2024.04.30.

OTP Mobil: Az elektronikus fizetés igenis egy stratégia!

Szerző:

Kategóriák:

Az idei PayTechShow résztvevői nemcsak a legújabb fizetési trendekről és megoldásokról tájékozódhattak. A vásárlói szokások megértése is kiemelten fontos, hisz hosszútávú sikert jelenthet, ha a kereskedő ezekre reagálva alakítja ki az ügyfélutakat és a fizetési környezetet.

Dr. Al-Absi Gáber Seif, az OTP Mobil ügyvezető-helyettese és Lemák Gábor, a fintechzone.hu társalapítója fireside chat keretében kitértek a friss hazai és nemzetközi sajtóhírekre, az AFR2.0 aktualitására és az elektronikus fizetési szolgáltatókat foglalkoztató kérdésekre is a PayTechShow-n.

Az OTP Mobil ügyvezető-helyettese szerint a legfontosabb iparági hír az utóbbi időben az Apple-lel kapcsolatos európai NFC-s nyitás volt. Az EU-s nyomás hatására az Apple megnyitja az NFC chip technológiáját harmadik feles szolgáltatók részére, amely nem csak a SoftPOS megoldások kapcsán jelenthet áttörést, de a független digitális tárca megoldások számára is.

,,Azt gondolom, hogy ez elképesztően sok felhasználási és üzleti lehetőséget fog megnyitni.”

– mondta el dr. Al-Absi Gáber Seif a beszélgetés során.

Fontos hír az is, hogy a napokban lépett hatályba az EU új, azonnali euró fizetési rendeletcsomagja, amely jelentőst lökést adhat a tagállamok közötti azonnali fizetés elterjedésének. Mivel hazánk devizaneme nem euró, így ránk nem vonatkozik a 2025-ös bevezetési határidő, de legkésőbb 2027-től már a hazai bankoknak is biztosítaniuk kell a kapcsolódó szolgáltatásokat.

,,Emellett meg kell említenem, hogy az OTP Mobilnál tavaly év végén lehetővé tettük minden SimplePay márkanév alatt elérhető fizetési megoldás esetén a 100%-ig online igénylési és szerződéskötési folyamatot.”

– hívta fel a figyelmet az OTP Mobil ügyvezető-helyettese.

A hazai piacon egyedülálló módon egy helyről, gördülékenyen, személyes jelenlét nélkül lehet igényelni POS-terminált, Online fizetési megoldást és Telefonos POS-t egyaránt.

Fotón Dr. Al-Absi Gáber Seif, az OTP Mobil ügyvezető-helyettese 2024. április 16-án a PayTechShow-n (forrás: FinTech Group, készítette: Kovács Dávid)

Várakozáson felül teljesített a Simple alkalmazás és SimplePay is

Április 15-én (a PayTechShow előtti napon) volt napra pontosan 10 éves a Simple applikáció. Az évek során több mint 3,2 millió felhasználó regisztrált Simple-fiókot, akik jelentős része a mai napig aktívan használja az ökoszisztéma által kínált szolgáltatásokat.

Eddig összesen több mint 24 millió parkolójegyet, 4,3 millió e-matricát és 10 millió mobiljegyet váltottak az alkalmazáson keresztül.

Az érintéses mobilfizetések darabszáma 2017-2023 között 80 millió volt. Összességében már több mint 130 millió alkalommal indítottak in-app és NFC tranzakciót a Simple ügyfelek az alkalmazás indulása óta.

,,Büszkék vagyunk rá, hogy a számításaink alapján 2023-ban a hazai online autópálya-matrica, a közterületi parkolójegy értékesítés és a QR-kód alapú csekkbefizetések is mintegy ötöde a Simple appon keresztül történt.”

– mondta dr. Al-Absi Gáber Seif.

A SimplePay online fizetés esetén 53 százalékkal nőtt a forgalom 2023-ban. Az MNB által közzétett pénzforgalmi adatok alapján a hazai internetes elfogadói piacon az éves növekedés 43% volt, így kijelenthetjük, hogy a piaci átlag feletti növekedést sikerült produkálnunk.

,,A csatlakozó partnerek vonatkozásában is remek eredményt tudhatunk magunk mögött, a 2023-as évben közel 4 ezer olyan kereskedő választotta a szolgáltatásainkat, akikkel korábban nem álltunk szerződésben.”

– tájékoztatta a PayTechShow vendégeit az ügyvezető-helyettes.

