A Finextra 31 ország 63 pénzügyi intézménye körében végzett kérdőíves felmérést, amelyben többek között a mesterséges intelligencia (AI) felhasználási lehetőségeit is vizsgálták. A válaszadók markáns véleménye, hogy a következő években a gépi tanulás sokat segíthet a bankok működési hatékonyságának növelésében, a csalások korai megelőzésében és nem utolsó sorban az ügyfelek igényeinek pontosabb megismerésében.

Ahogy a pénzintézeteken belül és falaikon túl nő a lehetőség az adatok valós idejű hozzáférésére és feldolgozására, egyre eredményesebbek a szervezet működési hatékonyságát segítő megoldások.

A felmérésben a leggyakrabban a működés optimalizációját, a szabályozói megfelelést, a monitoringot, valamint a pénzmosás elleni védekezést segítő alkalmazásokat említették.

Kapcsolódó cikk: “Összegyűjtöttük, mit csinál a mesterséges intelligencia a bankban”

A mesterséges intelligencia terén a pénzintézetek érdeklődése korábban a chatbotokra korlátozódott. Napjainkra viszont már egyre több területen alkalmazzák a gépi tanulást. 2018 végén az alábbi példákat gyűjtöttük össze:

  • JP Morgan: csalásfelderítés, működési hatákonyság
  • Wells Fargo: pénzügyi tudatosság fejlesztése, valós idejű döntéstámogatás
  • Bank of America: helyes döntések a mindennapi pénzügyekben
  • Citi: biztonságos pénzügyek

További részletek itt.

Mesterséges intelligencia alkalmazása a compliance-ben

Különösen jók a technológia felhasználási lehetőségei a szabályozói megfelelés és a csalásmegelőzés területein, jellemzően ott, ahol a szakemberek alacsony szintű elemzéseket, értékeléseket végeznek. Az AI megoldások a különböző adatforrások felhasználásával, a vásárlói magatartás komplex elemzésével jelentősen csökkenthetik az egyes compliance feladatok emberi erőforrás igényét.

Ígéretes felhasználási terület lesz az ügyfelek szokásainak, viselkedésének elemzését, megértését és ennek alapján a várható igényeik előrejelzését segítő megoldások. Ugyanide sorolták a válaszadók az ügyfelek azonosítását, a vásárlói kapcsolattartást, kiszolgálást segítő megoldásokat.

Forrás: “The state of AI in financial services”, Finextra és Quantexa, 2019. október

FINTECHSHOW 20/20

A MÁSIK JÖVŐ

A “Másik Jövő“, ahol a negyedik ipari forradalom, a gépi tanulás, Sophia és a startupok átvették az irányítást a pénzügyeink felett. Milyen lenne az a világ?

Jövő szcenáriók és párhuzamos világok találkozása a negyedik fintech seregszemlén. Jön a FinTechShow 4.0!

AI az értékesítésben és a marketingben

Azon szervezeteknél, ahol a pénzügyi bűnözés elleni védelemben már valamekkora érettséget elért a mesterséges intelligencián alapuló megoldások alkalmazása, előtérbe kerül az értékesítés és marketing funkciók AI alapú támogatása is.

A felhasználók mélyebb megismerését segítő és az ajánláson alapuló értékesítési technikáknak tulajdonképpen ugyanarra kell épülniük, mint amit a piacvezetők alkalmaztak a pénzügyi bűnözés elleni harcban, azaz a különféle adatbázisok kontextus alapú adatelemzésére, hálózati elemzésekre.

A mesterséges intelligencia modellek alkalmazhatók lesznek a felhasználók számára kínált ajánlatok kialakításában és – ha az értékesítési, ügyfélszolgálati munkatárs befogadó lesz a technológia eredményeinek alkalmazására – hatékony segítőtárs lesz az ügyfélkapcsolatok szélesítésben is.

A teljes elemzés itt érhető el.