2024. október 15.
FinTechShow

KEDVEZMÉNYES JEGYEK    2024.07.31-IG! 

2024. november 26.
BankTechShow

KEDVEZMÉNYES JEGYEK    2024.07.31-IG! 

2022.06.20.

MNB FinTech és Digitalizációs Jelentés: Közel 150 FinTech vállalkozás van Magyarországon

Szerző:

Kategóriák:

A Magyar Nemzeti Bank harmadik alkalommal teszi közzé a globális és a magyar FinTech ökoszisztémáról, valamint a hazai banki és biztosítói szektor digitalizációs szintjéről szóló FinTech és Digitalizációs jelentését. 2021-ben mind nemzetközi, mind hazai szinten új lendületre kapott a pénzügyi szektor digitális transzformációja. Jelenleg a lakosság 84%-a használ már digitális banki csatornákat. 5 éven belül ez az arány elérheti a 95%-ot Ralf Cymanek, a Raiffeisen Bank lakossági vezérigazgató-helyettese és Kuhárszki András, az OTP Bank ügyvezető igazgatója szerint.

A banki termékek egyre szélesebb köre elérhető digitális módon, de a felhasználók is egyre nyitottabbak: új rekordként az ügyfelek több mint 80 százaléka használ már digitális banki csatornákat. Ezzel egyidejűleg a hazai FinTech szektor bővülése is folytatódott, immár közel 150 aktív FinTech vállalkozás van hazánkban. A hazai biztosítási szektor digitalizáltsága az egy évvel korábbi szinthez képest erősödött, de összességében továbbra is közepes szintűnek értékelhető.

Kiemelt üzenetek

  1. Nemzetközi szinten a pénzügyi szektor digitális transzformációja 2021-ben új lendületet kapott.
  2. A hazai FinTech szektor bővülése a pandémia megjelenését követően is folytatódott: az ökoszisztéma közel 150 szereplője már 8 ezernél is több főt foglalkoztat idehaza.
  3. A bankszektorban a kevésbé digitalizált bankok feltárkózása érdemben megkezdődött, azonban a teljes szektor fejlettsége még így is csak közepesnek tekinthető.
  4. A digitális csatornák egyre inkább elsődleges ügyfélcsatornákká válnak, 2021-ben már 16 százalék alá csökkent a csak bankfiókban bankoló ügyfelek aránya.
  5. Bár a digitális csatornák szerepe jelentős mértékben megnőtt, a belső működés digitalizáltsági szintjében csak kis mértékű előrelépés történt.
  6. A hazai biztosítási szektor digitális fejlettsége az egy évvel korábbi szinthez képest ugyancsak erősödött, de továbbra is közepes szintűnek tekinthető.
  7. A hazai biztosítási szektor digitális transzformációját az innovatív szereplőkkel való együttműködés, a hangsúlyosabb vezetői és munkavállalói felkészültség, valamint a támogató szervezeti kultúra segítheti elő jelentősen.

2021-ben új lendületet kapott a globális pénzügyi szektor digitalizációja, főként az EMEA (Európa, Közel-Kelet és Afrika) régió erősödésével. A digitálisan elérhető pénzügyi szolgáltatások körének bővülése valódi ügyfél-igénnyel találkozik, az ügyfelek a pandémiát követően is ragaszkodnak a kényelmes és gyors digitális megoldásokhoz.

Ezzel párhuzamosan megnőtt a jelentősége a pénzügyi és digitális bevonódásnak, a digitális pénzügyi megoldásokhoz még hozzá nem férő fogyasztók kizáródását magán és jegybanki kezdeményezések is próbálják megakadályozni. A fenntarthatóság kérdésköre szintén stratégiai fontosságúvá emelkedett, a digitális fejlesztések mind a környezeti hatások mérésében, mind a felelős pénzügyi döntések megvalósításában jelentős támogatást nyújthatnak.

