Ők digitalizálják a magyar fiatalok zsebpénzét. Mutatjuk a 6 legfontosabb fintech tapasztalatot

írta | 2017.07.12. | Fintech startupok, Magyar fintech startupok, Összes hír

„A gyerekek jövőjét azzal tudjuk megalapozni, ha megtanítjuk őket a tudatos költséggazdálkodásra. Ennek leghatásosabb eszköze, ha bevonjuk a fiatalokat is a családi költségvetés kezelésébe, és ezzel mutatunk példát számukra. Ehhez adunk a szülő és a gyerek kezébe egy könnyen kezelhető mobil appot.” Ők a Family Finances, a fiatalok zsebpénzét és pénzügyeit digitalizáló magyar fintech. 

 

Bő 6 hónappal ezelőtt tűntek fel a magyar fintech színpadon, és kerültek be az MKB FinTech Verseny 8 kiválasztottja közé. Ők voltak a legfiatalabb csapat, akik akkor azt a célt fogalmazták meg: sok fiatal zsebpénzét digitalizálhassuk, illetve hogy transzparenssé, visszakövethetővé tehessük a zsebpénzügyeiket. Lássuk, hova jutottak 6 hónap után és mit kaptak az MKB Fintechlab inkubátor programtól. Mutatjuk a 6 legfontosabb tapasztalatot a fintech startuppá válás rögös útján!

familyfinances mobil digitalis bankolas fiataloknak

 

1. tapasztalat: Élethelyzetekre koncentrálj!

Family Finances (FF): Élethelyzetekre és nem életkorra tervezünk szolgáltatást. Kora tavasszal 13-17 éves diákok tesztelték a szolgáltatásunkat. Az eredmények rávilágítottak arra, hogy célcsoportunkat nem életkor, hanem az élethelyzet azonossága alapján célszerű meghatározni.

Célcsoportunk a középiskolás tanulók, akik többségében önállóan vásárolnak; gondoskodnak a napi étkezésükről, osztálypénzt fizetnek, közösen veszik meg a színházjegyet, együtt utaznak külföldre. Fontos, hogy mindig tudják mennyi pénzük van, mennyit költhetnek. Mivel nincs sok pénzük, éppen ezért – az app egy későbbi verziójában – hasznos lesz számukra, ha egymás között azonnal rendezhetik tartozásaikat a közös bulizás után. Ezek tipikus élethelyzetek, amelyek egyszerű, élményszerű kezelésére adunk megoldást.

A visszajelzések alapján az értékajánlatunk legfontosabb eleme a pénzküldés lett. Emellett a tesztelők szívesen fogadták a cél alapú megtakarítási lehetőségeket és a játékos oktatási anyagokat. Fontosnak tartották a szülői áttekintés, kontroll lehetőségét is. Több interjúból az derült ki, a gyerekeket igazából nem zavarja a szülői kontroll, mondván, úgyis megtudják szüleik, mire költöttek.

Érdekes tapasztalat volt, hogy a megtakarítás mellett a kereskedői akciók, kuponok is nagyon népszerűek voltak, amiket az appon keresztül lehetett beváltani.  

 

2. tapasztalat: Ha követed a pénz útját, rátalálsz a pénzügyi termékre is

FF: A családnak mindössze egy főszámlára van szüksége. A családtagok 1-1 alszámlát és hozzá 1-1 önálló bankkártyát kapnak, amelyet a letöltött mobil appból kezelhetnek. A fő- és az alszámlák között külön költség nélkül zajlik a családtagok közötti pénzmozgás. A szülők az egész család pénzmozgását áttekinthetik a számukra kialakított mobilfelületről, míg a gyerekek csak a saját költéseiket és “bevételeiket” látják.

Úgy kell elképzelni az alkalmazást, hogy minden családtag számára egy „box” került kialakításra, s ez a „box” tovább osztható fakkokra. Például egy fakk a beérkező zsebpénz, egy másik a költések, illetve az egyes megtakarítási célok is egy-egy „fakkot” jelentenek. Az egyik családi boxba közösen tehetnek megtakarításokat a szülők és a gyerekek, és ezeken a boxokon belül külön fakkokat lehet létrehozni különböző megtakarítási célokra (pl. Xbox, nyelvvizsga, bicikli).

 

3. tapasztalat: A nulladik pillanattól keresni kell a fenntartható üzleti modellt

FF: Az üzleti modell kialakításánál egyik alapelvünk volt, hogy banki partnerségben lépünk piacra, így egyszeri bevételre számíthatunk az appot letöltő ügyfelek után (pl. ügyfélakvizíciós díj).

