Milyen kihívásokkal szembesülnek 2024-ben a banki CTO-k / CIO-k? Mire érdemes különös figyelmet fordítani a jövő trendjeinek megértéséhez? A FinTechZone novemberi BankTechShow eseménye idén másodszor teremti meg a banki és IT szektor találkozási pontját.
Az eseményre készülve körinterjúkat készítünk Magyarország meghatározó IT vezetőivel. Ezúttal kérdéseinkre Ozorai Dénes, a K&H IT vezetője válaszolt.
Melyek a legsúlyosabb kihívások 2024-ben a banki CTO-k / CIO-k számára?
Ozorai Dénes: A technológia fejlődésével nemcsak state-of-the art és a fintech cégekkel is nyugodt szívvel versenyre kelő, gyors és kényelmes termékeket és szolgáltatásokat tudunk biztosítani az ügyfeleknek, hanem sajnos megjelentek és egyre kifinomultabb eszközöket alkalmaznak a kiberbűnözők is.
Folyamatosan emelkedik a kibertámadások száma, aminek a pénzügyi szektor fokozottan ki van téve. És nem csupán mennyiségben, hanem minőségben is fokozódik a csalások tétje.
Épp ezért nagyon szigorúan kezeljük a biztonság kérdését, folyamatosan dolgozunk az újabb és újabb védelmi technológiákon, és képezzük a kollégákat, ugyancsak a legmodernebb technológiai megoldásokat alkalmazva.
Mindezt házon belül valósítjuk meg, ugyanis a K&H IT tulajdonképpen egy innovatív infotech cégként működik nagyvállalati környezetben, ahol komoly szakmai munka folyik és helyben történnek a fejlesztések.
A K&H munkavállalók most már közel 10 százalékát kitevő IT osztályon piacvezető szakembereink vannak az információbiztonsági területen is: a Vezető Informatikusok Szövetsége (VISZ) Nagy Ádámot, a K&H információ-biztonsági vezetőjét választotta az Év IT-biztonsági vezetőjének 2023-ban. Ráadásul ez a téma kifejezetten izgalmas, folyamatos fejlődési lehetőséget nyújt a kollégák számára.
Az áremelkedés szintén komoly hatással van a szektorra, hiszen ugrásszerűen megemelkedtek az IT költségek – beleértve az emberi erőforrás, a beruházások, a technológiák és a projektek megvalósításának költségeit is. Bár az egységnyi infrastruktúra ára évről évre csökken – a globálisan hiánytechnológiák kivételével persze –, a növekvő fejlesztési igények miatt összességében nagyobb forrásból kell gazdálkodni, mint korábban.
A megnövekedett ráfordításokat ezért úgy tudjuk a leghatékonyabban felhasználni, hogy adott fejlesztésből a legtöbb üzleti értéket hozzuk ki.
Mindezek mellett folyamatos a technológiai fejlesztés, hogy a legacy rendszereket kiváltsuk, illetve a Magyarországon különösen szigorú szabályozói környezet elvárásainak is megfeleljünk.
Várhatóan milyen főbb feladatok várnak majd a banki CTO-kra / CIO-kra 2025-ben?
Ozorai Dénes: Az előbb említett legacy rendszerek kiváltása, illetve az olyan technológia ugrások miatt, mint az AI, folyamatos fejlesztést, fejlődést kíván, adaptálni kell az újdonságokat. Ezek nagy részét a saját szervezetünkön belül valósítjuk meg, lehetőséget adva szakembereinknek a fejlődésre és az új technológiák alkalmazására.
Melyek azok a feltörekvő technológiák és/vagy IT módszertanok, amelyek paradigmaváltást hozhatnak a bankok jelenlegi IT működtetési gyakorlatához képest?
Ozorai Dénes: Nyilvánvalóan az AI az egyik legfontosabb és legizgalmasabb új technológia, hiszen számtalan helyen hasznosítható egy nagy pénzintézet életében.
Növelni tudjuk vele a hatékonyságot, a fejlesztések minőségét, és a minőségellenőrzést is fel tudja gyorsítani, miközben az ügyfeleknek nyújtott szolgáltatások köre is bővíthető, fejleszthető vele.
A számos előny és felhasználási lehetőség miatt ezért nemcsak lehet, de kell is használni.
Hasonlóan fontos trend a cloud használata, de leginkább csak ott alkalmazzuk, ahol az valóban előnyt jelent a K&H számára.
Érdemes megemlíteni a rapid app / zero code megoldásokat is, amelyekről egyelőre kevesebb szó esik, mi azonban már alkalmazzuk, mivel bizonyos fejlesztési feladatok így átadhatók az üzleti felhasználóknak, hogy saját igényük szerint alakítsák az adott programot. Továbbá a technológiából adódóan nagyon rövid átfutási idővel tudunk kisebb fejlesztéseket szállítani az üzleti kollégáink számára.
Végül pedig ne felejtsük el az ESG szempontoknak megfelelést, hiszen fontos kérdés, hogy a banki informatika mit tud ehhez hozzátenni, hogyan tudjuk úgy megvalósítani az IT fejlesztéseket és üzemeltetést, hogy mi is hozzájáruljunk a bank karbonlábnyomának csökkentéséhez.
Vannak már előremutató megoldások az alkatrészek beszerzésére és az energiafelhasználásra vonatkozóan, sőt, a memóriafelhasználás csökkentését illetően is komoly célszámokat jelöltünk ki.
A technológia tehát dübörög tovább, mi pedig azon vagyunk, hogy a K&H IT csapatunkkal mindezeket az innovációkat integráljuk és tovább gondoljuk a fejlesztéseinkbe, szakmai munkánkba.
A körinterjú keretében megjelent cikkek:
- Shiwaforce: ,,A felelősségteljes CTO nem azonnal ül fel a trendekre, de nem is marad le róluk” – interjú a Shiwaforce szakértőivel, 2024.09.05.
- K&H Bank: Milyen feladatok várnak a banki IT vezetőkre? – interjú a K&H IT vezetőjével, 2024.09.16.
- ÁBRIS: AI, felhő és a humán faktor: A bankok sikerének három pillére 2025-ben – ÁBRIS interjú, 2024.09.18.
- Finshape: A bankok egyre gyorsabb eredményeket várnak a befektetéseiktől – interjú a Finshape Hungary szakértőjével, 2024.09.23.
- MBH Bank: Lassú backendek, gyors frontendek: mi az új banki paradigma? – interjú az MBH Bank digitalizációs technológiai ügyvezető igazgatójával, 2024.09.26.
- SAP Hungary: ,,Nem szigetszerű, hanem átfogó modernizációra van szükség” – interjú Pintér Szabolccsal, az SAP Hungary ügyvezető igazgatójával, 2024.09.30.
- CIB Bank: ,,A szabályozói megfelelés folyamatos biztosítása mellett a belső hatékonyság további növelése is komoly kihívás” – interjú a CIB Bank ügyvezető igazgatójával, 2024.10.02.
Címlapfotón: Ozorai Dénes, a K&H IT vezetője | Forrás: K&H Bank