Új online hitelpontok jöhetnek ősztől

írta | 2019.07.09. | Banki és fintech hírek, Összes hír

fintechshow fintech digitalis transzformacio

Hamarosan a világháló minden pontján online igényelhető és azonnal megköthető részletfizetéssel, személyreszabott kölcsönnel találkozhatunk. Az év elején hatályba lépett nem valós idejű ügyfél-azonosítás, valamint a 2019. szeptember 14-től „kiteljesedő” Módosított Pénzforgalmi Irányelv új digitális értékesítési stratégia kialakítását teszi lehetővé a hazai pénzügyi szolgáltatók számára. Részletek a minap publikált GoodID White Paper-ből.

Egyre több pénzügyi szolgáltató ismeri fel, hogy a 2-3 perc alatt teljesíthető nem valós idejű digitális ügyfél-azonosítás („selfie-fotós”, „selfie-videós” azonosítás) optimális eszköz az ügyfelek gyors akvirálásához a digitális térben. Ha pedig az ügyfél közelít a jogszabályban rögzített limitekhez – és ezért szükségessé válik a valós idejű ügyfél-azonosítás -, akkor a nem valós idejű ügyfél-átvilágításon átesett ügyfelek valós idejű digitális azonosítása már csak 2 percet vesz igénybe – a jelenlegi legalább 10-15 perchez képest.

A nem valós idejű távoli ügyfél-azonosítás lehetőségének megteremtésével az MNB célja az, hogy alacsonyabb kockázatú pénzügyi termékeket sokkal egyszerűbben lehessen az interneten keresztül igényelni.

Az ügyfelek jelentős részénél – a pénzügyi magatartásuk alapján, tekintettel a pénzügyi tranzakciók jellegére és összegére – a nem valós idejű ügyfél-azonosítás mellett nyújtható pénzügyi szolgáltatások teljesítik az igényeket, így a pénzügyi szolgáltató számára – digitális értékesítési stratégiájától függően – elegendő lehet a nem valós idejű digitális ügyfél-azonosítás alkalmazása.

A pénzügyi szolgáltatók a nem valós idejű és a valós idejű ügyfél-átvilágítás kombinálásával, a PSD2 szerint megnyíló banki API-hozzáférésekkel új értékesítési stratégiát alakíthatnak ki a digitális térben. A kapcsolódó jogszabályokról, azok alkalmazásáról és piaci lehetőségekről további részletek a GoodID White Paper-ben.

Nem valós idejű ügyfél-azonosítás

Idén év elején lépett hatályba a 45/2018. (XII.17.) MNB rendelet, amivel Magyarország újabb lépést tett a bankfiók nélküli bankolás irányába. Igaz, az MNB már 2017 júliusától megteremtette a lehetőséget a pénzügyi szolgáltatók számára a távoli ügyfél-azonosításra, ám az azóta összegyűjtött tapasztalatok, valamint az újabb technológiák megjelenése a 2017-es rendelet felülvizsgálatát tették szükségessé.

A rendeletmódosításnak köszönhetően a pénzügyi szolgáltatók a pénzmosás és a terrorizmus finanszírozása megelőzéséről és megakadályozásáról szóló törvénynek (röviden: Pmt.) megfelelően, a kockázatarányosság elve alapján, távolról, digitális csatornán keresztül a valós idejű ügyfél-átvilágítás mellett biztosíthatják a nem valós idejű ügyfél-átvilágítást is (“szelfizős számlanyitás”).

Röviden: most már akár banki nyitvatartási időn túl, az interneten keresztül nyithatunk bankszámlát, vagy köthetünk kölcsönszerződést banki ügyintézővel történő egyeztetés nélkül is.

A kölcsön igénylésétől a folyósításáig otthonról, akár pár perc alatt

Egyre több hitelintézet és pénzügyi vállalkozás biztosítja majd, hogy a kölcsön igénylésétől a szerződés megkötésén át a kölcsön folyósításáig a teljes folyamat – idegen bank ügyfele esetén is – online legyen intézhető.

A kölcsön-, vagy a részletfizetés igénylését elindíthatjuk a webshopból, a közmű szolgáltató weboldalán – akár a számla kifizetését követően is – mindössze a személyazonosító okmányunk lefotózásával, egy selfie videó elkészítésével, valamint a banki tranzakciós adataink megosztásával biztonságos felületen keresztül, az erős ügyfél-hitelesítés segítségével.

Az ügyfél-átvilágítás, a hitelminősítés és a folyósítás pár hónapon belül akár pár perc alatt is megvalósítható lesz a hazai hitelintézeteknél, pénzügyi vállalkozásoknál – a PSD2 szerinti banki API-hozzáférések megnyitását, valamint az erős ügyfél-hitelesítés elindulását követően, tervezetten 2019. szeptember 14-től.