További lehetőség a havi díjas konstrukció. A nemzetközi példákat elemezve azt láttuk, megközelítőleg 1 EUR havi díjat gond nélkül kifizettek a felhasználók a szolgáltatásért. Azt gondoljuk, ez a 300 Ft körüli összeg Magyarországon is elfogadható lehet a digitálisan affinis családok számára.

Végül, ígéretes lehetőségnek tartjuk a kereskedőktől az app katalógusába kerülésért fizetett egyszeri díjat és emellett az érvényesített kuponok darabszáma vagy értéke alapján kalkulált kereskedői jutalékot.

 

4. tapasztalat: Kell a cukorka az érdeklődés felkeltéséhez

FF: Novemberben néhány alapfunkcióval elindul a szolgáltatás. A design, UI, UX felületek már tavasszal elkészültek. Az IT fejlesztések folyamatban vannak. Októberre elkészül a teljes funkcionalitású MVP, majd – még sandbox környezetben – indulhatnak a felhasználói béta tesztek.

Novemberben a banki API-k még nem lesznek elérhetők, ezért edukációs tartalom, játékos tesztek, kereskedői kupon akciók alkotják az induló csomagunkat. Vizsgáljuk – banki partnerségben vagy prepaid kártyakibocsátóval – a prepaid kártya integrációjának lehetőségét is. Célunk a fogyasztók érdeklődésének felkeltése, a fiatalok rászoktatása az app használatára.

 2018 januárjától – a banki API hozzáférések kialakítását követően – indul el a teljeskörű szolgáltatás.

 

5. tapasztalat: Induló startupok számára egy inkubátor program a halál völgyéből való kiutat jelentheti

FF: Az MKB Fintechlab co-working irodájában dolgozhatunk. Részt vettünk a stratégiai, üzletfejlesztési, design és egyéb szakmai workshopokon, ahol gyakorlati szakemberek tapasztalatait ismerhettük meg. Nagyon sokat tanultunk a banki IT, marketing, üzletfejlesztési szakemberektől, megismertük a belső üzletfejlesztési folyamatokat, szempontokat. Ez a tudás nélkülözhetetlen a reális üzleti tervezéshez, a fejlesztési idő és az erőforrások becsléséhez. Azt gondoljuk, hogy a program létfontosságú volt a piaci bevezetés előkészítéséhez.

magyar fintech startup family finances

 

6. tapasztalat: Nem árt, ha már a kezdetektől van IT-s is a csapatban

FF: A Family Financest hárman hoztuk létre; Iván, Feri és Gábor. Mára már van IT fejlesztő csapatunk, és 6 CEU-s mesterszakos hallgató segít minket egyetemi gyakorlati projektjük keretében.

 

A Family Finances ugyan kis lépés a hazai pénzügyi kultúra fejlesztésében, de hiánypótló a fiatalok pénzügyi tudatosságra nevelésében.

Itt követhetsz minket:

NÉMETH MONIKA

NÉMETH MONIKA

A Magyar Telekomnál szabályozással, majd “smart” projektekkel foglakozott. A pénzügyi szektorban végmenő digitális transzformáció kísértetiesen hasonlít a telko iparág átalakulására, így korábbi tapasztalatait most a digi pénzügyek világában hasznosítja. Ha ma lenne óvodás, akkor a PSD2 lenne belevarrva a takarójába. A #regtech trendeket és megoldásokat is vizsgálja a szabályozói kihívások mellett. #banktech #regtechguru
A FinTechZone.hu kiadója a FinTech Group Kft.

ELEKTRONIKUS FIZETÉSI TÉRKÉP

“elektronikus fizetesi terkep
Betekintést adunk az elektronikus fizetési piac átalakulásába, az új fizetési megoldások világába.

GPE softPOS

softpos gpe bankkartya elfogadas mobilon globalpayments
Androidos mobilod van? Töltsd le a GPE softPOS alkalmazást és fogadj egyszerűen érintés nélküli fizetéseket közvetlenül az okostelefonodon keresztül!

HUNFINTECH 20/20

“HUNFINTECH FINTECH BOOK
A Magyar FinTech Book: A 20 legígéretesebb magyar fintech.

Azonnali Fizetési Megoldások

“simplepay azonnali fizetési kiadvanyok
Új lehetőségek az elektronikus fizetésben. Azonnali fizetési megoldások kereskedőknek, bankoknak, technikai aggregátoroknak