Kifizetődik a mesterséges intelligencia etikus alkalmazása

Szerző: | 2023. 09. 07. | BankTech, BankTechShow, mesterséges intelligencia, Összes hír, Szabályozás, technológia

BankTechShow | A jövő digitális bankja

Fontos mérföldkőhöz érkezett az európai uniós AI-törvény előkészítése, elfogadása és hatályba lépése azonban még időbe telik. A vállalatok addig is sokat tehetnek a technológia felelősségteljes használatáért.

A mesterséges intelligencia óriási lehetőség a vállalatoknak mind az analitika, mind az automatizálás terén, de a technológia hatalmas kockázattá, veszélyes fenyegetéssé válhat, ha felhasználói félreértelmezik képességeit és korlátait, vagy felelőtlenül, szabályok és ellenőrzés nélkül alkalmazzák.

Javíthatja az egészségügyi ellátást, biztonságosabbá és környezetkímélővé teheti a közlekedést, növelheti a gyártóipar hatékonyságát, olcsóbbá és fenntarthatóbbá alakíthatja az energiatermelést – kivételes projektek során az AI mindezt bizonyította már az eddigiekben is. A számítási kapacitás fejlődésével és a rendelkezésre álló adattömeg, a digitális univerzum robbanásszerű növekedésével azonban alkalmazása mára széles körben is lehetővé vált – az pedig napjainkban dől el, hogy ennek milyen kimenetele lesz a gyakorlatban.

A vállalatok versenyképességét a jövőben az általuk használt generatív AI fejlettsége fogja meghatározni, a globális felmérés szerint, amelyet az IBM Institute for Business Value több mint harminc országban és 24 iparágban háromezer döntéshozó körében készített, ezt a vezetők háromnegyede így gondolja.

A megkérdezettek ugyanakkor a technológia potenciális kockázatait is mérlegelik, 57 százalékuk különösen az adatok biztonsága, 48 százalékuk pedig az adatok megbízhatósága, esetleges torzítása, a technológia alkalmazásának etikussága miatt aggódik.

A feljövő technológiák életútját értékelő görbéjén (Hype Cycle for Emerging Technologies, 2023) legutóbb a Gartner is a felfokozott várakozások csúcsára helyezte a generatív AI-t, vagyis

a technológia várhatóan 2-5 év távlatában válik majd átformáló erejűvé a vállalatok működésében

– miután átmegy a kiábrándulás lejtőjén és felkapaszkodik a felvilágosodás emelkedőjén a termelékenység fennsíkjára.

Melyek a mesterséges intelligencia alkalmazásának legjellemzőbb területei a pénzügyi szektorban? Melyek a legforróbb use case-ek? Ezekre a kérdésekre is kitérünk 2023. szeptember 25-én a K&H és a FinTechZone közös webináriumán. Részletek és regisztráció itt.

Eszközök és folyamatok megfeleléshez

Idén mindenesetre a nagy szállítók sora jelentették be megoldásaikat, amelyekkel a fejlett mesterséges intelligencia vállalati alkalmazásának technológiai, platform- és eszközfeltételeit kívánják biztosítani.

A Microsoft másodpilóta (copilot) gyűjtőnéven üzleti és irodai alkalmazásaiba is olyan chatbotokat épít, amelyek a nagy nyelvi modellek erősségeit az üzleti adatelemzés képességeivel ötvözik, és teszik hozzáférhetővé a munkafolyamatokban a különböző üzleti területeken. A Dynamics 365 és a Microsoft 365 alkalmazásokba épülő másodpilóták automatikusan öröklik az azokat bevezető vállalat meglévő biztonsági és megfelelési szabályait és folyamatait.

Az IBM watsonx platformja pedig intuitív módon használható fejlesztőstúdióval, nyílt adattóház (data lakehouse) architektúrára épülő adattárral, valamint az AI munkafolyamatok irányításához, a technológia felelősségteljes, transzparens és megmagyarázható alkalmazásához szükséges eszköztárral segíti a szervezeteket a mesterséges intelligencia bevezetésében és skálázásában.

Partneri együttműködés keretében mindkét szállító technológiáját az SAP is beépíti üzleti alkalmazásaiba, és a hasonló, fejlett AI-képességek többek között a Dell Technologies, a Hewlett Packard Enterprise, a Kyndryl és a VMware bejelentései nyomán a vállalati IT-infrastruktúra automatizálásában is mind nagyobb szerephez jutnak.

