A 2015-ben alakult fintech startup, a Monzo digitális bankot alapított, hogy újraértelmezze a pénzügyek kezelését a digitális térben. Az új megközelítés rövid idő alatt közel 800 ezer digitális ügyfelet hozott, ám az extrém növekedést mégsem a bankfiók nélküli bankolás, vagy a vonzó mobil app katalizálta. Az ingyenes bankolásra és a gyors online számlanyitásra sokan ráharaptak, ám ennek eredménye három év alatt 14 milliárd forintnak megfelelő veszteség lett. Hamarosan eljön az igazság órája. A fintech stratégiákról bővebben a Finspire!-en.

Az ügyfelek szeretik a kényelmet, a gyorsaságot, de azt még jobban, ha a bankolásért fizetni sem kell. Igaz, a bankok babérjaira törő fintech-bankok rövid idő alatt több százezer, vagy millió feletti ügyfelet szereztek a jellemzően díjmentes banki szolgáltatásaikkal (pl.: Revolut: 1,5 millió ügyfél 3 év alatt, N26: 1 millió ügyfél 5 év alatt, Monzo: közel 800 ezer ügyfél 3 év alatt), ám ezért súlyos árat kellett fizetniük.

Évről-évre halmozzák a veszteségeket és továbbra sem látni, miből lesz majd pénz. A minap publikálta a Monzo az éves pénzügyi jelentését, amiből az látszik, még keresik, miképpen lehetne jövedelmezővé tenni a fintech megközelítést.

A Monzoról

A fintech startup 2016 nyarán megszerezte a banki engedélyt az Egyesült Királyságban, amivel jogosulttá vált folyószámla-vezetésre. Amíg a banki engedélyt nem kapták meg, addig MasterCard logóval ellátott prepaid kártyát kínáltak az ügyfeleknek, amiből 2 év alatt közel 500 ezret bocsátottak ki az Egyesült Királyságban. (Egy pillanatnyi hiba miatt majdnem Magyarországon is elérhetővé vált a prepaid kártyájuk, amiről tavaly márciusban írtunk.)

2017 áprilisában, ahogy a Monzo elkészült a banki rendszereivel, megszüntette a prepaid kártyakibocsátást és az aktív ügyfelek 94%-át sikeresen átterelte az új banki termékre (folyószámla + betéti bankkártya). Mára a Monzo ügyfelek száma eléri a 800 ezret, ami – a jelenlegi havi 60 ezres új számlanyitási ütemet tekintve – 2018 őszére 1 millió lehet.

Monzo digitalis bank

Online számlanyitás + Apple Pay, Android Pay

A teljes számlanyitási folyamat a mobil applikáción keresztül – egy 5 másodperces selfie-video elkészítésével és a személyazonosító okmányunk lefotózásával – történik, ami 1-2 percet vesz csak igénybe. Ahogy beküldtük a fotót és a selfie-videot, a Monzo ellenőrzi azokat, majd egy push üzeneten keresztül értesít minket, ahogy elkészült a számlánk. Az ügyfélszolgálat leterheltségétől függően, maximum 24 órán belül „elkészül” a számlánk. Pár napon belül pedig a bankkártyánkat is kézhez kapjuk.

A Monzo mobil banki applikációja a költségeink nyomon követésében is extra segítséget nyújt. A hagyományos bankok elavult ügyfélélménye helyett a jelenlegi költségkövető (személyes pénzügyi menedzsment – PFM) megoldások full-extrás vizuális élményét kínálják. A Monzo segít abban, hogy „kordában tarthassuk” pénzügyeinket, tudatosabban intézhessük azt.

Akik pedig a mobiljukat szeretnék érintés nélküli mobilfizetésre használni, azoknak is teljesül a vágya. Sőt, nemcsak az Androidos, hanem az iOS (Apple) felhasználóknak is.

Monzo Apple Pay

Monzo díjak: 0 forint

A Monzo elsődleges banki terméke a folyószámla és az ahhoz kapcsolt MasterCard logóval ellátott betéti bankkártya. A Monzo applikáción keresztül küldhetünk pénzt az azonnali fizetési rendszeren keresztül bármely Egyesült Királyságban vezetett bankszámlára, indíthatunk beszedési megbízást, küldhetünk pénzt külföldre, vagy igényelhetünk folyószámlahitelt.

