blank

2022.11.14.

Növekszik a kereskedők elvárása az elektronikus fizetési megoldásokkal szemben

Szerző:

Kategóriák:

Az elmúlt években ugrásszerűen nőtt a kártyás fizetés népszerűsége Magyarországon, amit külső tényezők és a megváltozott vásárlói szokások is gyorsítottak. Az OTP Csoport tapasztalatai alapján a kártyaelfogadás és -használat mára szinte természetessé vált, ezért a bizonytalan gazdasági környezet hatására sem várható, hogy jelentős fordulat következne be, de a megváltozott igények akár már a közeljövőben is átrendezhetik kissé a piacot.

“Az eredmények felülírták a legoptimistább várakozásainkat is”

Korábban nem látott mértékben, negyedévről negyedévre 20-30 százalékkal növekedett az elektronikus fizetési piac az elmúlt három évben. Az OTP Csoport szakértői szerint az ugrásszerű fejlődést több tényező, a megváltozott szabályozói környezet, a koronavírus járvány és a részben ennek hatására átalakult fizetési szokások is pozitívan befolyásolták.

„A járványhelyzet enyhülésével és azzal, hogy az elektronikus pénztárgéppel rendelkező vállalkozásoknak 2021. január 1-től jogszabály tette kötelezővé valamilyen elektronikus fizetési megoldás biztosítását, arra számítottunk, hogy a piac dinamikus növekedési üteme idén már valamelyest csökkenni fog, de az eredmények felülírták a legoptimistább várakozásainkat is.”

Hideg Noémi

az OTP Bank Kártyaelfogadás Szolgáltatás és ATM menedzsment vezetője

Az elektronikus fizetési piac sajátossága, hogy bár évről évre folyamatosan növekszik, az első negyedév teljesítménye jellemzően alacsonyabb a megelőző év utolsó negyedévénél, ami a karácsonyi időszak kiugró forgalmával, majd az azt követő, pénzforgalom szempontjából csendesebb időszakkal magyarázható.

2022-ben viszont ez a negyedéveket jellemző tendencia elhalványult, hiszen az OTP Bank idei első negyedéves forgalma a tranzakciók összegét és darabszámát tekintve is túlszárnyalta a 2021 október-decemberi időszak eredményét, majd ezt követően is a folyamatos és dinamikus bővülés jellemezte az évet. Ennek hátterében az év eleji egyszeri juttatások felhasználása, a SZÉP-kártya elfogadási szabályainak bővítése, a turizmus élénkülése, valamint az emelkedő infláció áll.

“Legyen gyors, egyszerű és stabil”

Az elektronikus fizetési megoldások terjedésével értelemszerűen az ezekkel kapcsolatos elvárások is folyamatosan változnak. Tapasztalataink és a piac visszajelzései alapján, bár az elektronikus fizetés biztosításának költségvonzata továbbra is alapvető tényező, egyre inkább felértékelődik a hozzáadott érték jelentősége is.

„Három szóban úgy foglalhatjuk össze partnereink elvárásait az elektronikus fizetés kapcsán, hogy az legyen gyors, egyszerű és stabil”

– mondta Hideg Noémi.

Az, hogy az elektronikus fizetés biztosítása milyen költségekkel jár, számos tényezőtől függ. Meghatározó a kereskedő forgalma, a kosárérték, a tranzakciók száma, a vállalkozás profilja, de ugyanígy technológiai szempontból is számos megoldás létezik az elektronikus fizetés fogadására. „Ma már bátran állíthatjuk, hogy az OTP Csoport szinte minden szegmens igényét ki tudja szolgálni, legyen szó kártya- vagy azonnali fizetés alapú műveletekről” – húzta alá az OTP Bank Kártyaelfogadás Szolgáltatás és ATM menedzsment vezetője.

Felértékelődik a kiegészítő szolgáltatások szerepe

A legtöbben az elektronikus fizetést a bankkártyás – esetleg mobiltelefonos vagy okosórás – fizetéssel és a POS-terminállal azonosítják és az OTP Csoport partnerei körében is ezek a legismertebb megoldások. Azonban évi 30 millió forint alatti éves árbevétel esetén a fizikai terminálnál gazdaságosabb megoldás lehet a kereskedőknek a SimpleBusiness applikáció, amivel a kereskedők szinte POS-terminálként használhatják Android operációs rendszerű mobiltelefonjukat.

A kártyahasználat népszerűségének növekedésével természetes igény mind az elfogadóhelyek, mind a vásárlók részéről, hogy élhessenek is ezzel a lehetőséggel. Mindezt ráadásul úgy, hogy ez semmiképpen se jelentsen visszalépést a készpénzes fizetéshez képest, mert senki sem szeretne azzal foglalkozni, hogy működik-e a rendszer vagy az esetleg éppen miért nem elérhető.

Ezért egyre inkább felértékelődnek az olyan kiegészítő szolgáltatások, mint a rövid határidős telepítés és beüzemelés, a folyamatos rendelkezésreállás, vagy ütemezett karbantartás, ami biztosítja, hogy a hét minden napján, 24 órában rendelkezésre álljon az elektronikus fizetés.

„A közeli jövőt tekintve valószínű, hogy ezeknek a kiegészítő szolgáltatásoknak még inkább felértékelődik a szerepük, ám arra számítunk, hogy az elmúlt időszakkal összehasonlítva lassulni fog a növekedés üteme. Mivel azonban az elektronikus fizetés mára a mindennapok részévé vált, stagnálás vagy csökkenés nem valószínű az e-fizetési piacon.”

Hideg Noémi, az OTP Bank Kártyaelfogadás Szolgáltatás és ATM menedzsment vezetője

Szavait az is alátámasztja, hogy a jellemző kártyaelfogadó helyszínek, úgy, mint nagyvárosok, forgalmas csomópontok vagy turisztikai célpontok mellett ma már a kistelepüléseken is egyre több helyen fogadnak el kártyát a fizetéshez.

[OTP Bank]

Címkék:
blank