„Előretolt” ügyfélakvizíciós pontok a digitális térben

A nem valós idejű ügyfél-azonosítás a bankok és a pénzügyi szolgáltatók számára új digitális ügyfélakvizíciós pontokat teremt akár harmadik feles szolgáltatók – pl. webshopok, utazási irodák, közmű szolgáltatók stb. – folyamataiba beépülve.

Olyan pontokon nyílik lehetőség a gyors hitelminősítésre, az ügyfél-átvilágításra és a szerződés megkötésére, ahol az ügyfél a legnyitottabb a pénzügyi szolgáltatásra (pl. részletfizetési lehetőségre, gyors kölcsönre, áruhitelre).

A pénzügyi szolgáltatók a PSD2-nek és a távoli ügyfél-átvilágításnak köszönhetően „előretolhatják” értékesítési pontjaikat a digitális ügyfélúton és így sokkal közelebb kerülhetnek az ügyfelek igényeihez.

A magyar lakosság felkészültsége és jövőbeli digitális elvárásai

Magyarországon 10 felnőtt internetezőből 9-en hozzászoktak az online vásárlás ügyfélélményéhez, az egyszerű folyamatokhoz, a gyors kiszolgáláshoz, és ezeket más iparágak digitális szolgáltatásaitól is elvárják.

Amilyen egyszerűen fizethetnek a vásárlók a webshopokban bankkártyával, ugyanilyen egyszerűen nyithatnának bankszámlát, vehetnének fel kölcsönt, igényelhetnének fizetési kártyát, vagy más pénzügyi szolgáltatásokat is online – távoli (elsősorban nem valós idejű) ügyfél-azonosítás keretében -, ott és akkor, ahol az igény felmerül a digitális ügyfélút során.

A GoodID White Paper-ben többek között azt is megvizsgálták, hogy a hazai felnőtt lakosság 63%-a felkészült a nem valós idejű digitális ügyfél-azonosításra, amely arány 2022-ig tovább növekszik majd az új típusú személyazonosító igazolványok, a biometrikus útlevelek, valamint az NFC-képes okostelefonok gyors terjedésének köszönhetően (az előbbiek terjedését 2019-2022 között a white paper külön is bemutatja).

White Paper és gyakorlati útmutatások a pénzügyi szolgáltatóknak

Az új ügyféleseteket és értékesítési pontokat is taglalja a minap publikált „Harc az ügyfelekért a digitális térben. A nem valós idejű ügyfél-azonosítás szerepe a digitális értékesítésben” című GoodID White Paper.

A pénzügyi szolgáltatók ITT kérhetik a GoodID White Papert, illetve jelezhetik igényüket szakmai workshopra, amelynek keretében többek között megismerhetik:

  • A valós idejű és a nem valós idejű ügyfél-azonosítás egymásra épülésének lehetőségeit termékéletciklusonként, ügyfélesetenként, szegmensenként.
  • A GoodID White Paper-ben feltárt ügyfélesetekhez tartozó ügyfélfolyamatokat, ügyfélutakat és piaci lehetőségeket.
  • A „Secure by Design” elv érvényesülését a nem valós idejű ügyfél-azonosítási megoldásban.
  • Az implementáció főbb lépéseit és időigényét.

fintechshow fintech digitalis transzformacio

fintechshow fintech digitalis transzformacio

Itt követhetsz minket:

Tudósítás

Tudósítás

A FinTechZone górcső alá veszi a legfrissebb hazai és nemzetközi digitális pénzügyi fejlesztésekről, megoldásokról szóló híreket, bejelentéseket. Megosztjuk azokat, amelyekről úgy gondoljuk, hozzájárulnak a hagyományos pénzügyi közvetítői rendszer digitális fejlődéséhez, az ügyfélélmény növekedéséhez. Szakmai hátterünk a hitelességünk. #nobullshit
A FinTechZone.hu kiadója a FinTech Group Kft.

FINTECHSHOW 5.0

fintechshow fintech digitalis transzformacio
FinTech seregszemle, pitch verseny és jövőbemutató előadások az idén 5 éves FinTechShow-n. Górcső alatt a digitális pénzügyi transzformáció új irányai. FinTechShow: (m)érték a digitális pénzügyekben.

ELEKTRONIKUS FIZETÉSI TÉRKÉP

“elektronikus fizetesi terkep
Betekintést adunk az elektronikus fizetési piac átalakulásába, az új fizetési megoldások világába.

GPE softPOS

softpos gpe bankkartya elfogadas mobilon globalpayments
Androidos mobilod van? Töltsd le a GPE softPOS alkalmazást és fogadj egyszerűen érintés nélküli fizetéseket közvetlenül az okostelefonodon keresztül!

HUNFINTECH 20/20

“HUNFINTECH FINTECH BOOK
A Magyar FinTech Book: A 20 legígéretesebb magyar fintech.

Azonnali Fizetési Megoldások

“simplepay azonnali fizetési kiadvanyok
Új lehetőségek az elektronikus fizetésben. Azonnali fizetési megoldások kereskedőknek, bankoknak, technikai aggregátoroknak.