blank
blank

2023.10.09.

Szoftverrobotok a bankokban. Terjed a robotizáció (RPA) a pénzügyi szektorban is

Szerző:

Kategóriák:

A digitális bankolás technikai feltételeit biztosító szállítói kört megszólító cikksorozatunkban ezúttal az RPA (robotizált folyamatautomatizálás) rendszerekről kérdeztük a hazai szakértőket. Milyen sajátosságokat jelent egy RPA fejlesztés a pénzügyi szektorban? Milyen típusú folyamatoknál érdemes RPA megoldásban gondolkodni? A DORA rendelet várhatóan milyen hatással lesz az ilyen típusú fejlesztésekre?

Az RPA (Robotic Process Automation) fejlesztések nem újkeletűek a pénzügyi szolgáltatást nyújtók körében. Nem is meglepő, tekintettel arra, hogy milyen nagy adatmennyiség keletkezik a szektorban, és milyen nyomást jelent az információbiztonságnak való megfelelés, valamint a transzparencia szükségessége.

Illés Tamás, a MORTOFF Informatikai Tanácsadó és Szolgáltató Kft. senior RPA consultant munkatársa megerősíti, hogy az RPA-ban rejlő potenciált a pénzügyi szektor ismerte fel szinte elsőként. Ezt nem csak a cég tapasztalatai, hanem a Gartner kutatása is alátámasztja, miszerint a bankok és a biztosítók közel 80%-a használja az RPA-t aktívan – ezzel alátámasztott, hogy ebben a szektorban a legnagyobb a technológia elterjedtsége.

A bankok digitális jövőjét meghatározó technológiai trendekkel, az újgenerációs megoldásokkal 2023. november 23-án a BankTechShow-n foglalkozunk Magyarország vezetői banki és IT cégeinek technológiai és üzleti vezetőivel közösen. További részletek: BankTechShow 1.0

Hogyan működik?

A bankok és pénzügyi szolgáltatók számára a legfontosabb az információbiztonság és az átláthatóság biztosítása, de a tranzakciók végrehajtásának pontossága és az üzemfolytonosság is elengedhetetlen. Egy jó RPA technológia – megfelelő alkalmazás esetén – minden elvárásnak való megfelelést stabilan támogat.

A szoftverrobotok csak a feladat végrehajtásához szükséges minimális adatkörrel dolgoznak, melyeket a feldolgozást követően szükség szerint elvetnek, vagy riportban, logban rögzítenek.

Az információbiztonsági elvárásoknak való megfeleléshez biztosítani kell a robotizációs tevékenységben érintett személyek feladatainak, hozzáféréseinek előzetes meghatározását és folyamatos kontrollját (pl. robotfolyamatot csak felhatalmazott személy élesíthet).

A banki üzem folytonosságát segíti a technológia sajátosságából (és a megfelelő megoldástervezésből) fakadó skálázhatóság, a redundáns robotinfrastruktúra, valamint az esetleges üzleti kivételekre és technikai hibákra való előzetes felkészülés és megfelelő hibakezelés.

,,Az RPA technológia nagyban segítheti a bankokat a múlt örökségeként velük élő, elavult legacy rendszerek élettartamának meghosszabbításában és a vonatkozó munkaerő költségek csökkentésében, vagy adott esetben az azokról való áttérés (migráció) folyamatában.”
Krizsán Olivér

HeroBot Kft., ügyvezető

Mikor és hol érdemes a pénzügyi szektorban RPA megoldásban gondolkodni?

A MORTOFF szakértője szerint a mindennapi munkavégzést, a hatalmas adatmennyiség feldolgozását és a humánerőforrást igénylő feladatokat fokozottan képes támogatni RPA megoldásokkal a piac.

,,A leggyakoribb alkalmazási területek között az ügyfélszolgálat támogatását, az új alkalmazottak beléptetését, valamint a hitelbírálati, kockázatelemzési, költségellenőrzési, beszerzési és számlázási folyamatok automatizálását említhetjük.”

Illés Tamás

Mortoff, senior RPA consultant

A vezető RPA platformok is folyamatosan alakulnak és haladnak a kor technológiai újításai felé; a mesterséges intelligencia képességeik állandóan fejlődnek. Ez hosszútávon lehetővé teszi az RPA-nak a pénzügyi szektor működési folyamataira való kiterjesztését. Ilyen területek lehetnek az írásos ügyfélmegkeresések, vagy dokumentumok feldolgozása és szortírozása, a hitelbírálat, vagy a csalásmegelőzés.

,,A pénzügyi intézmények számára az RPA technológia a nagy ismétlésszámú, tranzakcionális folyamatok automatizációjával teremt értéket, melyek jellemzően a számlavezetési, hitelezési, kárbejelentési- és rendezési, valamint a kiegészítő termékkört érintő (pl. online kiskereskedelmi) folyamatok közül kerülnek ki.”

– mondta a HeroBot Kft. ügyvezetője.

Mire érdemes figyelni RPA alkalmazás bevezetésekor?

Az RPA megoldások alkalmazása számos előnnyel jár, azonban Illés Tamás a MORTOFF szakértő munkatársa szerint a bevezetés során mindenképpen figyelembe kell venni a terület sajátosságait és az alábbi alapelveket:

1. Kezdjünk kis lépésekkel, de tervezzünk hosszú távra
2. Építsünk szakértői csapatot, amely ismeri az RPA működés minden aspektusát
3. Edukáljuk a kollégákat, hogy csökkentsük a robotizációhoz kapcsolódó félelmeket, és teret adjunk az ötleteknek
4. Vegyük figyelembe a szabályozási környezet elvárásait
5. Törekedjünk stabil, robusztus, ezáltal biztonságos megoldások kialakítására

Hogyan befolyásolja majd a DORA az RPA projekteket?

Illés Tamás szakmai meglátása szerint a pénzügyi szektor egyik sajátossága a merev szabályozási környezet és a szigorú biztonsági követelmények, melyek követése és betartása elengedhetetlen az RPA projektek sikeres szállításához.

Persze a DORA rendeletnek való megfelelés ennek nem mond ellent. Az RPA megoldásokat szállító vállalatok is kíváncsian várják a rájuk váró hosszútávú kihívásokat a rendelettel kapcsolatban.

,,Várakozásunk szerint a DORA hatása e tekintetben kettős lesz. Egyrészt ki fogja kényszeríteni a pénzügyi szervezetek és RPA implementációs partnerek együttműködésének szervezeti szabályozását és a kontroll kialakítását. Ugyanakkor az RPA technológia nagyszerűen segítheti is a kontrollok működtetését és a transzparencia fenntartását azáltal, hogy szinte korlátlan mennyiségű ellenőrzés elvégzését és adat gyűjtését, konszolidációját teszi lehetővé.”

– nyilatkozta Krizsán Olivér.

A HeroBot ügyvezetője összességében bízik abban, hogy a robotok segíteni fogják a szektor szereplőit a digitális működési ellenállóképességük folyamatos tesztelésében.

Címlapfotó: stock.adobe.com | Licenc: FinTech Group

Címkék:

blank
blank
blank