multinacionális vállalatait is jelentős kihívás elé állította. Felismerték, hogy a digitalizáció önmagában már nem elégséges feltétel a kihívások kezelésére.

A megoldás kulcsa a digitális ökoszisztéma modellben rejlik, amit legsikeresebben a BigTech cégek alakítottak ki folyamatos kísérletezés, kudarcok és rengeteg tapasztalás árán. Ez az új megközelítés is hozzájárult ahhoz, hogy napjainkra a BigTech cégek váltak a világ legértékesebb vállalataivá.

A “Digitális ökoszisztémák | A jövő szolgáltatói” kiadvány célja, hogy a digitális ökoszisztémák és a trendek bemutatásával segítse az olvasót az értékteremtés újragondolásában, új szintre emelésében.

Címkék:

blank