blank
blank

2024.12.11.

Platform Engineering, a következő szint a DevOps után

Szerző:

Kategóriák:

Hogyan lehet hatékonyan gyorsítani a digitális transzformációt? Hogyan építhetők gyorsreagálású IT és digitalizációs csapatok? Az idei BankTechShow konferencia egyik fókusztémája azoknak a módszertanoknak és kompetenciáknak a feltárását célozta, amelyek segítenek választ adni ezekre a kérdésekre.

Jagusztin László, az Alerant Zrt. technológiai vezetőjének előadása rámutatott arra, hogy minden eddigi eredmény ellenére a vállalatok továbbra is küzdenek a DevOps szervezeti szintű kiterjesztésével. A projektek helyett eleve termékekben és vállalatokban gondolkodó platform engineering ígér számukra megoldást, a sikeres modellváltáshoz azonban változtatniuk kell a finanszírozáson is.

Az Alerant számos hazai nagyvállalatnál, közöttük vezető bankoknál valósított meg DevOps bevezetést. Tapasztalatai mutatják, hogy a szervezetek elsősorban gyorsabb rendszerszállítást, a technológiai környezetük modernizálását és szabványosítását, folyamataik automatizálását, valamint fokozott biztonságot és a területek közötti együttműködés megújítását várták, várják DevOps kezdeményezéseiktől.

,,Sok nagyvállalat megerősítené azt is, hogy az elmúlt öt évben mindezt elérte, de közelebbről megvizsgálva ezek a sikerek erősen behatároltak”

– mondta előadásában Jagusztin László, Alerant Zrt. technológiai vezetője. 

Bármely bank igazolni tudja őket két-három rendszerére, de korántsem mind az ezernél több rendszerére nézve. A vállalatok valójában továbbra is küzdenek a DevOps szervezeti szintű kiterjesztésével, így pedig jelentős ráfordításaik, ilyen irányú beruházásaik sem térülnek meg jól.

Egyik fő oka ennek, hogy az új módszerek és technológiák, az alkalmazásukhoz szükséges tudás a vállalati IT szervezeten belül kevesekhez jut el, a kompetenciák kevéssé fejlődnek. Két-három DevOps szakembert a legtöbb hazai nagyvállalat fel tud mutatni, de a vállalati szintű, sikeres alkalmazáshoz ez kevés, mivel az IT területe ennél sokkal szerteágazóbb és sokrétűbb.

,,Komoly hátráltató tényező ebből a szempontból a szakemberhiány, egy olyan probléma, amellyel a szervezetek hosszú távon is szembesülni fognak”

– mondta Jagusztin László.

A meglévő IT szakemberekre pedig eleve túl nagy kognitív nyomás nehezedik, rendkívül szerteágazó tudást kellene folyamatosan bővíteniük és frissíteniük ahhoz, hogy a technológia gyors fejlődésével lépést tartva rendszereket szállíthassanak az üzletnek, erre pedig az egyáltalán elérhető szakemberek nem mindegyike képes.

Gyakran akadályt gördítenek a DevOps szervezeti szintű kiterjesztése elé a már meglévő, egy-egy részfolyamatot érintő automatizálások – mint például a TicketOps –, a szinte árnyékinformatikaként bevezetett, és a hagyományos IT környezettől eltérően kezelt felhőszolgáltatások, valamint az onboarding nehézségei, vagyis az, hogy túl sok időbe, hosszú hónapokba telik, mire egy új kolléga vagy beszállító vállalatspecifikus megoldásokat tud szállítani.

blank

Fotón: Jagusztin László, az Alerant Zrt. technológiai vezetője a BankTechShow-n | Kép forrása: FinTech Group (készítette: Kovács Dávid)

Modellváltás fejlesztésben és finanszírozásban

A DevOps kihívások megválaszolásában a platform engineering segíthet, amelyhez a Gartner feltörekvő technológiák beérését követő hype cycle görbéje szerint a piac jelenleg nagy reményeket fűz. Az elemző előrejelzése (Top Strategic Technology Trends for 2024) alapján 2026-ra a vállalatok 80 százaléka platform engineering csapatokat fog létrehozni, hogy azok belső szolgáltatóként újrafelhasználható technológiai platformszolgáltatásokat és szabványos alkalmazáskomponenseket, valamint alkalmazásszállító eszközöket készítsenek.

Platform engineering csapataik támogatásához a szervezetek belső fejlesztői portált (Internal Developer Portal-t, röviden IDP-ét) alakítanak ki, amely a cloud portálokhoz hasonlóan önkiszolgáló módon ad hozzáférést az olyan vállalati szolgáltatásokhoz és tartalmakhoz, mint az infrastruktúra alkotóelemei, az architektúra-sablonok és a dokumentációk, valamint a folyamatok és a TicketOps automatizálása.

,,Felépítését és megközelítését tekintve ez a belső szolgáltató alapvetően különbözik a DevOps csapatoktól”

– mondta Jagusztin László.

A platformmérnökök nem egy-egy projekten belül dolgoznak, hanem a teljes IT számára nyújtanak szolgáltatásokat, és az általuk tervezett platformtermékek sem projektspecifikus, hanem vállalati szintű, szabványos, biztonságos és költségoptimalizált IT termékek. A platformmérnökök ezzel csökkentik a fejlesztői és a DevOps csapatok kognitív terhelését, amelyek így az üzleti igények gyorsabb kiszolgálására, célok elérésére összpontosíthatnak.

A platform engineering erőforrások, kompetenciák és költségek vonatkozásában egyaránt segít átlépni a DevOps kiterjesztés említett korlátain, egységesen kezeli a hagyományos és a felhőalapú szolgáltatásokat, szabványos megoldásaival pedig a rendelkezésre állást, a biztonságot és a szállítás sebességét is növeli.

