A Finextra 31 ország 63 pénzügyi intézménye körében végzett kérdőíves felmérést, amelyben többek között a mesterséges intelligencia (AI) felhasználási lehetőségeit is vizsgálták. A válaszadók markáns véleménye, hogy a következő években a gépi tanulás sokat segíthet a bankok működési hatékonyságának növelésében, a csalások korai megelőzésében és nem utolsó sorban az ügyfelek igényeinek pontosabb megismerésében.
Ahogy a pénzintézeteken belül és falaikon túl nő a lehetőség az adatok valós idejű hozzáférésére és feldolgozására, egyre eredményesebbek a szervezet működési hatékonyságát segítő megoldások.
A felmérésben a leggyakrabban a működés optimalizációját, a szabályozói megfelelést, a monitoringot, valamint a pénzmosás elleni védekezést segítő alkalmazásokat említették.
Kapcsolódó cikk: „Összegyűjtöttük, mit csinál a mesterséges intelligencia a bankban”
A mesterséges intelligencia terén a pénzintézetek érdeklődése korábban a chatbotokra korlátozódott. Napjainkra viszont már egyre több területen alkalmazzák a gépi tanulást. 2018 végén az alábbi példákat gyűjtöttük össze:
- JP Morgan: csalásfelderítés, működési hatákonyság
- Wells Fargo: pénzügyi tudatosság fejlesztése, valós idejű döntéstámogatás
- Bank of America: helyes döntések a mindennapi pénzügyekben
- Citi: biztonságos pénzügyek
További részletek itt.
Mesterséges intelligencia alkalmazása a compliance-ben
Különösen jók a technológia felhasználási lehetőségei a szabályozói megfelelés és a csalásmegelőzés területein, jellemzően ott, ahol a szakemberek alacsony szintű elemzéseket, értékeléseket végeznek. Az AI megoldások a különböző adatforrások felhasználásával, a vásárlói magatartás komplex elemzésével jelentősen csökkenthetik az egyes compliance feladatok emberi erőforrás igényét.
Ígéretes felhasználási terület lesz az ügyfelek szokásainak, viselkedésének elemzését, megértését és ennek alapján a várható igényeik előrejelzését segítő megoldások. Ugyanide sorolták a válaszadók az ügyfelek azonosítását, a vásárlói kapcsolattartást, kiszolgálást segítő megoldásokat.
Forrás: „The state of AI in financial services”, Finextra és Quantexa, 2019. október
AI az értékesítésben és a marketingben
A felhasználók mélyebb megismerését segítő és az ajánláson alapuló értékesítési technikáknak tulajdonképpen ugyanarra kell épülniük, mint amit a piacvezetők alkalmaztak a pénzügyi bűnözés elleni harcban, azaz a különféle adatbázisok kontextus alapú adatelemzésére, hálózati elemzésekre.
A mesterséges intelligencia modellek alkalmazhatók lesznek a felhasználók számára kínált ajánlatok kialakításában és – ha az értékesítési, ügyfélszolgálati munkatárs befogadó lesz a technológia eredményeinek alkalmazására – hatékony segítőtárs lesz az ügyfélkapcsolatok szélesítésben is.
Kapcsolódó cikkek: