Ez év áprilisában hirdette meg Christopher Woolard, az angol felügyelet (FCA) verseny és stratégiai igazgatója Sandbox létrehozását, hogy ezzel a pénzügyi szektor digitalizálását, az új innovatív szolgáltatások gyorsabb piacra kerülését segítse.
WIKI: a Sandbox az új, diszruptív pénzügyi technológiák, illetve megoldások védett, a szabályozó által felügyelt környezetben történő tesztelését szolgálja.
A fintech növekedése és terjedése a fogyasztók széles körének ad lehetőséget pénzügyeik intuitív kezelésére a digitális térben.
A fintech megoldások gyors terjedését szolgálhatják a felhasználók bizalmát növelő “minőségbiztosítás törekvések”, mint pl.: a Sandbox-ok, amelyek
- a fejlesztési folyamat idő,- és költségigényét csökkentik,
- a go-to-market stratégia és a szolgáltatási feature-k,
- a fogyasztói fogadtatás hatékony, költségtakarékos tesztelését szolgálják.
Az angol felügyelet (FCA) a diszruptív digitális pénzügyi szolgáltatások felügyeleti engedélyezési idejét és költségeit kívánja csökkenteni, továbbá a szabályozásnak való megfelelést kívánja “ésszerűen” optimalizálni “saját” nyilvános sandbox-szával.
A Sandbox célja többek között, hogy lehetőséget adjon a felügyelet szakembereinek arra, hogy megismerkedjenek a legújabb technológiák sajátosságaival. Ennek köszönhetően a szabályozás kialakításakor elkerülhetővé válik a túlszabályozás, az indokolatlanul magas, ezáltal a szolgáltatást jelentősen megdrágító, illetve az ügyfélélményt rontó compliance és biztonsági szabályok előírása. Lehetővé válik a kockázatarányos kötelezettségek kirovása.
Piaci módszerek, piaci sebesség
Az FCA alig 5 hónap alatt alakította ki a Sandbox működését, és már le is bonyolította azt a fintech versenyt, amelynek során kiválasztotta azokat, akik elsőként használhatják a tesztkörnyezetet.
Az FCA zsűri a piac fejlődésének ösztönzését tartotta fő szempontnak a kiválasztáskor:
- Tartalmaz olyan innovációt a megoldás, amely a piac fejlődését szolgálja?
- Tartalmaz olyan diszruptív innovációt a megoldás, amely új értékajánlatot eredményez a piacon?
- Azonosítható hasznot jelent ez az innovációs, új értékajánlat a fogyasztónak?
- Van-e szükség a Sandbox szolgáltatásaira az innováció/szolgáltatás/technológia fejlesztéséhez? (Azokat a megoldásokat kereste, ahol a szabályozási környezet nem egyértelmű, a termék életképessége, bevezethetősége nem tiszta, s ennek fényében a teljes FCA engedélyezési folyamat túlzóan drága lenne, s így az innováció lehetősége is megszűnne.)
- A cég / termék készen áll élő felhasználói tesztre?
A szabályozó által üzemeltetett Sandbox akár hónapokkal is lerövidítheti az új szolgáltatások engedélyezési idejét.
Jelentősen csökkenti a compliance költségeket részben miután jobban érti az adott szolgáltatást a szabályozó és így a compliance elvárásokat finomítani, pontosítani tudja, továbbá csökken a büntetések száma, hiszen, ha értjük a szabályozót, tudjuk, mit, miért rendel el, hajlamosabbak vagyunk jobban betartani az érthetőbbé és gazdaságosabban teljesíthetővé vált szabályozást.
A Sandbox jelentősége most különösen nagy.
Az EU 2018 január 13. napjától versenyt teremt a pénzügyi szolgáltatások piacán. A PSD2 irányelv és a most kialakítás alatt lévő részletszabályai (pl.: nyílt banki API szabályozás) alapvetően meghatározzák az új piacra lépők és a hagyományos retail bankok összekapcsolódási viszonyait.
A túl szigorú szabályozás megölheti az innovatív szolgáltatások életképességét, a túl enyhe akár biztonsági kockázatokat is jelenthet.
Míg az FCA Sandbox-sza a szabályozói kihívásokra fókuszál, addig a banki Sandbox-ok a technológiai fejlődés előnyeinek kihasználására törekszenek.