A mesterséges intelligencia transzparens és etikus alkalmazása mellett elkötelezett szállítók figyelmeztetnek azonban arra is, hogy a technológiát bevezető vállalatoknak az adat- és eszközhasználat, valamint az ellenőrzés, és az AI-képességekkel támogatott döntéshozás folyamatait is szabályozniuk kell, beleértve a jogosultságok és felelősségek meghatározását is.

Minthogy a mesterséges intelligenciát adatok táplálják, ehhez az adatirányítás (data governance) megerősítése mindig jó kiindulópont.

Világelső AI-szabályozás születik

Nem hagyatkozhatunk azonban kizárólag a vállalatok lelkiismeretességére és önszorgalmára. A messzemenő hatású AI rohamos fejlődése szükségessé teszi a technológia alkalmazásának mielőbbi átfogó és arányos szabályozását is, és az Európai Unió a világon elsőként pontosan erre vállalkozott.

Az Európai Bizottság több mint két éve, 2021 áprilisában készült el a szabályozás keretrendszerének javaslatával. A leendő uniós törvény (AI Act) aszerint osztályozná a különböző alkalmazásokban testet öltő AI rendszereket, hogy mekkora kockázatot hordoznak a felhasználókra nézve.

Elfogadhatatlan mértékű kockázati szintre sorolná és tiltaná például a lakosság tömeges biometrikus megfigyelésére, profilozására és befolyásolására alkalmas rendszereket. A polgárok alapvető jogait potenciálisan csorbítani képes – például oktatásban, igazságszolgáltatásban, munkaerő-kezelésben alkalmazott – AI rendszereket szigorú szabályozás és ellenőrzés tárgyává tenné. Az általános felhasználású, a felhasználók tájékozódását segítő alkalmazásoknak alapvető transzparenciát írna elő a készülő törvény.

A ChatGPT-hez hasonló generatív AI esetében például kötelező lenne feltüntetni, hogy a tartalmat mesterséges intelligencia állította elő, valamint azt is, hogy a modellt milyen szerzői jog védelme alá tartozó adatokon, tartalmakon tanították, az illegális tartalmak előállítása pedig tiltott lenne.

Idén júniusban az Európai Parlament is állást foglalt a törvénytervezetet illetően, így most arról a tagországok vezetői folytatnak megbeszélést az Európai Tanácsban, hogy a várakozások szerint még az év vége előtt megállapodásra jussanak.

Addig is, amíg a törvény megszületik és hatályba lép, a vállalatok saját jól felfogott üzleti érdekükből is helyesen teszik, ha az AI megbízható, biztonságos, átlátható és megmagyarázható, felelősségteljes használatára törekednek a gyarapodó tapasztalatok, a kialakuló jó gyakorlat szerint. A technológia segítségével ugyanis egyedül így juthatnak megbízható felismerésekre, amelyekre kedvező eredményt hozó döntéseket alapozhatnak, illetve elkerülhetik maguk és mások veszélyeztetését, a károkozást és annak minden következményét.

A bankok digitális jövőjét meghatározó technológiai trendekkel, az újgenerációs megoldásokkal 2023. november 23-án a BankTechShow-n foglalkozunk Magyarország vezetői banki és IT cégeinek technológiai és üzleti vezetőivel közösen. További részletek: BankTechShow 1.0

[További forrás: Gartner] | Címlapfotó: stock.adobe.com | Licenc: FinTech Group

BankTechShow | A jövő digitális bankja
BankTechShow

A fintechzone.hu kiadója a FinTech Group Kft.
“A digitális pénzügyi technológiák, FinTech szolgáltatások terjedését segítjük.”
Web: fintechgroup.hu

Aktuális cikkeink:

A szerzőről

blank

Vendégszerző

Iparági vélemények más szemszögből.

KÖVETKEZŐ ESEMÉNY

PAYTECHSHOW 5.0

KEDVEZMÉNYES JEGYÁR:
02.29-IG

FinTechShow-7.0

Terítéken a legújabb elektronikus fizetési trendek, megoldások, iránymutatások

2024. április 16.

Budapest Kongresszusi Központ

TOVÁBBI ESEMÉNYEINK

FINTECHSHOW 8.0: Minden, ami fintech | 2024.10.15.

BANKTECHSHOW 2.0: Megoldások a jövő digitális bankjához | 2024.11.26.