“Ugyanúgy fogunk 2025-ben digitálisan bankolni, mint most” – mondta el a FinTechShow nyitó előadásában dr. Vinnai Balázs, az IVSZ elnöke, a Magyar Nemzeti Bank Digitalizációs és FinTech Tanácsadó Testület tagja. Alapvetően van egy olyan technológiai szabály, hogy mindig túlértékeljük, milyen változások lesznek a következő 2-3 évben és alulértékeljük, hogy azok hogyan fognak ránk hatni 5-10 éven belül – tette hozzá.
Mi, akik benne élünk a fintechben, észrevesszük az apróbb változásokat is, de az, hogy ez milyen hatással lesz majd az elkövetkező 10 évre, azt egy lassú maratonfutásnak éljük meg, míg a külső szemlélők számára ez az igazi változás
– személtette dr. Vinnai Balázs a digitális transzformáció relatív sebességét a sportból hozott példákon keresztül.
A verseny már a digitális ökoszisztémák között zajlik
Mára a pénzügyi szektorban rendkívül kiéleződött a verseny és soha nem volt annyi szereplő ezen a területen, mint napjainkban. A technológia megjelenésének köszönhetően számos “game changer” jelent meg, ám ez még nem jelenti azt, hogy temetni kellene a bankokat. Inkább azt láthatjuk, a verseny dinamikája átalakul és új szabályozások jelennek meg.
A verseny már nem kizárólag a bankok, vagy a bankok és a fintech cégek, hanem ökoszisztémák között zajlik. Öt évvel ezelőtt még szembetűnő volt az ún. game changerek (“játékszabályokat felrúgók”) megjelenése a pénzügyi szektorban (pl. Wise, Revolut), mára viszont sok-sok ilyen szereplő lett és bukkan fel napról-napra.
Ebben a kiéleződött versenyben azok nyernek, akik megértik a digitális világot és arra alakítanak ki új üzleti modelleket.
Akik nem ismerik fel, hogy a digitális világ hogyan formálja át a felhasználói igényeket, azok tönkre fognak menni.
Fotón dr. Vinnai Balázs. Fotó forrása: FinTechShow | FinTech Group
Digitális üzleti modellekre van szüksége a bankoknak
Sokan úgy gondolják, hogy az Apple az iTunes elindításával tönkretette a korábbi zenekiadókat, ám ezek a cégek valójában önmagukat tették tönkre, mivel nem ismerték fel, hogy a felhasználók már nem akarnak albumokat vásárolni azért, hogy zenét hallgathassanak. Ugyanez igaz az Uberre is. Nem az Uber teszi tönkre a taxisokat, hanem az, hogy a taxisok nem ismerik fel a jelen digitális fogyasztóinak igényét.
“Ezek azok az új digitális üzleti modellek, amelyek alapvetően megváltoztatják azt, hogyan gondolkodunk majd a bankokról. Ezeknek az új üzleti modelleknek a kialakításához a technológia csupán keretet ad”
– emelte ki dr. Vinnai Balázs.
A jövő bankjai “láthatatlanok” lesznek
A bankok a jövőben láthatatlanná fognak válni, ami nem azt jelenti, hogy közműszolgáltatókká válnak és emiatt nem lesznek láthatók az ügyfelek számára. A digitális átalakulás lényege, hogyan tudunk egy frusztráció-mentes pénzügyi világot létrehozni.
A bankok valójában az emberek életét könnyíthetik meg. A bankok segítségével autót, házat vehetnek, hozzájuthatnak olyan dolgokhoz, amire ma még nem lenne keretük (pl. Buy Now, Pay Later), de a kettő között – amíg hozzájutunk a kölcsönhöz, hitelhez, majd a megvásárolni kívánt dolgozhoz – van egy frusztráció.
Ezeket a frusztrációkat kell kiiktatnunk a rendszerből, hogy az ügyfelek a bankokra ne egy akadályozó tényezőként tekintsenek.
Erre biztosít lehetőséget a digitalizáció és ennek az eredménye a láthatatlanná válás, azaz hogyan tudunk az emberek pénzügyi életén úgy segíteni, hogy ne legyünk egy frusztrációs pont a mindennapjaikban.
Fotón dr. Vinnai Balázs. Fotó forrása: FinTechShow | FinTech Group
A kulcs a jövőhöz az adat és az agilis szervezeti kultúra
Ugyanakkor az is nagyon fontos lesz, hogy milyen gyorsan tudunk reagálni a változó ügyféligényekre és képesek leszünk-e a több hónapos fejlesztési és piaci bevezetési ciklusokat pár napra lecsökkenteni, úgy ahogy azt például a Revolut is teszi.
Az azonnali fizetési rendszer, vagy a PSD2 olyan meghatározó változásokat tudnak elindítani a magyar fintech ökoszisztémában, ami lényegesen meg fogja határozni, hogy 5 év múlva hol leszünk. De ma ebből a változásból még nagyon keveset érzékelünk és nagyon keveset érzékelnek az ügyfelek is.
Nem az a lényeg, hogy megtanítsuk a felhasználókat az új megoldásokra, hanem az, hogy az új megoldásokon keresztül érezhető szolgáltatástöbblethez és élményhez jussanak. Ehhez még rengeteg változásra van szükség.
Hogyan maradhatunk versenyben a következő időszakban? Hogyan játsszák a pénzügyi szolgáltatók a háromszögön belüli játékot? Szabad-e figyelmen kívül hagyni a kriptovalutákat? Kiknek a fintech stratégiáját figyeljük? Hogyan nyerhetünk “bajnokságot”? Ezeket is megtudhatják az érdeklődők dr. Vinnai Balázs előadásából, ami november végéig megtekinthető a FinTechShow online videókonferencia platformján. Akik lemaradtak a FinTechShowról, azok számára is biztosítjuk a hozzáférést az Online jegy utólagos megvásárlásával. Az Online jegyigényt a hello@fintechgroup.hu e-mail címen jelezhetik az érdeklődők.
Kapcsolódó cikk:
Címlapfotón dr. Vinnai Balázs. Fotó forrása: FinTechShow | FinTech Group