A banki ügyfelek több csatornán, akár internetbankon, telebankon is jelezhetik bankjuknak, ha nem kívánnak élni a hiteltörlesztési moratóriummal, amely a március 18-ig folyósított hitelekre vonatkozik és év végéig tart. Érdemes azt is tudni, hogy milyen esetekben lehet nyilatkozni, illetve mikor nem kell.
Az MNB szerint megéri kihasználni a moratórium lehetőségét
A Magyar Nemzeti Bank (MNB) szakértői több fórumon is amellett érveltek, hogy
az adósoknak megéri kihasználni a moratórium lehetőségét, aki mégis úgy dönt, hogy tovább törleszti hitelét, nyilatkoznia kell erről bankjánál.
Az MNB szakértői hangsúlyozták, hogy a törlesztőrészletek nem változnak a moratórium lejártát követően, a tőketartozást sem a fizetési moratórium ideje alatt, sem a fizetési moratórium lejártát követően nem lehet a moratórium ideje alatt nem teljesített kamat összegével megnövelni.
Ezt a kamatot a hátralévő futamidőben esedékes törlesztőrészletekkel együtt a fizetési moratórium lejártát követően a futamidő alatt, évente egyenlő részletekben kell megfizetni.
A futamidő úgy hosszabbodik meg, hogy az esedékessé váló törlesztőrészlet és a fizetési moratórium alatt keletkező részletekben megfizetendő kamat összege együttesen ne haladja meg az eredeti szerződés szerinti törlesztőrészletek összegét.
A kamatra vonatkozó szabályokat megfelelően kell alkalmazni a díjakra is.
Elektronikus banki csatornákon nyilatkozhatnak az ügyfelek, ha nem kívánnak élni a lehetőséggel
A K&H bank honlapja szerint az ügyfelek e-bank üzenetben, K&H mobilbank üzenetben, K&H mobilbankból telefonon, illetve a K&H Távbankon keresztül jelezhetik törlesztési szándékukat.
Az OTP Banknál az internetbankon keresztül, illetve a honlapon egy nyilatkozat kitöltésével is lehetősége van az ügyfeleknek folytatni a törlesztést.
Pontos részletek az alábbi linkeken érhetők el a legnagyobb bankoknál:
- OTP Bank: „Lakossági hiteltörlesztések fizetési haladéka”
- K&H Bank: „Fizetési moratóriummal kapcsolatos tájékoztató”
- Erste Bank: „Hitel könnyítő intézkedések”
- UniCredit Bank: „Törlesztési moratóriummal kapcsolatos információk”
- Raiffeisen Bank: „Hiteleket érintő fizetési haladék”
- MKB Bank: „Hiteltörlesztési moratórium”
- CIB Bank: „Hiteltörlesztési haladék”
- Budapest Bank: „Tájékoztatás a hiteltörlesztési moratóriumról”
- Takarékbank: „Hiteltörlesztési moratóriummal kapcsolatos információk”
Mikor kell és mikor nem kell nyilatkozni?
Nyilatkozni három esetben kell:
- Elsőként akkor, ha egy ügyfél most nem él a moratóriummal és tovább törleszti hitelét.
- Másodszor majd akkor, ha most tovább törleszt, de később meggondolja magát, és felfüggeszti a fizetést.
- Harmadszor, ha most él a moratóriummal, később azonban úgy dönt, mégis folytatja a törlesztést.
Egyedül akkor nem kell nyilatkoznia az ügyfélnek,
ha most felfüggeszti a törlesztését, és nem is változtatja meg a döntését.
A nyilatkozathoz a hitel felvevőjének néhány adata, valamint több, a hitelszerződéshez kapcsolódó információ szükséges, a magánszemélyeknek és a vállalatoknak szóló nyilatkozatsablon a bank honlapjáról letölthető.
Az ügyfelek december 31-éig bármikor jelezhetik, hogy mégis folytatják a hitelük törlesztését, ugyanúgy, ahogy azt is, ha mégis élni kívánnak a moratóriummal. Amennyiben több hitelük van, ezt minden hitelnél külön tehetik meg. Ilyen esetekben egyszerűen nyilatkozniuk kell a banknak, hogy adott időponttól kezdve mégis törlesztenek, illetve élnek a moratóriummal.
Forrás: MTI, Címlapfotó: pexels.com