Hogyan alakulhat a számlaalapú fizetési forgalom aránya az elektronikus kereskedőknél a következő években?

A SimplePay portfóliójában az Instant Transzferen keresztül az azonnali fizetés már évek óta elérhető. A megoldással kapcsolatban pozitívum, hogy több kereskedőnél is a tranzakciók 5-10%-a ilyen módon valósult meg.

Az AFR 2.0-nak köszönhetően olyan szabvány kerül bevezetésre, amely kompatibilitást biztosít az egész hazai bankszektorban, ezáltal megnőhet a kereskedői igény az ilyen jellegű szolgáltatások iránt, mivel most már valóban az összes olyan vásárlónál elérhető lesz ez a fizetési opció, aki rendelkezik mobilbanki alkalmazással. Ennek megfelelően az OTP Mobil várakozása, hogy a korábban megfigyelt arányok tovább növekedhetnek.

Az online forgalom tekintetében is kirajzolódott, hogy elsősorban azon kereskedőknél volt magasabb az azonnali fizetési tranzakciók aránya, ahol magas a kosárérték és/vagy jelentős a B2B forgalom. Számukra lehet a fizetési kérelem és az egységes adatbeviteli (NFC, QR-kód és deeplink alapú) megoldások kiugró lehetőség, hiszen az esetükben nagyon magas kártyaelfogadói költségek merülnek fel a jelentős vállalati kártyaarány miatt.

Az OTP Mobil ügyvezetője szerint függetlenül attól, hogy milyen digitális fizetési megoldások lesznek népszerűek a jövőben, egyre inkább számít, hogy a cégek stratégia mentén gondolkodjanak és a fizetési megoldásokat egyben nyújtsák az ügyfeleknek.

,,Talán mi voltunk az elsők, akik elkezdték azt mondani, hogy a payment egy stratégia, és a vállalatok sikerességét is meghatározza. Azt gondolom, hogy ezt ma már – főleg a Covid miatt – nem nagyon kérdőjelezzük meg.”

– mondta dr. Al-Absi Gáber Seif.

Holisztikus gondolkodás

Az online fizetések kapcsán évek óta ismert trend, hogy egyre nagyobb a mobiltelefonról végrehajtott online vásárlások aránya, már 70 százalék körüli ez az arány a SimplePay tranzakciók vonatkozásában.

Az OTP Mobil nem csak fizetési megoldásokat kínál. A vállalat igyekszik holisztikusan gondolkodni és minden olyan témában irányt mutatni a kereskedőinek, amely érdekes lehet nekik a sikeres üzletmenethez és üzleti döntésekhez.

,,A Simple appban elkezdtük azokat a termékfejlesztéseket előtérbe helyezni, amelyek a kereskedőink üzleti lehetőségeit bővíti. Ennek egyik eredménye lett a Felfedező funkció. De a Simple Trends kereskedőknek szóló edukációs platformunkkal és az azonos nevű konferenciával is támogatni szeretnénk a szektort.”

– emelte ki az OTP Mobil ügyvezető-helyettese.

Az OTP Mobil lehetőséget biztosít a partnereinek arra, hogy megjelenhessenek a Simple App Felfedező funkciójában kedvezményes ajánlataikkal, vagy nyereményjátékokkal – így támogatva őket abban, hogy minél több vásárlójuk válassza az online fizetési módot a rendelés során.

,,A HORECA szektorral kapcsolatban pedig fontos megemlítenem, hogy az OTP Mobil a közelmúltban felvásárolta a HelloPay-t. Ennek köszönhetően társaságunk abszolút érdekelt lett a szegmenst érintő újdonságok és fejlesztések megvalósításában.”

– tette hozzá Al-Absi Gáber Seif.

Mit hoz a jövő?

Az OTP Mobil ügyvezető-helyettese elmondta, hogy az idei évben a legnagyobb fókuszt az AFR 2.0-hoz kapcsolódó fizetési opciók implementálására fektetik, hogy minél hamarabb és minél szerteágazóbb megoldásokat nyújthassanak partnereinek.

,,Minden olyan újdonságot nézünk, amivel vagy tartani tudjuk a tempót, vagy tempót tudunk diktálni.”

Fotón balra Dr. Al-Absi Gáber Seif az OTP Mobil ügyvezető-helyettese jobbra Lemák Gábor, a fintechzone.hu társalapítója 2024. április 16-án a PayTechShow-n (forrás: FinTech Group, készítette: Kovács Dávid)

Címkék: