Legutóbb még arról számoltam be, hogy főként egyedi tanulással telik az idő, ráadásul magunk osztjuk be – a heti etapokon belül -, hogy mikor ismerkedünk a tananyaggal.
Persze megtanultam azt is, hogy ha 3 napig nem jelentkezem be az MIT oldalára, vagy nem posztolok, már jön is a telefon – az én esetemben Dél-Afrikából. A tanácsadóm aggódását és segítő szándékát fejezi ki a lehető legudvariasabban. Érdemes tehát minden másnap legalább körülnézni az egyetemi tudásportálon, olvasni a posztokat, válaszolni rájuk 🙂
Az elmúlt hetek
Gyakorlati szakemberekkel – nem tankönyvízű és nem akadémikus hangvételű – folytatott beszélgetéseket hallgathattunk végig többek között piaci pozícionálás, piacralépési stratégiák, VC pitch excellence témakörökben.
Minden egyes videó interjú hiteles, sikeres szakemberekkel készült; megszólalt a Wells Fargo accelerátor vezetője, a CME Ventures befektetési cég vezetője, a CitiGroup egyik vezető szakembere, továbbá a már megismert sikeres startupok vezetői mellett pl.: David Haber, a Bond Street társalapítója. De természetesen a kezdetektől már megismert egyetemi oktatók, tanárok is segítenek abban, hogy felkészüljünk VC pitchekre, vagy akár a cégen belül felmerülő versenyhelyzetek, kihívások kezelésére.
Így építsd fel a fintech startup-odat!
Versenytárs elemzési módszerekről hallottunk, olvastunk, illetve a még nem is létező szolgáltatási piacokon az üzlet tervezés módszertanához kaptunk támpontokat, tapasztalatokon alapuló javaslatokat. Átfogóan foglalkoztunk a startup-ok elbukásának leggyakoribb okaival, mint pl.: az ügyfélszerzés költségeinek alulbecslésével.
Megtudtuk mit keres pl.: a Wells Fargo, amikor a jelentkező startupokat meghallgatja. Vagy mit vizsgál a VC a pitchek közben. Nem meglepő módon a csapat összetétele, a csapattagok motivációi, gondolkodásuk az, amelyre minden szakember, vezető figyel. Több szakember kiemelte, hogy számára a
csapat felkészültsége, lelkesedése, elkötelezettsége és a benne lévő kurázsi fontosabb, mint az adott ötlet nagyszerűségét.
Házi feladat: csináljunk egy fintech startup-ot!
Megvolt a főpróba, ahol a team egy kiválasztott vállalkozást elemzett meghatározott szempontok szerint. A feladat lényege a korábban megtanult módszertanok használatának – éspersze a kreativitásunk – tesztje volt.
Karácsony táján meghallgattunk 200-nál is több(!) pitchet (1 percesek), melyek mindegyike egy-egy projektötlet volt. A projekt lehetett egy szolgáltatás, egy üzleti modell részleteinek kidolgozása, egy stratégiai roadmap felvázolása is.
Szavazással választottuk ki, hogy melyek legyenek a második 6 hétben részletesen kidolgozandó projektek – CAPSTONE projektek – alapötletei. Ha találtunk köztük egy nagyon izgalmasat, sietnünk kellett, mert hamar beteltek a helyek a tényleg ígéretes projektekben.
A hétre összeálltak a teamek, megismerkedtünk egymással és már le adtunk egy „pitch desk”-et. [megjegyz.: a megvalósítandó szolgáltatás és a piaci bevezetés koncepciója].
Már ebben a szakaszban meg kell tudnunk határozni a szolgáltatás értékajánlatát, a megoldandó problémát, a legvalószínűbb pénzügyi modellt, a várható piacméretet, a versenytársainkat stb.
Ezután jön majd a legizgalmasabb rész – 6 hét alatt MVP szintre kell eljuttatnunk a projektünket!