,,Nem utolsósorban gyorsítja az új szakemberek fedélzetre léptetését, és növeli a fejlesztői elégedettséget, ami nemcsak a hatékonyság kulcsa, hanem a tehetségek megnyerését és megtartását is könnyebbé teszi”

– mondta Jagusztin László.

A platform engineering sokkal több, mint egy új hívószó, valós kihívások megválaszolásához ad működő módszert. Sikeres bevezetéséhez azonban a vállalatoknak modellt kell váltaniuk, és a projektfinanszírozás felől a termék-, illetve platformalapú beruházás felé fordulniuk.

blank

Fotón: Jagusztin László, az Alerant Zrt. technológiai vezetője a BankTechShow-n | Kép forrása: FinTech Group (készítette: Kovács Dávid)

Mi mindent nyernek platform engineering bevezetésével a vállalatok?

A Google Cloud októberben adta közre jelentését (2024 Accelerate State of DevOps Report), amelyben immár tizedik alkalommal vizsgálta a legjobban teljesítő technológiai csapatok és szervezetek képességeit, munkamódszereit és intézkedéseit.

A tanulmány többek között megállapítja, hogy a folyamataikat belső fejlesztői platform kiépítésével ésszerűsítő szervezetek nagyobb hatékonyságot érnek el – fejlesztőik termelékenysége tízes skálán 7,5–8,0 pontot kapott, míg a házon belüli fejlesztői platformot nem használó vállalatok táborában ez a középérték egy ponttal alacsonyabb.

Nagyobb szervezetek körében elterjedtebbek ezek a platformok, ami arra utal, hogy összetett fejlesztési környezetek menedzselésére alkalmasak. Bár bevezetésüket követően a teljesítmény átmenetileg csökkenhet, a platformok beérésével a hatékonyság egyértelműen növekszik. Optimális eredmények eléréséhez azonban fontos, hogy platform engineering törekvéseikben a vállalatok a felhasználó-központú tervezést, a fejlesztői önállóságot és a termékorientált megközelítést prioritásként kezeljék, áll a Google Cloud jelentésben.

Az Alerant 2024-ben szintén elkészítette IT technológiai körkép felmérését, amely ezernél több fejlesztő, IT architect, üzemeltető és DevOps szakember, valamint szakmai döntéshozó válaszai alapján – immár negyedik egymást követő évben – mutatja be a hazai informatikai piacot formáló, legfrissebb trendeket. Az informatikai területtel szembeni, legfontosabb elvárások közül a megkérdezettek többsége az automatizálást (42,1 százalék), a költségcsökkentést (39,2 százalék), a működési vagy üzemeltetési stabilitás növelését (34,6 százalék), valamint a biztonság fokozását (33,7 százalék) említette első helyen.

,,Különösebb meglepetést nem okozott ez a felállás. A legnagyobb IT kihívások és prioritások rangsora korábbi felméréseinkben is hasonlóan alakult, idén annyi változott, hogy a költségcsökkentés az eddiginél is fontosabb feladattá vált, és a második helyre lépett elő”

– mondta Jagusztin László. 

Figyelmeztető jel azonban, hogy az új üzleti funkciók fejlesztése így háttérbe szorul, és az említések 31,1 százalékával mindössze a lista ötödik helyén szerepel.

blank

Fotón: Jagusztin László, az Alerant Zrt. technológiai vezetője a BankTechShow-n | Kép forrása: FinTech Group (készítette: Kovács Dávid)

Mutatják ezek az adatok is, hogy a fejlesztők és az üzemeltetők valós kihívásokkal szembesülnek, amelyeket a platform engineering támogatásával hatékonyabban válaszolhatnak meg. Belső fejlesztői platform segítségével a szervezetek nagyon sok időt és erőforrást takaríthatnak meg, és a szabványosítás révén nemcsak a biztonságot, hanem az átláthatóságot is növelhetik, ezáltal a megfigyelhetőség (observability) feltételeit is megteremthetik. Mindezt az alkalmazásmodernizálás és a felhőmigráció terén egyaránt előnyükre fordíthatják a vállalatok – és mindkettő hosszú távon is legfontosabb feladataik között fog szerepelni.

,,Rendkívül fontos, hogy a szervezetek felismerjék és megértsék, fejlesztőiket mi hátráltatja munkájukban, mert ezt a terhet csak így tudják csökkenteni”

– mondta Jagusztin László.

A low-code, no-code eszközök és a kódíró generatív mesterséges intelligencia mellett ebben a platform engineering is segítségükre lesz. De mint a Gartner hype cycle görbéjén is látjuk, a következő évek mutatják majd meg, hogy a DevOps-hoz képest szintet lépő megközelítés a gyakorlatban miként fog beválni.

Ma is bizonyosak lehetünk azonban abban, hogy a digitálisan átalakuló világban a vállalatok jövőbeni sikere egyre nagyobb mértékben a technológiai képességeken, így a fejlesztőkön fog múlni. Azok a szervezetek lesznek eredményesek a legnagyobb eséllyel, amelyek meg tudják nyerni és tartani a legtehetségesebb szakembereket, és olyan beruházásokat eszközölnek, amelyekkel munkájukat a leghathatósabban segítik, mert így ügyfeleik és partnereik is őket választják, velük dolgoznak majd együtt a legnagyobb előszeretettel.

Címlapon: Jagusztin László, az Alerant Zrt. technológiai vezetője a BankTechShow-n | Kép forrása: FinTech Group (készítette: Kovács Dávid)

Címkék:

blank