2017.12.18.

A 10.000 kilométeres startup-vadász túra legfontosabb tapasztalatai

Szerző:

Kategóriák:

A Sparklab startup-vadászai körbejárták Közép-Kelet-Európát, hogy megtalálják a legígéretesebb projekteket az inkubációs programjuk számára. Utolsó állomásuk, Varsó előtt csíptük el őket és gyűjtöttük össze a legfontosabb tapasztalataikat.

Október második felében vette kezdetét a 7.000 kilométeresre tervezett régiós roadshow, ami végül 10 ezer kilométeres lett. Kilenc országba látogattak el és több mint 50 startupot mentoráltak alig 2 hónap alatt. Hamarosan indul a Sparklab második inkubációs szakasza, aminek a hírét most elhintették a régióban. És persze arra is kíváncsiak voltak, melyek a legígéretesebb startup projektek az életminőség fejlesztése területén.

A Sparklab

Az NN Biztosító 2017 februárjában indította el saját inkubátor programját Sparklab néven. A Sparklab olyan ötleteket, megoldásokat keres, amelyek hozzájárulhatnak az életminőségünk javulásához. A kiválasztott ötleteket többek között marketing és értékesítési stratégiával, az NN Biztosító kapcsolati hálójával, coaching és mentor programokkal, valamint eszközökkel és iroda helyiségekkel támogatják. A Sparklab hivatalos oldala: http://www.sparklab.cc.

A Sparklab vezetőjével, Südy Steve-vel beszélgettünk a roadshow során szerzett legfontosabb tapasztalatokról, eredményekről.

Épp az első állomásotok, Bukarest felé tartottatok, amikor meséltél nekünk a régiós roadshow részleteiről, a várakozásaitokról. Most az utolsó állomás, Varsó felé tartasz. Hogyan értékeled a roadshow-t?

Südy Steve: Nagyon sokat számít, hogy személyesen találkozhattunk a startupokkal. Sokkal hamarabb kiderül, megvan-e a kémia, megvan-e a potenciál a startupban az ötlete megvalósításában, mennyi áldozatot hajlandók hozni az ötlet megvalósításáért. A pályázati anyagokból ezeket nem tudhatjuk meg. Sokkal pontosabb képet alkothattunk a startupokról, ami a pályázati anyagok elbírálásánál sokat fog számítani.

Rengeteget tanultunk abból, hogyan érdemes megcélozni a helyi startup közösségeket, hogyan lehet a startupok figyelmét felkelteni az inkubációs programunk iránt. Voltak rendkívül sikeres helyszínek, amelyeken akkora volt a túljelentkezés, hogy plusz egy nappal meg kellett hosszabbítanunk a programunkat. Ugyanakkor volt olyan helyszín is, ahol kisebb volt az érdeklődés. Ebből is sokat tanultunk, hogy legközelebb mire figyeljünk majd oda.

Az út során kitapasztaltuk, hogyan kell „hype-olni” a programunkat a helyi közösségekben. Összességében úgy gondolom, elértük a célunkat.

A Sparklab inkubációs programunk hírét rengeteg startup közösségbe juttattuk el, amivel nem csak a jelentkezők számosságát, de a pályázatok „minőségét” is megalapoztuk.

A helyszíneken előszűrtük a projekteket, és segítettünk abban, hogy ütőképes anyaggal pályázhassanak a startupok.

Minden állomáson speed-mentoringot tartottatok. Hogyan zajlottak ezek? Mire voltak kíváncsiak elsősorban a startupok?

Südy Steve: Ezek jellemzően 1 órás beszélgetések voltak, amelyeken az adott startupot érintő kérdésekben igyekeztünk tanácsokat adni. A startupokat jellemzően az érdekelte, hogyan validálják az ötleteiket, mennyit költsenek az MVP-re, hogyan találjanak maguknak fejlesztőket, vagy kihelyezzék-e a fejlesztést külsős cégbe.

Melyik startup volt a legérdekesebb számodra?

Südy Steve: Az egyik egy szerb startup volt, amelyik a balkáni országokból Németországba emigráltaknak nyújt online pszichológiai tanácsadást. Németoszágban tízszer annyiba kerül ez a szolgáltatás, mint a balkáni országokban és a nyelvi problémák miatt sem fordulnak az emigráltak a német szakértőkhöz. A megközelítésük nagyon érdekes volt számomra és az egyik inkubált projektünk esetén látok kapcsolódási pontokat is.

Egy másik érdekes projekttel Szófiában találkoztunk. Ők a vakok és a gyengénlátók számára fejlesztettek közlekedésüket segítő megoldást. Velük több körben egyeztettünk már és őket is szívesen látnánk a Sparklab mentoráltjai között.

Mennyi jelentkezőre számítotok a régióból?

Südy Steve: A visszajelzések és a follow-up kampány alapján legalább 50 startup jelentkezésére számítunk a környező országokból. A jelentkezési határidő 2018. január 1. és addig még ráerősítünk a régiós kommunikációs kampányunkra is.

Miben lesz más a második inkubációs szakasz?

Südy Steve: Még fókuszáltabb programot állítottunk össze, részben a nemzetközi résztvevők miatt. Lesz három 1 hetes bootcamp, amelyeken nagyon intenzíven fogunk haladni. Emellett skype-on keresztül folyamatosan tartjuk a résztvevőkkel a kapcsolatot, és segítünk nekik, hogy az inkubációs program végére a legtöbbet hozhassák ki a projektjükből.

A második inkubációs szakasz ütemezése:

  • Jelentkezési határidő: 2018. január 1-ig
  • Startupok kiválasztása: 2018. január 8-ig
  • Mentor program indulása: 2018. február 12-én
  • Program időtartama: 12 hét

Az 5 legfontosabb tapasztalat, amire érdemes odafigyelni

Steve szerint, ha az alábbiakra odafigyelsz régiós startup-vadász körút szervezése során, akkor sok hasznos tapasztalattal és ígéretes startup leadekkel térhetsz haza:

  1. Az előkészületeken nagyon sok múlik. Az erre fordítandó időt nem érdemes megspórolni. Érdemes minden helyszínt már hetekkel korábban előkészíteni.
  2. Nagyon sok múlik a helyi partneren. A helyi startup közösség véleményvezérei komoly mozgósító erővel bírnak. Ha őket megnyered a programodnak, az garantálja a sikert.
  3. A legértékesebb információkat az esti sörözés, a közös vacsora során lehet beszerezni. Ha van rá mód, erre fordítsatok időt.
  4. Az előkészítés egyik fontos eleme a mentorálást megelőző aktív kampányolás a helyi startup közösségekben. A véleményvezéreken, a startup közösségek social oldalain keresztül jó eredménnyel lehet megszólítani a startupokat.
  5. A startupoknak szóló felhívásban érdemes nagyon jól körülhatárolni, kiket vársz az eseményre és mit fognak azon kapni.

Címkék: