Várhatóan három-négy digitális asszisztensünk lehet a jövőben, amelyek más-más személyiséggel rendelkeznek majd. Az sem elképzelhetetlen, hogy végül létrejön a szuperintelligens digitális asszisztens, aki az egész napunkat végigkíséri majd. Addig viszont még hosszú az út és sokat kell még tanulniuk az emberektől – hangzott el a K&H Csoport és a FinTechZone közös webináriumán.
“Bevezetés a digitális asszisztencia világába, avagy hogyan segíthetnek a digitális asszisztensek ma, holnap és holnapután” címmel a K&H Csoport és a FinTechZone közös webináriumot tartott, amelyen az előadók bemutatták, hogyan alakulhat át az ember-gép viszonya a jövőben.
A webináriumon előadott Kánai András, a “Holnap történt. Öt sci-fi, amely valósággá válhat” c. könyv szerzője, kreatív szakember, futurológus, Németh Balázs, a K&H Csoport innovációs vezetője, Deliága Ákos, a Talk-A-Bot társalapító-ügyvezetője, valamint Ruszák Norbert, a Mindshare igazgatója.
Webinárium: Bevezetés a digitális asszisztencia világába | 2022.11.16.
Őket is a sci-fi szülte, ma pedig már köztünk “járnak”. Ma még csak tipegnek-topognak, de hamarosan egyre összetettebb kapcsolatba kerülnek az emberekkel. Talán ekkor jön el a robotpszichológusok nagy pillanata is. Ők a digitális asszisztensek. Ott lesznek a mindennapokban, segítik az ügyintézést és akár a pénzügyeinket is.
Így látja a sci-fi a mesterséges segítőinket
Közel 100 éve “kelt életre” az első mesterséges segítő a filmvásznon, a Metropolis című filmben. Attól függően, hogy az egyes évtizedekben milyen képet alkottak a mesterséges intelligenciáról, úgy változott a digitális asszisztensek és az ember-gép viszonyának ábrázolása is a sci-fi irodalomban – mutatott rá példákon keresztül Kánai András.
A mesterséges értelmet a sci-fi korai szakaszától humanizálták az írók és már az 1940-es évektől úgy gondolták, élő emberi hangon fognak kommunikálni a gépek az emberekkel. Az 1950-es, 1960-as évektől vált népszerűvé az öntudatra ébredt mesterséges intelligencia víziója, ami hosszú évtizedekig meghatározó volt a filmes világban. Az elmúlt évtizedekben a mesterséges értelmet, a digitális asszisztenst már önálló személyiséggel rendelkező entitásként ábrázolták, és az ember-gép viszony társas jellege került előtérbe. Ennek az egyik klasszikus példájaként a 2013-ban bemutatott, “A nő” (Her) című filmet hozta fel Kánai András.
Előadásából a webinárium résztvevői megtudhatták, hogy a digitális asszisztenseket jellemzően feminin tulajdonságokkal ruházzák fel, női nevekkel személyesítik meg és személyiséget rendelnek hozzájuk a sci-fi könyvekben, filmekben.
Így vált valósággá a fikció. Megérkezett Kate
Egyre jobban tágul a kibertér és az ügyfeleknek egyre kevesebb idejük van arra, hogy azzal foglalkozzanak, melyik funkciót, műveletet hol találják az interneten, a webes, mobilos alkalmazásokban. Az ügyfelek egyszerűen, gyorsan és kényelmesen szeretnének személyre szabott szolgáltatásokat kapni, amihez az eszköz az emberi vonásokkal felruházott mesterséges intelligencia, a személyes digitális asszisztens lehet – emelte ki előadásában Németh Balázs, a K&H Csoport innovációs vezetője.
A K&H Csoport a napokban bemutatta a mesterséges intelligencia alapú személyes digitális asszisztensét, Kate-et, amely képes megérteni az ügyfelek kérdését, kontextusba helyezni azt, majd választ adni magyarul, akár élőszóban is. Minél többet tanul Kate, annál proaktívabbá válik és képes lesz személyre szabott megoldásokat, választási lehetőségeket kínálni.
Kate saját személyiséggel rendelkezik, szakértő a pénzügyi kérdésekben és a célja, hogy valódi segítséget nyújtson.