Közel 150 FinTech cég van már Magyarországon

A hazai FinTech szektor bővülése a pandémia alatt is folytatódott és már közel 150 FinTech tevékenységgel foglalkozó, aktívan működő vállalat van Magyarországon, melyek több mint 8 ezer főt foglalkoztatnak.

A hazai innovatív vállalkozások többsége továbbra is – a bankokkal, biztosítókkal partnerségben – pénzügyi szoftverfejlesztéssel és rendszerintegrációval, fizetési szolgáltatásokkal, valamint adatelemzéssel és üzleti intelligenciával foglalkozik. A hazai FinTech cégeknek jelentős az export-aktivitásuk, amit a magas hozzáadott érték is támogat.

A fintech cégek számának megoszlása szolgáltatási kör szerint (2020)

fintech cegek szamanak megoszlasa szolgaltatasi kor szerint

Forrás: MNB

A hazai FinTech szektor árbevétele 2020-ban meghaladta a 170 milliárd forintot. A hazai FinTech cégek számos esetben már mikrovállalkozásként is nyereségesek, bár a nyereséges vállalkozások – azon belül is a nyereséges mikrovállalkozások – aránya az újonnan induló FinTech startup-ok folyamatos bővülése okán évek óta csökken – emelte ki előadásában Szombati Anikó, az MNB ügyvezető igazgatója.

A hazai fintech szektor árbevételének és jövedelmezőségének alakulása

hazai fintech szektor arbevetele

Forrás: MNB

A teljes bankszektor digitális fejlettsége közepesnek tekinthető

2021 folyamán a bankszektorban a kevésbé digitalizált bankok felzárkózása megkezdődött, azonban a teljes szektor fejlettsége még így is közepesnek tekinthető.

2021-re gyakorlatilag a netbanki és mobilbanki platformok váltak a fő ügyfélkommunikációs csatornákká, új rekordként az ügyfelek mintegy 84 százaléka már használ digitális banki csatornákat.

A belső működés digitalizáltsági szintjében azonban csak kis mértékű előrelépés történt az elmúlt évben, ami már középtávon is veszélyeztetheti az intézmények egyedi és szektorszintű versenyképességét a feltörekvő innovatív szereplőkkel szemben. A pénzügyi rendszer egyre digitalizáltabb és egyre hatékonyabb működéséhez jelentősen hozzájárulnak az MNB ajánlása mentén elkészített banki digitális transzformációs stratégiák, melyek célkitűzéseinek megvalósítását az MNB szorosan nyomon követi.

Az egyes termékigénylések digitális rendelkezésre állása mellett előremutató lenne a jövőben a digitális ügyintézés több eszközzel való ösztönzése is a bankok oldalán

– tette hozzá Szombati Anikó.

Digitálisan igénybe vehető termékek elérhetősége

digitalisan igenybe veheto termkek elerhetosege

Forrás: MNB

Közepes szintű a hazai biztosítási szektor digitális fejlettsége

A hazai biztosítási szektor fejlettsége az egy évvel korábbi szinthez képest erősödött, de összességében közepes szintűnek értékelhető az MNB által második alkalommal elkészített átfogó hazai biztosítói digitalizációs felmérés alapján.

Habár a legnépszerűbb lakossági biztosítási termékek online elérhetősége már általános a szektorban, a szélesebb körű termékpaletta digitális elérhetőségének erősítése hasznos lenne. Ennek elősegítése érdekében – többek között – az innovatív szereplőkkel való együttműködések kialakítása lehet előremutató.

Szintén a fejlődést segítheti a hangsúlyosabb vezetői és munkavállalói digitális felkészültség, valamint a digitális transzformációt nagyobb mértékben támogató szervezeti kultúra erősítése – ahogy ennek jelenléte a bankszektorban már azonosítható.

Digitálisan igénybe vehető biztosítási termékek elérhetősége (súlyozott átlag)

digitalisan elerheto biztositasi termekek

Forrás: MNB

A “FinTech és Digitalizációs Jelentés” innen tölthető le.

Címlapfotó forrása: stock.adobe.com by djvstock | Licenc: FinTech Group

Címkék:
blank
blank