A fintech startupok először az online fizetés, a pénzküldés, a mobilfizetés, majd szép lassan a hitelezés, a befektetések világában jelentek meg. Van viszont egy pénzügyi terület – legalábbis itthon biztosan –, amelyik nagyon várja a fintech betörését.
A digitális pénzügyi megoldásokban – még – nem dúskáló lakás-takarékpénztárakat döntési kényszer elé állította a modern kor. A két pirula, amik közül választhatnak: a sárgacsekkszerű ügyfélélmény, vagy a snapchat-generációt is megnyerő fintech megoldások. Az utóbbira nagy szüksége lesz a hazai lakás-takarékpénztáraknak a következő években.
Minek ide a fintech?
Minek ide a fintech, amikor Magyarországon – a digitális ügyfélélmény hiányának ellenére is – több millió lakás-előtakarékossági* szerződést kötöttek meg az elmúlt 20 évben? Talán éppen azért, mert 20 év alatt felnőtt a digitális generáció, akik a jelenlegi digitálisan alultámogatott folyamatokat, az azonnaliság- és a kontroll-érzésének hiányát már nem fogják elfogadni. Ez a generáció – ha tehetné, akkor – még a pénzügyeit is a Snapchaten, az Amazonon, vagy – a számukra már egyre kevésbé vonzó – Facebookon intézné.
Jellemzően minden papír alapon történik. Nincs, vagy ingerszegény a netbank, a mobil app, hiányoznak a snapchat-generációt – vagy akár minket, digitálisan affluens felhasználókat – elkápráztató színes kis diagramok a befizetéseink alakulásáról, a megtakarításunk gyarapodásáról.
Ebben segíthet a fintech
A fintech épp ebben, a digitális alapok élményszerű megteremtésében segíthetne (még akkor is, ha alacsony a jövedelmünk), pl.:
- a megtakarítási hajlandóságunkat – és kitartásunkat – támogató gamification-nel,
- az otthonteremtéssel kapcsolatos – kétségeinket és bizonytalanságunkat tükröző – tengernyi kérdésünkre választ adó – könnyen és gyorsan értelmezhető – vizuális felületekkel, vagy chatbotokkal,
- egykattintásos befizetési lehetőséggel (a mobilról),
- a szerződéses időszak valamennyi papíralapú folyamatának kiváltásával (már a szerződéskötés pillanatától kezdve) stb.
Valójában a fintech épp itt, a lakás-takarékpénztárak (röviden: LTP) piacán segíthetne a legtöbbet, ami – legalábbis itthon biztosan – a digitális ügyfélélmény szempontjából a legfejletlenebb területnek számít a pénzügyi szolgáltatások piacán. Ez viszont remek hír a fintech, vagy a technológia-intenzív startupoknak, IT fejlesztőknek. Itt egy aranybánya, ami a következő 2-3 évben rengeteg fintech megoldást fog beszippantani. Adunk pár tippet, amiket az LTP-k biztosan szívesen vennének!
Előtakarékosságra és megtakarításra ösztönzés gamification-nel
Ma már rengeteg olyan applikáció van, amik a kitartásunkat játékos formában edzik. Ha valamilyen erőfeszítést teszünk, akkor azért „díjat” kapunk. Például a biztosítási iparágban a magyar startup, a Kriph.io kevesebb biztosítási díjat számol fel azoknak, akik biztonságosabban vezetnek.
Illetve egyre több bank és fintech startup ismeri fel, hogy a megtakarítással járó monotonitás épp akkora kihívást jelent, mint kitartó diétázással és sanyargatással formába hozni magunkat. Éppen ezért olyan alkalmazásokat fejlesztenek, amik folyamatos visszajelzést adnak az eredményeinkről, és extra forintokkal díjaznak, mint pl. a Limitless app, ami a millenniumi generációnak igyekszik segítséget nyújtani álmai megvalósításához.
Költségmegtakarítás mesterséges intelligenciával és chatbotokkal
Költségvetésünk és kiadásaink nyomon követését már nem csak intuitív chartok és diagramok segítik (pl. itthon a Koin, a Wyze), hanem a mesterséges intelligencia is.
Árgus szemekkel figyeli kiadásaink alakulását és azt keresi, hol és hogyan tudnánk megtakarítani. Sőt, nem csak felhívja erre a figyelmünket, hanem segít lemondani a digitális előfizetéseinket is. Az így keletkezett megtakarítást pedig egy megtakarítási számlán kamatoztatja tovább. Nincs többé személyes ügyintézés és papírmunka, mindent a mobil appunkon keresztül intézhetünk pár kattintással. Ebben segít a ClarityMoney, aminek a magyar változatáért várhatóan sokan lennének hálásak.
Ugyanilyen lelkesedéssel fogadnák itthon az iamBank megjelenését is, ami kifejezetten abban segítene, hogy hogyan tudnánk a hiteleinket hatékonyabban visszafizetni a kiadásaink visszafogásával.
Az idei év – szakértők szerint – a chatbotok, a csevegő robotok éve lesz. Egyre több olyan bankfüggetlen személyi asszisztens jelenik meg, amik a fogyasztói szokásaink alakításában és a pénzügyi tudatosságunk fejlesztésében támogat. A Trim, vagy az Ernest chatbotok például nem csak a kérdéseinkre válaszolnak, hanem felhívják figyelmünket arra is, ha megtakarítási lehetőséget észlelnek. Igaz, ezek a chatbotok egyelőre nem érhetők el Magyarországon, de reméljük, előállnak majd hasonlóval a hazai startupok is.
Ha van az otthonteremtéshez, a lakásfinanszírozáshoz, vagy az előtakarékossághoz kapcsolódó fintech ötleted, elképzelésed, megoldásod, ne fogd vissza magad! Hamarosan megmutatjuk, milyen segítséget kaphatsz annak megvalósításában, piaci bevezetésében!
*Mi az a lakástakarék?
Olyan lakáscélra felhasználható megtakarítási forma, amihez lakáscélú kölcsönt is felvehetünk.Határozott ideig, havi gyakorisággal fizetünk egy fix összeget – amit az állam is megtámogat évente 30 százalékkal, max. 72 ezer forinttal – majd a megtakarítási időszak után – a kölcsönnel is kiegészítve – egy nagyobb összeghez juthatunk. Ha 10 éven át havi 20 ezer forintot megtakarítasz (akár a családdal közösen), akkor 8 millió forintot kaphatsz a felvehető lakáskölcsönnel együtt. Röviden: ez egy megtakarítással és kölcsönnel kombinált lakásfinanszírozási termék.