“Azt szeretnénk elérni, ha Kate a jövőben a pénzügyi szolgáltatásokon túlmutató területeken is hasznos társává válna ügyfeleinknek”
– tette hozzá Németh Balázs.
Szia Kate! Megérkezett a K&H mesterséges intelligencián alapuló személyes digitális asszisztense | 2022.11.11.
A K&H személyes digitális asszisztense, Kate segítségével a pénzintézet ügyfelei 30-féle banki és biztosítási ügyet intézhetnek, amelynek köre folyamatosan bővül. Kate a K&H mobilbankban érhető el, magyarul beszél, gyorsan tanul és hamarosan „valódi” banki- és biztosítási tanácsadóvá nőheti ki magát.
Hogyan neveljük a digitális asszisztensünket?
A chatbotok, digitális asszisztensek sikere nemcsak a mesterséges intelligencián múlik, hanem azon is, hogyan tanítjuk őket. Erre mutatott gyakorlati példákat Deliága Ákos, a Talk-A-Bot társalapító-ügyvezetője a több, mint 100 vállalati chatboton szerzett tapasztalata alapján.
A digitális asszisztensek valójában a chatbotok következő generációjának tekinthetők, amelyek mesterséges intelligencia alapúak, gépi tanulást, természetes nyelvi feldolgozást és természetes nyelvi megértést is alkalmaznak. Ezeknek a technológiáknak köszönhetően a digitális asszisztensek képesek lehetnek összetett kérdésekre is válaszolni.
“A chatbotok, digitális asszisztensek személyiséggel is rendelkeznek, ami által a felhasználók személyesnek érezhetik a beszélgetést a robottal. Sőt ma már ott tartunk, hogy ezek a robotok képesek lehetnek érzelmeket is kifejezni”
– tette hozzá Deliága Ákos.
A virtuális világ asszisztensei
Egyre többet hallani a metaverzumokról, amit többek között “inflexiós pontnak”, vagy “az offline és az online világ tökéletes kereszteződésének is hívnak” – mutatott rá Ruszák Norbert, a Mindshare igazgatója előadásában a többféle meghatározásra. A metaverzumok száma folyamatosan növekszik, ám ezek között ma még jellemzően nincs átjárhatóság, ami befolyásolja az egyes platformok növekedési lehetőségeit.
A virtuális világokban is jellemzően emberi tulajdonságokkal, arccal ruházzák fel a digitális asszisztenseket, de arra is van példa (MeetKai), hogy arc helyett kismadárként ábrázolják az asszisztenst, aki végig kíséri a felhasználókat a metaverzum(ok)ban. Ruszák Norbert előadásában azt a kérdést is feszegette, vajon a virtuális ember/társ lesz-e a digitális evolúció következő lépcsőfoka? Erre mutatott élő példákat az előadó Ázsiából.
Három-négy digitális asszisztensünk is lehet a jövőben
A rövid kerekasztal beszélgetés keretében az előadók arra is választ adtak, véleményük szerint hány digitális asszisztensünk lehet majd a jövőben. Az innovációban élenjáró mobiltelefongyártók, operációs rendszereket fejlesztők, a BigTech cégek, az autógyártók és a pénzintézetek is bemutatták az elmúlt időszakban a saját virtuális asszisztensüket, így felmerül a kérdés, kiét használjuk majd a jövőben.
Az előadók többsége egyetértett abban, hogy várhatóan több, maximum három-négy, különböző tudással és személyiséggel rendelkező digitális asszisztensünk lesz. Ugyanakkor hosszú távon az is elképzelhető, hogy megszületik a szuperintelligens digitális asszisztens, amely kiváltja, vagy “magába olvasztja” majd a korai mesterséges segítőket.
A webinárium teljes videófelvétele visszanézhető 2022. december 31-ig a regisztrálók számára. Regisztrálni itt lehet.
Forbes: A digitális bankolás miatt nem, de a chatbotok miatt bezárhatnak a bankfiókok | 2022.11.16.
A Forbes cikke szerint a digitális kihívások kezelésében a chatbotok és az intelligens digitális asszisztensek nyújthatnak gyógyírt a banki felhasználók problémáira.