Egy generációhoz való tartozás nem egy életkori doboz, amelyben így vagy úgy kell viselkedni. Mire figyeljen a marketinges, a HR-s és a főnök? Steigervald Krisztián generációkutató osztotta meg tapasztalatait a FinTechShow-n.
A koronavírus járvány óta online dolgozunk, kommunikálunk, tanulunk, sőt még online házibulit is tartanak a fiatalok. Kezdjük megszokni az online létet, a digitális eszközök és megoldások használatát, de vajon szeretjük-e? Kapcsolódik-e valamilyen élményünk, valamilyen emocionális kötődésünk az online világhoz?
„Egy generációhoz való tartozás nem egy életkori doboz, amelyben így vagy úgy kell viselkedni. A generáció tapasztalatok, a jelen élménye az átélt múlt és az elképzelt jövő kombinációja. Nincs egységes jelen, nincs azonos igazság, nincsenek egyetemes igazságok.”
A tapasztalatlanság sok esetben cél
A felnövekvő generáció sok szempontból hatalmas kihívást jelent a munkaerőpiacon. A korábbi generációkkal végzett kutatásokat, a korábban begyakorlott szerepeket, kérdéseket sutba dobhatjuk. A hagyományos – generációkon át kialakult – szerepek megfordultak, és változnak a munkahellyel szembeni elvárások is.
Akik 1995 előtt születtek, még egy íráson-olvasáson alapuló gyermekkorban nőttek fel. Az agyuk bal agyfélteke-fókuszú, azaz mélységi tudással rendelkeznek. Ők arra törekszenek, hogy egy területen minél képzettebbek legyenek, specializálódnak és küzdenek a mély tudásért.
Az 1995 után született, az audiovizuális korban, a digitális érában felnőtt gyerekek agyi működése nem literális központi, hanem egy audiovizuális élményalapú gondolkodásmódot ad, ahol a jobb agyfélteke áll a fókuszban. Míg a bal agyfélteke a mélységi tudást hozza, a jobb agyfélteke-fókuszú agy képtelen mélységi tudásra.
De figyelem! Az 1995 után született gyermekek tudása sem felszínes, hanem felszíni. Nagy különbség! A mai huszonévesek célja, hogy minél többmindenről tudjanak valamit, aztán majd meglátják, hogy ezzel mit tudnak kezdeni. Ez egy másik fajta tudás, ez nem az, amihez a mai 40-esek, 50-esek hozzászoktak, amit elvárnak.
Marketingesként, HR-sként, főnökként vagy mentorként meg kell találni azt a hidat, ahol a két különböző tudásfajta és tapasztalat együttesen visz előre.
Fotón Steigervald Krisztián, az Emocionális Marketing Kft. ügyvezetője a FinTechShow-n.
A mai huszonévesek számára nem léteznek kikövezett utak
Korábbi tapasztalataink, élményeink nagy befolyással vannak vásárlási és fizetési szokásainkra. Egy nemrég végzett kutatás rámutatott arra, hogy a bankkártya a mai tinédzserek számára – ellentétben a mai negyvenesekkel, ötvenesekkel, akik a bankszámla és a kártya elmúlt 25-30 éves fejlődését megtapasztalták – nem a fizetés szabadságát, hanem a kötöttséget jelenti.
Az 1995 után születettek élményei, tapasztalatai azt láttatják számukra, hogy bármikor változtathatnak iskolát, egyetemet, szakmát. Nincsenek kötöttségek. Ez a gondolkodásmód, mely megjelenik a pénzügyeik intézésében is, visszavezethető többek között a jobb agyfélteke-fókuszú működésre. A jobb agyfélteke-fókuszú működésnél a rövid távú gondolkodás, rövid távú memória dominánsabb.
Ez magával hozza azt is, hogy a kikövezett utak nem adnak olyan stabilitást számukra, mint amit az idősebb generációk társítanak hozzá.
Önismeret, hibázás lehetősége és a csapatmunka
Az önismeret és a hibázás lehetősége egy olyan tanulási folyamat, amit az idősebbek a fiataloktól igyekeznek megtanulni. A fiatalok életében már fontos az önismeret, az iskolában is foglalkoznak vele és nagyon fiatal korban elkezdik beépíteni saját életükbe, hogy a hibázásnak van pozitív oldala.
Holisztikusan nézik a világot, teljesen más rendszerben élnek és teljesen más válaszreakciókat adnak ugyanazokra a kérdésekre és dolgokra. A babyboomer ugyanakkor nem hibázhat; maximalizmusra, tökéletességre nevelték. Tapasztalatai mintáik komoly különbséget jelentenek abból a szempontból, hogy hogyan tudnak egy csapatként dolgozni.
Fotón Steigervald Krisztián, az Emocionális Marketing Kft. ügyvezetője a FinTechShow-n.
Nincs generációs vagy életkor-doboz
Az “Online jegyet” vásárlók számára hozzáférést biztosítunk a FinTechShow online videókonferencia platformhoz, amelyen 2020.12.31-ig megtekinthetők az előadások, a 3D-s kiállítói tér és kapcsolatot építhetnek egymással a résztvevők. FinTechShow program itt. Összes videó listája itt: Playlist.
Címlapfotó: pexels.com