A Monzo szolgáltatások jellemzően ingyenesek, azaz a számlavezetés, az átutalás, a pénzküldés, a kártyás vásárlás, valamint a havi belföldi és külföldi készpénzfelvétel 200 fontig (kb. 74 ezer forintig). Abban az esetben, ha a havi készpénzfelvétel átlépi a 200 fontot, akkor 3%-os díjat számolnak fel. 2018 januárjától bevezették a folyószámlahitelt is, aminek díja naponta 50 penny (kb. 190 forint), ha a tartozásunk átlépi a 20 fontot (kb. 7500 forint).

Ezt mutatják a számok az éves jelentésben

A pénzügyi jelentés alapján a Monzo eddig 35 milliárd forintnak megfelelő tőkét kapott, amiből 3 év alatt 14,4 milliárdot használt fel (írt le veszteségként). Tavaly a fintech startup közel 680 millió forintnak megfelelő bevételt ért el, míg kiadásai meghaladták a 13 milliárd forintot, így az adózás utáni vesztesége 11,4 milliárd lett a helyi szabályok szerint.

 

Monzo eves jelentes

Forrás: a Monzo 2016. és 2017. évi éves jelentései alapján készítette a Fintechzone.hu

 

Az extrém ügyfélszám-növekedés miatt a társaságban foglalkoztatottak létszáma több mint 300 főre duzzadt és jelentősen, több mint 450%-kal nőttek az egyéb operációs költségek is az előző évhez képest. 2017-ben az egy ügyfélre jutó árbevétel havonta 75 forint, az egy ügyfélre jutó havi kiadás 1 450 forint volt.

Véleményünk szerint ahhoz, hogy a Monzo kilábaljon a jelenlegi veszteséges működésből a havi bevételeit a 20-szorosára kellene emelnie, amit

  • a jelenlegi ingyenes szolgáltatások fizetőssé tételével (lásd pl. Monese),
  • új banki, vagy biztosítási termékek (pl. további hiteltermékek, vagy megtakarítási, befektetési szolgáltatások) bevezetésével (lásd pl. Revolut),
  • az üzleti szegmensbe való belépéssel (lásd pl. Transferwise), vagy
  • az egyre divatosabb platform szolgáltatóvá (lásd pl. Starling) válással érhet el.

Az éves jelentésben a Monzo utal arra, hogy az idei év egyik ígéretes újdonsága a folyószámlahitel, amit alig 6 hónap alatt már több mint 37 ezren vettek igénybe. Emellett készítik elő a közösségi hitelezést (P2P lending), illetve a növekedésben még nagyobb hangsúlyt kap majd a szájreklám és az affiliate programok.

Konklúziónk

Felhasználói szemszögből a Monzo egy szerethető mobil banki applikációt, áramvonalasított online számlanyitást, könnyen kezelhető folyószámlahitelt és szívet melengető díjmentes bankolást rakott össze. Külön pozitívum, hogy gondoltak az iPhone felhasználókra és elérhetővé tették az Apple Pay-t is. A költségkövető alkalmazásuk még mindig veri a hagyományos bankok elavult megközelítéseit, így nem tudnánk olyan okot mondani, ami miatt ne ajánlanánk másoknak is a Monzot – ha elérhető lenne Magyarországon. Talán csak 1 apró aggályunk van…

Bekfetetői oldalról már kevésbé rózsás a kép. A fintech startup durván veszteségesen üzemel és az eddig nyilvánosságra hozott tervek még nem győztek meg minket a jövedelemtermelő képesség javulásáról.

És akkor az 1 apró aggályunk. Ha a veszteséges üzemelés miatt csődbe menne a Monzo, akkor ügyfélként ezt rosszul élhetnénk meg. De a jó hír, hogy ebben az esetben 85 000 fontig (kb. 31,7 millió forintig) biztosítva vagyunk a betétbiztosítási alap által.

MentésMentés

MentésMentés

MentésMentés